W Ministerstwie Finansów, za zamkniętymi drzwiami sztabowcy Służby Celnej decydowali o szczegółach nowej strategii, która zatrzymałaby skutecznie papierosową kontrabandę. To nadal największe zagrożenie na polskich granicach. Co roku państwo ma ok. 23 mld zł z tytułu akcyzy i podatku VAT od wyrobów tytoniowych. Papierosowa szara strefa – zdaniem prof. Ernesto U. Savony, szefa Centrum Badawczego Międzynarodowej Przestępczości Przemytniczej w Mediolanie, stanowi 13 proc. polskiego rynku papierosowego. Straty idą więc w miliardy.
Celnicy na targowiskach
Rozprawa z z papierosową przestępczością ma polegać w najbliższych latach na rozszerzeniu frontu i wykorzystaniu nowych, elektronicznych narzędzi. Celnicy nie będą się już skupiać na tropieniu transportów z przemytem i konfiskowaniu kontrabandy, ale pojawią się na targowiskach i bazarach. Ich częste kontrole i praktycznie stała obecność w centrach handlowych ma zniechęcić potencjalnych klientów i skutecznie sparaliżować biznesy dostawców i hurtowników.
Piotr Walczak - naczelnik wydziału zwalczania przestępczości w Departamencie Kontroli Celno- Akcyzowej i Kontroli Gier w MF, zapowiada jeszcze skuteczniejszy monitoring e-handlu. Dzięki uruchomieni wyspecjalizowanej komórki do śledzenia sprzedaży wyrobów akcyzowych w sieci w opolskiej Izbie Celnej, udało się już powstrzymać żywiołowy wzrost transakcji nielegalnymi wyrobami tytoniowymi za pośrednictwem poczty i dostaw kurierskich. A to dopiero początek mobilizacji w tranzytowych hurtowniach i sortowniach.
Elektronika w przejściach
Na strategicznych przejściach i szlakach kolejowych już zainstalowano wielkogabarytowe stacjonarne rentgenowskie skanery, które są wstanie zlokalizować kontrabandę ukrytą w wagonach kolejowych i ciężarówkach.
Na głównych szlakach transportu nielegalnych ładunków w głębi kraju działają mobilne grupy celników wyposażone w coraz nowocześniejsze detektory przemytu. W ostatnich latach także kontrolerzy na przejściach otrzymali zupełnie nowe elektroniczne narzędzia – systemy kontroli dostępu i organizacji ruchu pozwalają na automatyczne odczytywanie tablic rejestracyjnych pojazdów i porównywanie informacji z zawartością baz danych straży granicznej czy policji. To ważny element tzw. analizy ryzyka, który pozwala wytypować ładunek i przewoźnika do szczegółowej kontroli.