Kobiety najczęściej wspierają internetowe zbiórki

Rocznie tylko przez jeden serwis zrzutka.pl przechodzi ok 1 mld zł. 64 proc. wpłacających to kobiety, a połowa darczyńców jest w wieku 35-54 lat. Za 22 proc. wpłat odpowiada Warszawa

Publikacja: 22.12.2024 09:09

Rocznie tylko przez jeden serwis zrzutka.pl przechodzi ok 1 mld zł

Rocznie tylko przez jeden serwis zrzutka.pl przechodzi ok 1 mld zł

Foto: Adobe Stock

Rynek finansowania społecznościowego bardzo się zmienia w ostatnich latach. Nieprzerwanie od 2014 roku rynek rósł, w 2022 r. w efekcie wojny za wschodnią granicą zyskał szczególnie mocno. Dzięki temu wartość rynku finansowania społecznościowego wzrosła do 1,1 mld zł, a zrzutka.pl odnotowywała nawet ponad 30 tys. darowizn dziennie - wynika z opracowania, które "Rzeczpospolita" poznała pierwsza.

Czytaj więcej

Miliony z internetu na pomoc Ukrainie. Ile, gdzie i na co wydaliśmy?

Miliard w zbiórkach internetowych

W 2023 r. nastąpiło załamanie rynku, całkowita wartość spadła poniżej poziomu 1 mld zł. Te spadki widać także po wielkości średniej wpłaty jednorazowej na zrzutki. W 2022 roku jej poziom pobił rekord i wyniósł 97,1 zł, podczas gdy w 2014 r. było to zaledwie 56 zł. A już w 2023 roku ta wartość spadła o 10 proc. do 89 zł. W 2024 roku mamy do czynienia z lekkimi, kilkuprocentowymi wzrostami na rynku, co nie tylko przekłada się na większą wartość całego rynku crowdfundingowego, ale także na wielkość średniej wpłaty jednorazowej; w br. jej poziom urósł do 91 zł.

Z danych zrzutka.pl wynika, że 2/3 darczyńców to płeć piękna. Ogółem 50 proc. wpłacających jest w wieku 35-54 lat. Co piąty to internauta jest w wieku 25-34 lat, 16 proc. powyżej 65 roku, a 10 proc. w wieku 55-64 lat. Stawkę zamykają najmłodsi w wieku 18-24 lat z udziałem 5 proc.

Czytaj więcej

Crowdfunding w Polsce czeka ciężki rok

Z danych wynika również, że dziesięć kluczowych miast zapewnia aż 61,2 proc. wpłat, jednak to Warszawa dominuje z 22 proc. udziałem, blisko trzykrotnie wyższym udziałem w rynku niż kolejne miasto. Na drugim miejscu znalazł się Wrocław z 8 proc. udziałem, a na ostatnim miejscu podium uplasował się Poznań z 7 proc.W pierwszej piątce znalazły się jeszcze Kraków z 6 proc. oraz Katowice z 5 proc.

Znowu wzrosty rynku crowdfundingowego

Kluczowe dni tygodnia dla wpłat na zbiórki internetowe to cztery dni, z których środa z 15,8 proc. oraz wtorek z 15,6 proc. udziału wiodą prym. Na trzecim miejscu znalazł się poniedziałek z 15,4 proc., a dalej czwartek z 15,3 proc. Najgorszym dniem dla finansowania zbiórek to soboty z 11,3 proc. udziałem.

Ponad 1/3 nowych zbiórek internetowych jest zakładana w pierwszych kwartałach każdego roku. Choć to marzec z 12 proc. jest królem wszystkich miesięcy, to pozostałe miesiące zimowe plasują się w pierwszej topowej trójce, tj. styczeń z 11,5 proc. oraz luty z 10 proc.

Czytaj więcej

Ukraina napędza falę zbiórek w sieci nad Wisłą

Zrzutka.pl podaje, że dotychczas z najwyższymi średnimi wpłatami jednorazowymi mieliśmy do czynienia w 2022 roku. Wówczas to wpłata oscylowała na poziomie blisko 100 zł i urosła w stosunku do 2021 roku o rekordowe 22,7 proc. W 2023 roku nastąpił spadek o blisko 10 proc. do 89 zł. W bieżącym roku nastąpił niewielki, bo 2,2 proc. wzrost do poziomu 91 zł.

Z kolei, w przypadku wpłat cyklicznych mamy stałe, choć tylko kilkuprocentowe, wzrosty. Zaczynając od 2021 roku, kiedy to średnia wpłata cykliczna była na poziomie 42 zł aż do 2024 roku, kiedy to wspięła się do poziomu 48 zł.

Finanse
Z mObywatelem za rok za granicę. A bot wypełni wniosek i umówi wizytę w urzędzie
Materiał Promocyjny
Jak wygląda nowoczesny leasing
Finanse
Goldman Sachs: Złoto będzie po 3300 dolarów za uncję
Finanse
Chwilowa burza finansowa w Turcji
Finanse
Załamanie liry i giełdy tureckiej po aresztowaniu przywódcy opozycji
Materiał Partnera
Kroki praktycznego wdrożenia i operowania projektem OZE w wymiarze lokalnym
Finanse
Samorządy to nie tylko wydawanie pieniędzy
Materiał Promocyjny
Suzuki Moto Road Show już trwa. Znajdź termin w swoim mieście