Duża liczba upadłości konsumenckich

W drugim kwartale 2023 r. upadłość konsumencką ogłosiło 5,2 tys. osób. To niewiele mniej niż w rekordowym pierwszym kwartale tego roku.

Publikacja: 07.09.2023 03:00

Duża liczba upadłości konsumenckich

Foto: Adobe Stock

Według danych Centralnego Ośrodka Informacji Gospodarczej tylko w ciągu pierwszych trzech miesięcy bankructwo ogłosiło 5,3 tys. osób, co odpowiadało jednej trzeciej wyniku z całego 2022 r. Z danych za drugi kwartał, do których dotarła „Rzeczpospolita”, wynika, że upadłości konsumenckich było nieco mniej, bo prawie 5,2 tys. Łącznie w pierwszym półroczu liczba bankructw przekroczyła 10 tys. COIG przewiduje, że na koniec roku może osiągnąć poziom niespotykany od lat i być wyższa niż 20 tys.

– 2023 r. jest wyjątkowy pod względem wzrostu liczby upadłości konsumenckich. Ale zauważmy, że co drugie postępowanie upadłościowe ma swoją genezę jeszcze w pandemii. To efekt problemów finansowych powstałych dwa–trzy lata temu. Kolejnym motorem upadłościowym jest inflacja, utrzymująca się również przez długi czas – komentuje Adam Łącki, prezes zarządu Krajowego Rejestru Długów Biura Informacji Gospodarczej. – Mimo systematycznego hamowania podwyżek cen w ostatnich miesiącach nie można oczekiwać gwałtownej poprawy kondycji finansowej osób już zadłużonych. W najbliższych kwartałach można się raczej spodziewać dalszego wzrostu liczby upadłości konsumentów. Część z nich już dziś widnieje w KRD wśród 2,2 mln wpisanych tam dłużników – dodaje.

Czytaj więcej

Szokująca decyzja Rady Polityki Pieniężnej. Stopy procentowe ostro w dół

W drugim kwartale 2023 r. kłopoty 48 proc. przyszłych bankrutów było widać w KRD na dwa lata przed ogłoszeniem upadłości. Trzy miesiące przed bankructwem w rejestrze widniało 61 proc. osób, a w dniu ogłoszenia upadłości ten odsetek wzrósł do 64 proc.

– Większość przyszłych bankrutów ma już historię z długami i można ją łatwo sprawdzić. Długo utrzymujące się zadłużenie jest właśnie takim symptomem upadłości – mówi prezes KRD. – Jednak jak pokazują nasze dane, część firm albo w ogóle nie sprawdza, albo sprawdza i bagatelizuje tę informację, podpisując wciąż umowy i pożyczając dłużnikom pieniądze, których ci nie będą w stanie oddać. Taki błąd popełniło w drugim kwartale 400 wierzycieli. W efekcie stracili ponad 147 mln zł. Te pieniądze będzie ciężko odzyskać, o ile w ogóle się uda – dodaje Adam Łącki.

– Upadłość konsumencka to ostateczne rozwiązanie. Wcześniej dłużnik powinien zrobić wszystko, by tego uniknąć, bo życie bankruta nie jest łatwe. Przede wszystkim traci cały majątek wraz z mieszkaniem, poza tym jeszcze przez kilka lat będzie musiał spłacać tę część długu, która pozostanie po sprzedaży majątku. Wraz z ogłoszeniem upadłości będzie mógł zawierać tylko drobne umowy życia codziennego, czyli kupować żywność, środki czystości, opłacać abonament telefoniczny – mówi Jakub Kostecki, prezes firmy windykacyjnej Kaczmarski Inkasso.

Dlatego jego zdaniem, zanim dojdzie do złożenia w sądzie wniosku o upadłość, warto przyjąć pomoc negocjatorów, którzy działają w imieniu wierzycieli. Są oni w stanie ułożyć plan spłaty, tak aby dało się funkcjonować i jednocześnie regulować zaległości .

Według danych Centralnego Ośrodka Informacji Gospodarczej tylko w ciągu pierwszych trzech miesięcy bankructwo ogłosiło 5,3 tys. osób, co odpowiadało jednej trzeciej wyniku z całego 2022 r. Z danych za drugi kwartał, do których dotarła „Rzeczpospolita”, wynika, że upadłości konsumenckich było nieco mniej, bo prawie 5,2 tys. Łącznie w pierwszym półroczu liczba bankructw przekroczyła 10 tys. COIG przewiduje, że na koniec roku może osiągnąć poziom niespotykany od lat i być wyższa niż 20 tys.

Pozostało 85% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Finanse
Emerytura to dla wielu Polaków abstrakcja. Prawie nikt o niej nie myśli
Finanse
Awaria systemów IT w Ministerstwie Finansów. „To nie atak hakerski”
Finanse
Awaria systemów IT Ministerstwa Finansów
Finanse
Agencje ratingowe ukarane za bałagan w zasobach
Finanse
Rynek CFD daje zarobić, wyścig brokerów trwa w najlepsze
Materiał Promocyjny
Citi Handlowy kontynuuje świetną ofertę dla tych, którzy preferują oszczędzanie na wysoki procent.