PIBR potwierdza, że restrykcyjność ustawy zwiększa nowym graczom bariery wejścia na rynek, a niektórych ryzyko sankcji skłoni wręcz do wyjścia z niego.
– Zwiększenie wymogów co do sposobu organizacji audytorów badających JZP czy nieznany wcześniej nadzór w formie inspekcji również z pewnością wyciśnie z tego sektora rynku firmy, mające po jednym, dwóch klientów należących do kategorii JZP – uważa Krzysztof Burnos, prezes PIBR. Dodaje, że łatwiej do nowych wymogów dostosują się ci, którzy już działają na rynku, ale jeśli zdecydują się pozostać w sektorze JZP, to kluczowe będzie dla nich opracowanie strategii uwzględniającej m.in. pięcioletni (najkrótszy w UE) okres rotacji. – Nie mogą ograniczyć się do obsługi kilku klientów – najpóźniej w czwartym roku współpracy muszą już mieć gotową kolejną zmianę tej sztafety – podkreśla Burnos.
O wyzwaniach w branży dyskutowali uczestnicy dorocznej konferencji audytingu, która odbyła się 16–18 października. Była również mowa o narzędziach informatycznych, raportowaniu danych pozafinansowych oraz o wzmacnianiu zaufania do profesji audytora.
Wielka czwórka rośnie
Największą batalię stoczono o podział audytu i usług doradczych. Te ostatnie odpowiadają za gros przychodów m.in. w tzw. wielkiej czwórce, czyli w Deloitte, EY, KPMG i PwC. Czy wpływ nowej ustawy jest już widoczny w jej wynikach? Raczej nie, zważywszy, że weszła w życie pod koniec czerwca. Nie ma też szczegółowych danych dotyczących „polskiego" biznesu.
Deloitte w minionym roku obrotowym (trwał do końca maja 2017 r.) globalnie wypracował 38,8 mld dol. przychodów. To o 7,1 proc. więcej niż rok wcześniej. Z kolei KPMG rok skończyło 30 września 2016 r. Wypracowało 25,4 mld dol. (+ 8 proc.). Z kolei w PwC globalne przychody w roku zakończonym 30 czerwca 2017 r. wyniosły 37,7 mld dol (+7 proc.). Największą dynamikę zanotowała Europa Środkowo-Wschodnia. Wysoką, ponad 12-proc. zwyżką pochwaliły się polskie spółki. W ciągu roku zwiększyły zatrudnienie o prawie tysiąc osób. Żadnych szczegółów dotyczących Polski nie ujawnia EY, a jego globalne przychody w roku zakończonym 30 czerwca 2017 r. wyniosły 31,4 mld dol. (+7,8 proc.).