Nasza analiza dotyczy dziesięciu największych firm oferujących polisy majątkowe, jednak bez PZU. Większość konkurentów narodowego ubezpieczyciela spodziewa się w tym roku jeszcze większej dynamiki przychodów ze składki.
– Wzrost ten będzie większy wobec zapowiedzi PZU uwolnienia cen polis OC – przewiduje Michael Muller, wiceprezes Allianz Polska.
– PZU dusi rynek swoimi stawkami komunikacyjnego OC, a ich uwolnienie może spowodować, że wzrośnie dynamika zbieranej składki – uważa Krzysztof Rosiński, wiceprezes spółek ubezpieczeniowych grupy Europa. W październiku PZU mimo wprowadzenia tzw. podatku Religi (12 proc. składki z OC) na leczenie ofiar wypadków drogowych nie podwyższyło cen tych polis. Decyzja spowodowała ograniczone podwyżki u konkurentów.
Ubiegłoroczny zwrot w sprzedaży nowych samochodów (wzrost o 22 procent) pociągnął za sobą wzrost popularności polis komunikacyjnych. To właśnie przychody z nich powodowały pęcznienie portfeli ubezpieczycieli majątkowych. Generali, które pochwaliło się wczoraj najlepszymi wynikami w swojej historii, przeskoczyło w rankingu aż o trzy miejsca (z dziesiątego na siódme). – W ubiegłym roku odnotowaliśmy prawie dwukrotny wzrost składki z polis komunikacyjnych – tłumaczy Michał Gomowski z zarządu Generali w Polsce. Wyjaśnia, że jest to efekt dobrej współpracy m.in. z salonami dilerów samochodowych. Wcześniej również Allianz chwalił się dobrą współpracą z salonami sprzedaży nowych aut.
Rynek staje się coraz bardziej konkurencyjny, a dzielą go między siebie główni gracze: PZU, Allianz, Ergo Hestia i Generali. Michał Gomowski uważa, że w tym roku również rosnący import nowych aut przyczyni się do popularności polis komunikacyjnych. Jego zdaniem można się spodziewać, że cała branża odnotuje wzrost przychodów o 10 – 15 procent (w 2006 roku było to 5 procent). Oprócz zapowiadanej koniunktury na ubezpieczenia samochodowe ubezpieczyciele spodziewają się też wzrostu popularności ubezpieczeń finansowych i gwarancji. Zarówno Generali, jak i Europa liczą na rozwój polis związanych z dofinansowywanymi przez Unię Europejską kontraktami.