Amica i Electrolux liderami rynku

Polska firma wygrywa pod względem ilości sprzedanego sprzętu AGD, Szwedzi – biorąc pod uwagę jego wartość

Publikacja: 14.03.2011 02:41

Amica i Electrolux liderami rynku

Foto: Fotorzepa, Jerzy Dudek JD Jerzy Dudek

 

Z danych do których dotarła "Rz" podsumowujących sprzedaż dużego AGD w Polsce wynika, że w 2010 r. rynek w ujęciu wartościowym stracił 10,7 proc., kurcząc się do 4,2 mld zł. Sprzedanych zostało ponad 3,5 mln sztuk sprzętu – 5,8 proc. mniej niż rok wcześniej.

– W najbliższych latach spodziewamy się, że rynek AGD zacznie rosnąć. Od 2012 r. prognozujemy spadek bezrobocia, więc wzrośnie skłonność Polaków do wydawania, także na domowy sprzęt. Dotyczy to zwłaszcza dużego. W wielu polskich domach pracują choćby lodówki starszych generacji, zużywające znacznie więcej energii niż te produkowane obecnie – mówi Wojciech Orszewski, analityk z Euromonitor International.

Jednak część firm mimo spadków na rynku kończy rok w niezłych nastrojach, ponieważ ich pozycja się umocniła. Na pewno jest to Amica Wronki, która w ujęciu ilościowym jest zdecydowanym liderem rynku z 16,1 proc. udziałem. Przez ostatni rok mimo trudnej sytuacji udało się go zwiększyć o 0,1 pkt proc.

– W tym roku planujemy dalszy rozwój, dwucyfrowy wzrost skonsolidowanej sprzedaży oraz podwojenie zysku operacyjnego w stosunku do wyników za 2010 r. – mówi Jacek Rutkowski, prezes Amiki. Spółka o 0,1 pkt proc. poprawiła także swój wynik, jeśli chodzi o udział rynkowy w ujęciu wartościowym. Z 13,2 proc. zajmuje trzecią pozycję za markami Bosch i Electrolux.

Szwedzka firma najlepiej poradziła sobie na rynku. W ujęciu ilościowym jej udział zwiększył się aż o 1,2 pkt proc. i z 13,2 proc. jest wiceliderem rynku. Z kolei w ujęciu wartościowym firma też zyskała najwięcej, bo 1,2 pkt proc. i z wynikiem 13,8 proc. jest liderem.

– W trudniejszych czasach można zazwyczaj zaobserwować dwa trendy. Klienci stają się znacznie bardziej wrażliwi na cenę i szukają tańszych propozycji. Z drugiej stawiają na marki, którym szczególnie ufają – mówi Adam Cich, dyrektor generalny oddziału handlowego Electrolux Poland. – Na pozycję lidera w wartości sprzedaży konsekwentnie pracowaliśmy od paru lat, rozbudowując ofertę produktową i inwestując – dodaje.

Inne firmy także nie oddają pola i dalej walczą o klientów. – Na ten rok szykujemy rekordową liczbę nowości – zapowiada Davide Milone, country manager Indesit Company Polska. Włoska firma ze swoimi markami Indesit i Hotpoint-Ariston ma 9,8 proc. rynku w ujęciu ilościowym oraz 9,6 proc., jeśli chodzi o wartość sprzedaży.

Z firm spoza ścisłej czołówki rynku warto też zwrócić uwagę, że aż o 0,7 pkt proc. swój udział zwiększył Samsung. Firma, która kupiła od Amiki dwa zakłady produkujące pralki i lodówki, ma już 4,7 proc. udziału w wartości rynku. Z kolei 0,4 pkt proc. do 3,2 proc. zyskało LG, które ma w Polsce zakład produkujący lodówki typu side-by-side. Jeśli zsumuje się udziały poszczególnych marek, to z brandami Bosch i Siemens (łącznie 18,7 proc. w ujęciu wartościowym oraz 14,8 proc. w ilościowym) niemiecka spółka BSH jest liderem rynku pod względem wartości sprzedaży.

Masz pytanie, wyślij e-mail do autora p.mazurkiewicz@rp.pl

Z danych do których dotarła "Rz" podsumowujących sprzedaż dużego AGD w Polsce wynika, że w 2010 r. rynek w ujęciu wartościowym stracił 10,7 proc., kurcząc się do 4,2 mld zł. Sprzedanych zostało ponad 3,5 mln sztuk sprzętu – 5,8 proc. mniej niż rok wcześniej.

– W najbliższych latach spodziewamy się, że rynek AGD zacznie rosnąć. Od 2012 r. prognozujemy spadek bezrobocia, więc wzrośnie skłonność Polaków do wydawania, także na domowy sprzęt. Dotyczy to zwłaszcza dużego. W wielu polskich domach pracują choćby lodówki starszych generacji, zużywające znacznie więcej energii niż te produkowane obecnie – mówi Wojciech Orszewski, analityk z Euromonitor International.

Finanse
Warren Buffett przejdzie na emeryturę. Ma go zastąpić Greg Abel
Finanse
Berkshire ze spadkiem zysków, rośnie za to góra gotówki
Finanse
Polacy niespecjalnie zadowoleni ze swojej sytuacji finansowej
Finanse
Norweski fundusz emerytalny z miliardową stratą
Finanse
TFI na zakupach, OFE wyprzedają polskie akcje