Koniec kryzysu w logistyce

Branża liczy na co najmniej 5-proc. wzrost obrotów w tym roku i coraz więcej inwestuje.

Publikacja: 27.03.2014 04:00

Koniec kryzysu w logistyce

Foto: Fotorzepa, Rafał Guz rg Rafał Guz

 

– Rok 2013 był przełomowy. Początek był jeszcze pod znakiem osłabienia gospodarczego, ale druga połowa roku zaczęła przynosić poprawę koniunktury. Rok 2014 budzi wiele nadziei i optymizmu – stwierdza dyrektor Biznesu Lądowego w DB Schenker Logistics Tomasz Cegielski.

Podobnie sytuację ocenia dyrektor zarządzający w Raben Polska Janusz Anioł. W 2013 r. spółka Raben Polska uzyskała przychód w wysokości 1,46 mld zł złotych. – Optymistyczne są informacje na temat prognozowanej dynamiki eksportu. Stabilny kurs złotego w stosunku do euro sprawia, że eksport jest opłacalny i rośnie, a produkcja oraz usługi logistyczne przenoszone są do Polski – zauważa Anioł.

Wszyscy ?planują wzrost

Wzrostu spodziewają się także inne firmy. – Pierwszy kwartał 2014 r. potwierdza, że na rynku poprawia się koniunktura i nastroje inwestorów – zapewnia członek zarządu Rohlig Suus Logistics Andrzej Kozłowski. – W naszych planach na 2014 r. zakładamy rozwój na poziomie ok. 7 proc., choć biorąc pod uwagę wartość sprzedaży pierwszych miesięcy tego roku, może on wynieść nawet o kilka procent więcej. W obu sytuacjach oznacza to wzrost na poziomie kilkudziesięciu milionów złotych – przewiduje Kozłowski.

FM Logistic zakłada 15–20-proc. wzrost obrotów, który zamierza uzyskać, operując w nowych sektorach rynku: e-commerce, DIY (sklepy dla majsterkowiczów) i fresh (przewozy żywności w temperaturze 2–6 stopni C). Firma zakończy 31 marca rok obrachunkowy 10-proc. zwiększeniem obrotów – przekroczą 800 mln zł.

Plany DSV Road na najbliższe dwa lata zakładają wyższe przychody o min. 10 proc. w stosunku do wyniku osiągniętego w 2013 r., kiedy wyniosły ponad 332 mln zł. Z kolei Pekaes zwiększył przychody o 5 proc., do blisko 549 mln zł, i wypracował 11 mln zł zysku, gdy rok wcześniej miał 17 mln zł straty.

Dobre wyniki w 2013 r. i korzystne prognozy zachęcają do inwestycji. Raben Polska planuje oddać do użytku pięć nowych obiektów zlokalizowanych w Kaliszu, Włocławku, Rzeszowie, Robakowie pod Poznaniem i w Sosnowcu. Łączna powierzchnia nowych, oddanych w 2014 r. magazynów wyniesie ponad 50 tys. mkw. – Nowe inwestycje spowodują wzrost zatrudnienia – stwierdza Janusz Anioł.

W 2013 r. także 50 tys. mkw nowej powierzchni magazynowej oddał do użytku FM Logistic (Olszowa – 30 tys. mkw., Błonie – 13 tys. mkw. i Tomaszów Mazowiecki – 7 tys. mkw.).

Według danych Cushman & Wakefield w 2013 r. inwestorzy podpisali umowy najmu na 2,1 mln mkw. powierzchni magazynowych (w tym Amazon na 0,3 mln) i był to najlepszy wynik w historii branży. Powierzchnia magazynów w Polsce w 2013 r. wzrosła o 5 proc., do 7,9 mln mkw.

Wschód ?wciąż atrakcyjny

Lokomotywami wzrostu branży w najbliższych latach będą: transport samochodowy, intermodalny oraz przewozy na wschód. Transport międzynarodowy Grupy FM Logistic w ostatnich latach rósł o ok. 20 proc. rocznie, zapewniając obsługę ponad 300 klientom.

Oprócz przewozów całopojazdowych bardzo mocno rozwija się dystrybucja międzynarodowa w Europie Środkowej, czyli dostawy towarów z jednego regionalnego centrum dystrybucyjnego do klientów we wszystkich krajach regionu: od Estonii po Bułgarię, łącznie z Austrią i wschodnimi Niemcami. FM Logistic planuje, że w najbliższych latach tempo wzrostu przychodów z tej usługi nie spadnie poniżej 15 proc. rocznie.

Andrzej Kozłowski z Rohlig Suus przewiduje wzrost wolumenu kontenerów obsługiwanych bezpośrednio przez polskie porty, co pobudza inwestycje w nowe obiekty logistyczne. Spodziewa się w najbliższych latach dynamicznego rozwoju zapotrzebowania na intermodalne usługi na poziomie blisko 30 proc.

Do ekspansji przewozów intermodalnych przygotowuje się także Pekaes, który za 14 mln zł wykupił pod koniec ub.r. od Portu Gdynia ponad połowę udziałów w terminalu Spedcont.

Janusz Anioł wskazuje, że widocznym trendem jest rozwój eksportu w kierunkach wschodnich. Coraz więcej zapytań ofertowych dotyczy tego obszaru. – W następnych miesiącach planujemy rozwijać ofertę dotyczącą Eurazji – dodaje.

Mimo politycznych zawirowań z tego kierunku nie rezygnuje Rohlig Suus. – Długoterminowo klienci będą kontynuowali swoje projekty i inwestycje na wschodzie. Dlatego też zgodnie z ich zapotrzebowaniem wciąż rozwijamy nasz pakiet usług GoEAST – zapewnia Kozłowski.

masz pytanie, wyślij e-mail do autora r.przybylski@rp.pl

– Rok 2013 był przełomowy. Początek był jeszcze pod znakiem osłabienia gospodarczego, ale druga połowa roku zaczęła przynosić poprawę koniunktury. Rok 2014 budzi wiele nadziei i optymizmu – stwierdza dyrektor Biznesu Lądowego w DB Schenker Logistics Tomasz Cegielski.

Podobnie sytuację ocenia dyrektor zarządzający w Raben Polska Janusz Anioł. W 2013 r. spółka Raben Polska uzyskała przychód w wysokości 1,46 mld zł złotych. – Optymistyczne są informacje na temat prognozowanej dynamiki eksportu. Stabilny kurs złotego w stosunku do euro sprawia, że eksport jest opłacalny i rośnie, a produkcja oraz usługi logistyczne przenoszone są do Polski – zauważa Anioł.

Pozostało 84% artykułu
Finanse
Polacy ciągle bardzo chętnie korzystają z gotówki
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Finanse
Najwięksi truciciele Rosji
Finanse
Finansowanie powiązane z ESG to korzyść dla klientów i banków
Debata TEP i „Rzeczpospolitej”
Czas na odważne decyzje zwiększające wiarygodność fiskalną
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Finanse
Kreml zapożycza się u Rosjan. W jeden dzień sprzedał obligacje za bilion rubli