W piątek rusza produkcja w fabryce włoskiego koncernu Brembo w Dąbrowie Górniczej. Ten światowy gigant w produkcji elementów układów hamulcowych wydał na rozbudowę zakładu 350 mln zł. To jedna z najważniejszych sfinalizowanych obecnie inwestycji w Katowickiej Specjalnej Strefie Ekonomicznej i zarazem największa finansowana dotychczasowymi zyskami, którą zaczęto w roku ubiegłym. Ma przynieść przeszło 350 kolejnych nowych etatów. Brembo działa bowiem w Polsce od 1995 roku, kiedy to ulokowało się w Częstochowie, a działalność w Dąbrowie rozpoczęło osiem lat później.
Także w piątek nową produkcję zaczyna fabryka Opla w Gliwicach. General Motors zainwestował w uruchomienie produkcji trzydrzwiowej wersji Astry IV 325 mln zł. – Łączna wartość środków, jakie do tej pory zainwestowano w gliwicką fabrykę nakładów, sięga już 900 mln euro – podsumowuje dyrektor General Motors Manufacturing Poland Andrzej Korpak. To kolejny przykład, jak działające już w Polsce zagraniczne koncerny rozszerzają działalność, reinwestując wypracowane tu pieniądze.
– Blisko połowa tegorocznych oraz ubiegłorocznych projektów to inwestycje firm, które już u nas działają – mówi prezes Katowickiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej (KSSE) Piotr Wojaczek. Pod względem wartości nakładów reinwestycje są nawet większe. Zwłaszcza w branży motoryzacyjnej, która jest najważniejszym dostawcą zagranicznego kapitału. W roku ubiegłym KSSE wydała 11 zezwoleń na inwestycje nowych firm i 12 zezwoleń na reinwestycje. Łączna wartość tych ostatnich była o 150 mln zł wyższa. Natomiast w tym roku liczba reinwestycji jest już dwukrotnie wyższa niż projektów całkiem nowych. Podobnie z ich wartością: deklarowane nakłady na nowe projekty to 220 mln zł, a na reinwestycje 430 mln zł.
W tym roku ruszyła m.in. budowa wartej ok. 150 mln zł fabryki elementów układów kierowniczych koncernu TRW w Czechowicach (działają w Gliwicach i Częstochowie). Z kolei blisko 200 mln zł zainwestuje w swoje zakłady w Tychach oraz w Gliwicach inny producent z branży motoryzacyjnej – firma Nexteer.
Także w innych strefach dotychczasowi inwestorzy uruchamiają nowe przedsięwzięcia. Przykładem jest fabryka szyb, jaką kosztem 450 mln zł zaczął budować koncern Pilkington Automotive na terenie strefy tarnobrzeskiej.