Dostęp na ROK tylko za 79zł z Płatnościami powtarzalnymi BLIK
Subskrybuj i bądź na bieżąco!
Aktualizacja: 22.06.2017 17:08 Publikacja: 22.06.2017 16:56
Foto: Bloomberg
Dawniej kupowanie wycieczek czy płacenie za noclegi kojarzyło się z wyciąganiem dużej ilości gotówki. Podobnie wśród wakacyjnych przygotowań ważnym elementem było szykowanie i odpowiednio bezpieczne pakowanie większej ilości gotówki (a przy wyjazdach zagranicznych połączone to było z wyprawą do kantoru). To jednak szybko się zmienia – z badania przeprowadzonego na zlecenie Mastercard wynika, że Polacy coraz chętniej płacą za wszystko kartą. Podróżujący z Polski kartą opłacają już 45 proc. wszystkich wydatków przed wyjazdem i 48 proc tych w czasie podróży. Wydatki te najczęściej dotyczą biletów lotniczych i zakwaterowania, związanych z wyjazdem zakupów i jedzenia w lokalnej gastronomii. Powody takie stanu rzeczy są proste – płacenie kartą jest bezpieczniejsze (kartę łatwiej schować), a przy podróżach zagranicznych pozwala uniknąć wizyt w kantorze. Nawet jeżeli nie mamy dedykowanej karty w walucie danego kraju (co jest możliwe np. dla strefy euro), to kurs po którym przelicza nam wydatki bank i operator karty wcale nie musi być gorszy od tego w kantorze, a jest to wygodniejsze. Co nie zmienia faktu, że gotówkę w kantorach wciąż kupuje 69 procent polskich turystów (i nie ukrywajmy drobne zawsze się przydadzą). Przy tym 16 procent Polaków woli płacić kartą na miejscu, a 15 procent przyznaje się do wypłacania gotówki z bankomatów za granicą. Przed wyjazdem z kart korzystamy rzadziej niż inni Europejczycy (45 proc. vs. 55 proc. wydatków). Natomiast częściej niż turyści z innych krajów płacimy w ten sposób za zakupy przed urlopem (42 proc. vs. 29 proc.) oraz za ubezpieczenie (31 proc. vs. 24 proc.). Ponadto kartą płacimy najczęściej rezerwując zakwaterowanie (49 proc. ) i loty (45 proc.). Z kolei już w czasie trwania wakacji płacimy kartą chętniej niż inni Europejczycy (48 proc. vs. 45 proc.). W czasie urlopu bezgotówkowo najczęściej płacimy za zakupy (54 proc.), za posiłki w lokalnych restauracjach (53 proc.) oraz za bilety wstępu do atrakcji turystycznych (40 proc.). Coraz więcej osób docenia zalety podróżowania bez gotówki, zarówno w celach turystycznych, jak i służbowych. Dlatego Mastercard oferuje im uniwersalne, międzynarodowe rozwiązania, które zapewniają wygodę i bezpieczeństwo płatności – komentuje wyniki Kamila Kaliszyk, dyrektor ds. rozwoju rynku w polskim oddziale Mastercard Europe. Podejście polskich turystów do płatności bezgotówkowych jest pochodną podejścia do takich form płatności Polaków w ogóle. Polska to jedno z państwo największym udziale płatności bezstykowych (paypass) na świecie. Polacy bardzo chętnie płacą kartami i są do tego zachęcani przez banki.
Prezydent USA Donald Trump nie ukrywa gniewu na prezesa amerykańskiej Rezerwy Federalnej, Jerome’a Powella, i za...
Globalizacja się nie skończy, choć po pandemii, konflikcie w Ukrainie i wojnach celnych nie będzie już taka sama...
Brak zaufania, zmienność przepisów, deficyt edukacji finansowej i niedopasowane narzędzia inwestycyjne – to głów...
Prawie 500 osób, w tym uznani eksperci z dziedziny bezpieczeństwa i obronności, weźmie udział w konferencji dla...
VELUX Polska, obchodząca w tym roku 35-lecie obecności na rynku jest jedną z tych firm, które współtworzyły polską branżę budowlaną. Od podstaw budowała kategorię użytkowych poddaszy, inwestując w przemysł, rozwijając lokalnych dostawców i kształtując standardy zrównoważonego rozwoju.
Głęboka reorganizacja Grupy PZU zakończyć ma się do czerwca 2026 r. W odniesieniu do Aliora wciąż rozważane są r...
Masz aktywną subskrypcję?
Zaloguj się lub wypróbuj za darmo
wydanie testowe.
nie masz konta w serwisie? Dołącz do nas