Z przeprowadzonego w październiku 2022 r. badania firmy OpinionWay wynika, że co piąty Polak nie jest w stanie poprawnie określić, czym jest inflacja. Jeszcze większa grupa ma kłopoty z określeniem jej wysokości. Choć 46 proc. poprawnie wskazywało, iż inflacja sięga obecnie ok. 20 proc., to niemal 40 proc. podaje nawet znacznie niższe wartości. Z kolei 15 proc. przeszacowuje ją średnio o 2,7 pkt.
- Wiedza o rynku i jego mechanizmach wśród Polaków jest co najwyżej pobieżna. Są w stanie dość trafnie określić bieżący wskaźnik inflacji. Jest to zapewne efekt edukacyjnego wpływu mediów – mówi Piotr Sztabiński, zastępca dyrektora zarządzającego z OpinionWay Polska. - Wiedza z mediów oraz wymiana doświadczeń konsumenckich przez media społecznościowe są swego rodzaju bezpiecznikami, które często chronią konsumentów przed „sztuczkami sprzedażowymi” – dodaje. W trakcie wielu badań widać, że polscy konsumenci są generalnie podejrzliwi wobec tego, co się im oferuje.
Czytaj więcej
Styczniowa inflacja wyniosła 17,2 proc., ale pączki na tłusty czwartek podrożały znacznie bardziej – nawet o połowę. To wina przede wszystkim droższych ingrediencji.
- Jak wynika z badań naszego zespołu z 2022 r. wiedza ekonomiczna Polaków jest trochę większa niż Amerykanów czy Hindusów. Ponadto Polacy byli bardziej skłonni przyznać się do swojej niewiedzy – mówi dr Anna Macko z Katedry Psychologii Ekonomicznej Akademii Leona Koźmińskiego. - Brak wiedzy finansowej wiąże się oczywiście z gorszymi wyborami i decyzjami finansowymi, lecz musimy mieć świadomość, że wiedza nie będzie chroniła przed wieloma manipulacjami, na jakie jesteśmy narażeni jako konsumenci, szczególnie przy rutynowych wyborach – dodaje.
Niektóre z tych manipulacji nie bazują bowiem na wiedzy czy niewiedzy finansowej, ale na określonych prawidłowościach przetwarzania informacji. - Ulegamy pewnym działaniom, które są wbrew naszym interesom, ponieważ przetwarzamy docierające do nas informacje w określony sposób. Podlegamy dobrze zbadanym prawom psychofizyki i generalnie nie przetwarzamy wszystkich informacji głęboko i refleksyjnie – wyjaśnia.