Ostatni tak dobry rok leasingu

Branża leasingowa ma za sobą rekordowy rok. Sfinansowała inwestycje firm warte rekordowe 82,6 mld zł, po wzroście o rekordowe 21,6 proc. w porównaniu z 2017 r. Pomógł rząd.

Aktualizacja: 11.02.2019 18:15 Publikacja: 11.02.2019 16:24

Ostatni tak dobry rok leasingu

Foto: AdobeStock

- To był kolejny bardzo dobry rok dla branży leasingu. Niestety ostatni tak dobry w najbliższych kilku latach – mówił w czasie poniedziałkowego spotkania z dziennikarzami Andrzej Krzemiński, przewodniczący komitetu wykonawczego Związku Polskiego Leasingu. Tłumaczył, że przez ostatnie 7 lat branża notowała nieprzerwany dwucyfrowy wzrost. Ale zbliżające się spowolnienie gospodarcze odbije się także na jej wynikach. 

Do rekordowego wyniku branży najmocniej przyczynił się leasing pojazdów lekkich, czyli samochodów osobowych i dostawczych o masie do 3,5 tony. W 2018 r. wartość sfinansowanych tu umów sięgnęła 39,9 mld zł, co oznacza wzrost o 30,7 proc. licząc rok do roku.

Pomogły zmiany zasad rozliczania aut osobowych. - W związku ze zmianami podatkowymi, które objęły leasing samochodów osobowych, w czwartym kwartale mieliśmy tu ogromny przyrost biznesu, o blisko 30 proc. licząc rok do roku – mówił Andrzej Krzemiński. Branża leasingowa ma za sobą rekordowy rok. Sfinansowała inwestycje firm warte rekordowe 82,6 mld zł, po wzroście o rekordowe 21,6 proc. w porównaniu z 2017 r. Pomógł rząd.

- To był kolejny bardzo dobry rok dla branży leasingu. Niestety ostatni tak dobry w najbliższych kilku latach – mówił w czasie poniedziałkowego spotkania z dziennikarzami Andrzej Krzemiński, przewodniczący komitetu wykonawczego Związku Polskiego Leasingu. Tłumaczył, że przez ostatnie 7 lat branża notowała nieprzerwany dwucyfrowy wzrost. Ale zbliżające się spowolnienie gospodarcze odbije się także na jej wynikach.

Do rekordowego wyniku branży najmocniej przyczynił się leasing pojazdów lekkich, czyli samochodów osobowych i dostawczych o masie do 3,5 tony. W 2018 r. wartość sfinansowanych tu umów sięgnęła 39,9 mld zł, co oznacza wzrost o 30,7 proc. licząc rok do roku.

Pomogły zmiany zasad rozliczania aut osobowych. - W związku ze zmianami podatkowymi, które objęły leasing samochodów osobowych, w czwartym kwartale mieliśmy tu ogromny przyrost biznesu, o blisko 30 proc. licząc rok do roku – mówił Andrzej Krzemiński.

Dane pokazują, że rynek motoryzacyjny w Polsce rośnie dzięki firmom. W zeszłym roku w sprzedaż nowych samochodów przekroczyła granicę 0,5 mln pojazdów i osiągnęła poziom 532 tys. aut. To najlepszy wynik w tym stuleciu. Z polskich autosalonów wyjechało o 9,35 proc. więcej samochodów niż rok wcześniej. Dobrze wypadamy też na tle całej Unii Europejskiej. Według raportu Europejskiego Stowarzyszenia Producentów Pojazdów ACEA wzrost sprzedaży osobówek w całej UE wyniósł bowiem w zeszłym roku zaledwie 0,1 proc. Udział firm w rejestracjach nowych samochodów osobowych i dostawczych przekroczył 74 proc. Co więcej, na większą o 45,5 tys. samochodów sprzedaż niż w 2017 r., wpłynęły w zasadzie wyłącznie firmy. Klienci indywidualni kupili zaledwie o 26 samochodów więcej niż rok wcześniej. Gdyby więc zakupy firm, rynek zatrzymałby się w miejscu.

Ale dobry rok na rynku leasingu odnotowano także w pozostałych kategoriach rynku. Leasing maszyn i urządzeń, w tym IT, urósł o 17,7 proc., środków transportu ciężkiego o 11,4 proc. , a nieruchomości o 4,4 proc.

Równie dynamicznie jak wartość nowych kontraktów, w ostatnim roku zwiększał się portfel wszystkich aktywnych umów branży. Według danych ZPL, na koniec 2018 r. wartość umów obsługiwanych przez branżę leasingową wyniosła 146,6 mld zł, co oznacza wzrost o 22,8 proc. w stosunku do 2017 r.

- 2019 r. jest dla branży leasingowej szczególny. 25 lat temu powstała pierwsza polska organizacja leasingowa - Konferencja Przedsiębiorstw Leasingowych, która następnie została przekształcona w Związek Polskiego Leasingu. Przez ostatnie 25 lat polska branża leasingowa sfinansowała inwestycje firm o łącznej wartości 628,2 mld zł (wartość skumulowana), przy średniorocznej dynamice na poziomie 19 proc. Przez ten czas polski sektor leasingowy awansował z 16. na 7. miejsce w europejskim rynku leasingu. – Przed nami są Wielka Brytania, Niemcy, Francja, Włochy, Rosja i Szwecja. Ta ostatnia jest do przeskoczenia – ocenił Andrzej Krzemiński.

- To był kolejny bardzo dobry rok dla branży leasingu. Niestety ostatni tak dobry w najbliższych kilku latach – mówił w czasie poniedziałkowego spotkania z dziennikarzami Andrzej Krzemiński, przewodniczący komitetu wykonawczego Związku Polskiego Leasingu. Tłumaczył, że przez ostatnie 7 lat branża notowała nieprzerwany dwucyfrowy wzrost. Ale zbliżające się spowolnienie gospodarcze odbije się także na jej wynikach. 

Do rekordowego wyniku branży najmocniej przyczynił się leasing pojazdów lekkich, czyli samochodów osobowych i dostawczych o masie do 3,5 tony. W 2018 r. wartość sfinansowanych tu umów sięgnęła 39,9 mld zł, co oznacza wzrost o 30,7 proc. licząc rok do roku.

Pozostało 84% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Finanse
Będzie konkurs dla członków Rady Fiskalnej
Finanse
Jak przestępcy ukrywają pieniądze? Kryptowaluty nie są wcale na czele
Finanse
Były dyrektor generalny Binance skazany za pranie brudnych pieniędzy
Finanse
Podniesienie kwoty wolnej od podatku. Minister finansów Andrzej Domański zdradził kiedy
Finanse
Co się dzieje z cenami złota? Ma być jeszcze drożej
Materiał Promocyjny
20 lat Polski Wschodniej w Unii Europejskiej