Mocno słabnie eksport polskiej motoryzacji

W całym 2013 roku wartość sprzedaży zagranicznej branży spadnie do zaledwie 15,5– 16 mld euro.

Publikacja: 27.06.2013 01:18

Mocno słabnie eksport polskiej motoryzacji

Foto: Fotorzepa, Pio Piotr Guzik

Słabnie eksport polskiej motoryzacji. Według firmy analitycznej AutomotiveSuppliers.pl w ostatnim miesiącu pierwszego kwartału był wart nieco ponad 1,5 mld  euro. To o 9,6 proc. mniej niż w tym samym czasie przed rokiem. Jest to zarazem najwyższa wartość eksportu od początku roku. W całym pierwszym kwartale wyniosła niespełna 4,4 mld euro. To o 8,6 proc. mniej niż w pierwszych trzech miesiącach 2012 r. Do krajów należących do Unii Europejskiej trafiło 86,16 proc. całości eksportu, ale jego dynamika była malejąca – 92,02 proc. w odróżnieniu od krajów poza Unią, gdzie wzrost eksportu przekroczył 7 proc.

Słabo prawie wszędzie

W pierwszym kwartale wzrost zagranicznej sprzedaży branży utrzymany został jedynie na dwóch z dziesięciu najważniejszych rynkach zbytu: w Turcji (siódma pozycja) oraz na Słowacji (pozycja dziesiąta). Największym odbiorcą niezmiennie pozostają Niemcy (30,4 proc. całości eksportu), na drugim miejscu znajduje się Wlk. Brytania, a na trzecim Włochy.

Ratują nas części

Największą część eksportu branży stanowią części i akcesoria. Jej wartość wyniosła w pierwszym kwartale 1,8 mld euro. To o 2,2 proc. mniej niż rok wcześniej. Znacznie mniejsza była wartość eksportu samochodów – 1,32 mld euro. To o 15,4 proc. mniej niż przed rokiem. Udział aut w eksporcie spadł do nieco ponad 30 proc., podczas gdy udział części przekracza 40 proc.

Negatywną tendencję widać także w eksporcie silników wysokoprężnych – trzeciej pod względem wartości grupy produktowej motoryzacji (spadek o blisko 4 proc., do niecałych 559 mld euro).

Według AutomotiveSuppliers.pl w wynikach eksportu w pierwszych miesiącach 2013 r. trudno znaleźć pozytywne trendy.

UE ciągnie w dół

– Brak wzrostu w marcu na którymkolwiek z pierwszej dziesiątki rynków zbytu potwierdza, jak silnie jest powiązany przemysł motoryzacyjny w Polsce z sytuacją na rynkach europejskich. Tu zaś od wielu miesięcy pogarsza się – twierdzi Rafał Orłowski, ekspert AutomotiveSuppliers.pl.

Pozytywnym zjawiskiem jest fakt, że nadal rośnie eksport na rynki pozaunijne, w tym trzech najważniejszych grup produktów – części, samochodów oraz silników. Z drugiej strony marzec okazał się pierwszym miesiącem w tym roku, w który spadła wartość eksportu części i akcesoriów. Związane to było ze spadkiem produkcji aut na dwóch głównych rynkach zbytu, w Niemczech i Wlk. Brytanii. Według prognozy AutomotiveSuppliers.pl wartość eksportu przemysłu motoryzacyjnego ma w tym roku spaść do 15,5–16 mld euro.

Wyniki eksportu odpowiadają produkcji w polskich fabrykach. Przykładowo w marcu zakłady Fiata w Tychach, Opla w Gliwicach i Volkswagena w Poznaniu wyprodukowały niecałe 51,3 tys. aut. To przeszło jedna piąta mniej niż w tym samym miesiącu przed rokiem. Od stycznia zaś do końca marca z linii produkcyjnych zjechało 148,3 tys. samochodów, o ponad 24 proc. mniej niż w pierwszym kwartale ubiegłego roku.

Słabnie eksport polskiej motoryzacji. Według firmy analitycznej AutomotiveSuppliers.pl w ostatnim miesiącu pierwszego kwartału był wart nieco ponad 1,5 mld  euro. To o 9,6 proc. mniej niż w tym samym czasie przed rokiem. Jest to zarazem najwyższa wartość eksportu od początku roku. W całym pierwszym kwartale wyniosła niespełna 4,4 mld euro. To o 8,6 proc. mniej niż w pierwszych trzech miesiącach 2012 r. Do krajów należących do Unii Europejskiej trafiło 86,16 proc. całości eksportu, ale jego dynamika była malejąca – 92,02 proc. w odróżnieniu od krajów poza Unią, gdzie wzrost eksportu przekroczył 7 proc.

Finanse
Najwięksi truciciele Rosji
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Finanse
Finansowanie powiązane z ESG to korzyść dla klientów i banków
Debata TEP i „Rzeczpospolitej”
Czas na odważne decyzje zwiększające wiarygodność fiskalną
Finanse
Kreml zapożycza się u Rosjan. W jeden dzień sprzedał obligacje za bilion rubli
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Finanse
Świat więcej ryzykuje i zadłuża się. Rosną koszty obsługi długu