Metody komunikacji firmy z bankiem

Firmy mogą pobierać dane z banków o wykonanych operacjach zarówno w postaci elektronicznych wyciągów, jak i przy wykorzystaniu zaawansowanych technologii.

Publikacja: 20.05.2013 03:56

Red

Sposób i zakres wymiany danych finansowo-księgowych między firmą a bankiem zależy od potrzeb i możliwości technologicznych przedsiębiorstwa, jak i samego banku. Małe firmy najczęściej korzystają z najprostszych rozwiązań.

– Przedsiębiorstwo może tylko odbierać informacje z banku w postaci raportów i wyciągów elektronicznych celem szybkiej aktualizacji danych o stanie środków dostępnych w banku czy też identyfikacji wpłat przychodzących od kontrahentów – mówi Tomasz Torbus, dyrektor sprzedaży w BRE Banku.

Duże i średnie firmy oraz takie, które przeprowadzają wiele operacji bankowych, używają bardziej zaawansowanych technologicznie metod. Przykładowo, korzystają z funkcji importu i eksportu danych dostępnej w ramach swojego systemu finansowo-księgowego.

– Taki sposób wymiany danych jest prosty do wdrożenia, ponieważ wiele systemów finansowo-księgowych oferuje taką funkcjonalność w standardzie lub wymaga tylko niewielkiego dostosowania – mówi Paweł Idzikowski, ekspert z Zespołu Produktów Bankowości Przedsiębiorstw Banku Millennium.

Firmy mogą również w pełni zautomatyzować proces wymiany danych przy wykorzystaniu technologii web services.

– Do niedawna najpopularniejszą formą połączenia danych dostępnych w banku z systemami finansowo-księgowymi firm była prosta wymiana plikowa, np. poprzez bezpieczny szyfrowany kanał. Dziś taka wymiana, choć nadal jest bardzo popularna, coraz częściej ustępuje miejsca usłudze internetowej zwanej web services – mówi Marcin Zakrzewski z Departamentu Bankowości Transakcyjnej Raiffeisen Polbank.

– Dzięki technologii web services komunikacja firmy z bankiem odbywa się w czasie rzeczywistym. Klient może wykonać szereg czynności bankowych, takich jak tworzenie i podpisywanie przelewów czy pobieranie wyciągów bezpośrednio z poziomu swojego systemu finansowo-księgowego, bez konieczności logowania się do bankowej platformy transakcyjnej – wyjaśnia Adam Piotrowski, dyrektor w departamencie bankowości transakcyjnej Pekao.

Opinia:

Marcin Napiórkowski, menedżer produktu iBRE FX w BRE Banku

BRE Bank umożliwia swoim klientom integrację systemu finansowo-księgowego firmy z platformą wymiany walut iBRE FX. Integracja polega na oprogramowaniu po stronie klienta pozwalającym na wysyłanie zapytań do banku o kursy oraz wysłaniu komendy zawarcia transakcji. Za pośrednictwem web serwisów klient może pobrać listę transakcji. Pobrane kursy może wyświetlać nie tylko w obrębie swojego systemu finansowo-księgowego, ale także na swoich stronach internetowych. Usługa ta jest szczególnie przydatna kantorom internetowym, które po wyświetleniu kursu na swoich stronach i zawarciu transakcji przez klienta kantoru automatycznie realizują transakcję w BRE Banku. Dla banku klientem jest kantor internetowy. BRE Bank nie ma wglądu do danych, jaki klient zawarł transakcje po stronie kantoru. Wszystkie operacje księgowane są między rachunkami klienta. Żadne środki nie wychodzą poza bank, co stanowi dodatkowy element bezpieczeństwa. Przelewy realizowane są w odrębnym module web serwisów lub ze strony www. Nie ma możliwości zawierania transakcji bez jakiejś formy logowania, czyli identyfikacji klienta.

Finanse
Najwięksi truciciele Rosji
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Finanse
Finansowanie powiązane z ESG to korzyść dla klientów i banków
Debata TEP i „Rzeczpospolitej”
Czas na odważne decyzje zwiększające wiarygodność fiskalną
Finanse
Kreml zapożycza się u Rosjan. W jeden dzień sprzedał obligacje za bilion rubli
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Finanse
Świat więcej ryzykuje i zadłuża się. Rosną koszty obsługi długu