Reklama
Rozwiń
Reklama

Fiskus namawia: Weź paragon

Ministerstwo Finansów zachęca Polaków do pilnowania sprzedawców i usługodawców, by rejestrowali wszystkie transakcje za pomocą i płacili od nich podatki

Publikacja: 08.07.2011 14:20

Fiskus namawia: Weź paragon

Foto: Fotorzepa, Dariusz Majgier DM Dariusz Majgier

"Akcja „Weź paragon" ma pomóc w likwidowaniu szarej strefy w handlu i usługach. - Kontrolerzy skarbowi podczas wakacji będą sprawdzać prawidłowe ewidencjonowanie sprzedaży w kasach fiskalnych w miejscowościach turystycznych i przypominać o obowiązku wydawania paragonów przy każdej transakcji" - czytamy w komunikacie resortu. Akcję będzie promował rysunek Andrzeja Mleczki przedstawiający jelenia na zakupach.

Inicjatorzy akcji, m.in. Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów oraz wojewódzkie inspektoraty inspekcji handlowej, chcą w ten sposób podkreślić, że wydanie paragonu w sklepie, barze czy restauracji ma duże znaczenie dla kupującego. Dzięki niemu nie tylko łatwiej jest dochodzić swoich praw np. w wypadku reklamacji wadliwego towaru czy usługi, ale również porównywać ceny u różnych sprzedawców i kontrolować własne wydatki. Chodzi również o uświadomienie przedsiębiorcom potrzeby rzetelnego wydawania paragonów.

Andrzej Parafianowicz, wiceminister finansów, generalny inspektor kontroli skarbowej podkreśla, że domagając się paragonu tworzymy warunki uczciwej konkurencji i eliminujemy szarą strefę. - Dzięki niemu wiadomo, ile podatku trafi  do budżetu, a przecież większe wpływy oznaczają więcej pieniędzy na dofinansowanie sfery publicznej, np. policji czy służby zdrowia – dodaje.

Zdaniem UOKiK dowód zakupu musimy dostać niezależnie od miejsca, w którym kupujemy towar lub usługę. "Dotyczy to zatem nie tylko zakupów na bazarze, stoisku z pamiątkami czy w Internecie" - podkreśla urząd. "Paragon powinien być wydany również, gdy kupujemy bilet autobusowy, do kina, na mecz".

Fiskus zachęca Polaków, aby wszelkie przypadki niewydania paragonu zgłaszali do urzędów kontroli skarbowej. W przypadku problemów z zakupami czy odrzuconą reklamacją możemy liczyć na bezpłatną pomoc miejskich lub powiatowych rzeczników konsumentów. Poradę prawną można również uzyskać dzwoniąc pod darmowy numer infolinii konsumenckiej 800 007 707.

Reklama
Reklama

W ubiegłym roku kontrolerzy skarbowi wystawili ok. 13 tys. mandatów na kwotę 3,2 mln zł.

"Akcja „Weź paragon" ma pomóc w likwidowaniu szarej strefy w handlu i usługach. - Kontrolerzy skarbowi podczas wakacji będą sprawdzać prawidłowe ewidencjonowanie sprzedaży w kasach fiskalnych w miejscowościach turystycznych i przypominać o obowiązku wydawania paragonów przy każdej transakcji" - czytamy w komunikacie resortu. Akcję będzie promował rysunek Andrzeja Mleczki przedstawiający jelenia na zakupach.

Inicjatorzy akcji, m.in. Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów oraz wojewódzkie inspektoraty inspekcji handlowej, chcą w ten sposób podkreślić, że wydanie paragonu w sklepie, barze czy restauracji ma duże znaczenie dla kupującego. Dzięki niemu nie tylko łatwiej jest dochodzić swoich praw np. w wypadku reklamacji wadliwego towaru czy usługi, ale również porównywać ceny u różnych sprzedawców i kontrolować własne wydatki. Chodzi również o uświadomienie przedsiębiorcom potrzeby rzetelnego wydawania paragonów.

Reklama
Finanse
Duża awaria Blika, nie działają płatności. Operator: Obserwujemy zewnętrzny atak
Materiał Promocyjny
Aneta Grzegorzewska, Gedeon Richter: Leki generyczne też mogą być innowacyjne
Finanse
Silny jak polski konsument. Leasing liczy na inwestycje
Finanse
Atak hakerów, wyciekły numery PESEL. Wicepremier ostrzega
Finanse
Fed tnie stopy procentowe. Rynek szykuje się na kolejne cięcia
Materiał Promocyjny
Osiedle Zdrój – zielona inwestycja w sercu Milanówka i… Polski
Finanse
Gorączka złota w Rosji. Obywatele na potęgę skupują kruszec
Reklama
Reklama