Z przeprowadzonego w październiku 2022 r. badania firmy OpinionWay wynika, że co piąty Polak nie jest w stanie poprawnie określić, czym jest inflacja. Jeszcze większa grupa ma kłopoty z określeniem jej wysokości. Choć 46 proc. poprawnie wskazywało, iż inflacja sięga obecnie ok. 20 proc., to niemal 40 proc. podaje nawet znacznie niższe wartości. Z kolei 15 proc. przeszacowuje ją średnio o 2,7 pkt.
- Wiedza o rynku i jego mechanizmach wśród Polaków jest co najwyżej pobieżna. Są w stanie dość trafnie określić bieżący wskaźnik inflacji. Jest to zapewne efekt edukacyjnego wpływu mediów – mówi Piotr Sztabiński, zastępca dyrektora zarządzającego z OpinionWay Polska. - Wiedza z mediów oraz wymiana doświadczeń konsumenckich przez media społecznościowe są swego rodzaju bezpiecznikami, które często chronią konsumentów przed „sztuczkami sprzedażowymi” – dodaje. W trakcie wielu badań widać, że polscy konsumenci są generalnie podejrzliwi wobec tego, co się im oferuje.