Reklama

Niemcy chcą do Polski

Odsetek przedsiębiorców dobrze oceniających sytuację gospodarczą Polski zwiększył się czterokrotnie

Publikacja: 07.05.2010 15:53

Polska wciąż jest dla niemieckich firm najlepszym miejscem do inwestycji w Europie Środkowo-Wschodniej. Taką opinię zaprezentowała Polsko-Niemiecka Izba Przemysłowo-Handlowa, która na przełomie lutego i marca 2010 roku przeprowadziła badanie wśród blisko stu przedsiębiorstw z kapitałem polskim i niemieckim działających na rynku polskim. Kryzys wpłynął jednak na ocenę koniunktury, bo ocena naszej atrakcyjności nieznacznie się pogorszyła, podobnie jak konkurujących z nami o inwestorów Czech i Słowacji.

Wyniki badania pokazują, że zdecydowana większość firm jest zadowolona z ulokowaniu inwestycji na terenie Polski. Gdyby przedsiębiorcy mieli wybierać ponownie, 86 proc. ankietowanych postawiłoby znowu na nasz kraj. To o 4 proc. lepszy wynik niż przed rokiem. Tylko 9 proc. nie wybrałoby Polski, choć to o 1 proc. więcej niż rok temu. Ta grupa tym razem zdecydowałaby się na inwestycje na Białorusi, w Rosji, Rumunii lub na Słowacji. Nasz wizerunek wciąż psuje fatalny stan infrastruktury, słaba efektywność publicznej administracji, mało przejrzysty system podatkowy czy niewielka elastyczność prawa pracy. Z kolei za Polską przemawia członkostwo w Unii Europejskiej, wysokie kwalifikacje pracowników, ich zaangażowanie w pracę oraz produktywność.

Według dyrektora generalnego Polsko-Niemieckiej Izby Przemysłowo- Handlowej Larsa Bosse, jeśli wyniki ubiegłorocznego badania były odzwierciedleniem ówczesnej niepewności i strachu przedsiębiorców przed następstwami kryzysu, to obecne pokazują ostrożny optymizm ankietowanych firm. - Liczba przedsiębiorców zakładających wzrost zatrudnienia i wydatków inwestycyjnych trzykrotnie przebija odsetek tych, które myślą redukcji obu kategorii. Z kolei grupa optymistów w zakresie oceny obecnego stanu polskiej gospodarki i jej szans na dalszy wzrost jest pięciokrotnie większa, niż grupa pesymistów - mówi Bosse.

Ocena sytuacji gospodarczej Polski wyraźnie się poprawiła. Jedna trzecia badanych firm oceniła ją jako dobrą, podczas gdy rok temu było to zaledwie 8 proc. Ponad połowa wierzy także, że w 2010 roku sytuacja gospodarcza będzie lepsza, a 60 proc. firm zakłada wzrost obrotów.

Raport jednocześnie podkreśla, że w 2009 roku 46 proc. badanych miało przychody niższe niż rok wcześniej, a 44 proc. odczuło spadek zysków. Wpływa to na wstrzemięźliwą ocenę możliwości eksportowych: zaledwie jedna czwarta ankietowanych przez Izbę przedsiębiorców liczy, że w tym roku ich eksport będzie większy. Zarazem 8 proc. firm przewiduje jego zmniejszenie. - Odrobienie strat spowodowanych zeszłoroczną recesją zajmie na pewno trochę czasu. W 2009 roku niespełna 30 proc. przedsiębiorstw nie zdołało utrzymać wartości eksportu. Natomiast około 40 proc. ankietowanych firm podało, że w 2009 roku zmniejszyło wydatki inwestycyjne. - dodaje Bosse.

Reklama
Reklama

Według Izby wyniki badania dowodzą, że w oczach inwestorów polska gospodarka ma stabilne fundamenty. Ale powrót do poziomu inwestycji zagranicznych oraz wielkości handlu zagranicznego sprzed kryzysu zajmie jeszcze wiele czasu. - Nie wystarczą dobre wyniki działających w Polsce firm, swoją cegiełkę muszą dołożyć także rządzący. Zgodnie z postulatami ankietowanych przedsiębiorców, potrzebne są: liberalne, i stabilne prawo gospodarcze, niższe koszty pracy i dobra infrastruktura - zaznacza Bosse.

Finanse
Otwarta droga pomocy Ukrainie. Aktywa Rosji zamrożone bezterminowo
Finanse
Walka o zamrożone aktywa. Bank Rosji grozi Unii Europejskiej
Finanse
Zamrożone aktywa, ale roszczenia gorące. Tak Kreml chce zastraszyć Europę
Finanse
Osiem tysięcy wierzycieli Cinkciarza. Syndyk prześledzi księgi rachunkowe spółki
Materiał Promocyjny
Jak producent okien dachowych wpisał się w polską gospodarkę
Finanse
BIK w centrum innowacji: dane i edukacja napędzają rozwój sektora
Materiał Promocyjny
Lojalność, która naprawdę się opłaca. Skorzystaj z Circle K extra
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama