Polska produkcja podbija Europę

Już co piąta produkowana w Europie lodówka, pralka czy zmywarka powstaje w Polsce

Publikacja: 23.08.2012 01:23

Polska produkcja podbija Europę

Foto: Fotorzepa, Krzysztof Lokaj klok Krzysztof Lokaj

Od stycznia do końca maja na rynki zagraniczne trafił wyprodukowany w Polsce sprzęt AGD o wartości 4,7 mld zł. To o 18 proc. więcej niż w tym samym okresie 2011 r. Co prawda po przeliczeniu na euro wzrost wynosi mniej, bo 10 proc., jednak na tle innych branż to doskonały wynik.

Pojawiają się już jednak wątpliwości, czy tak wysokie tempo wzrostu eksportu da się utrzymać w kolejnych miesiącach. Wciąż głównym odbiorcą wyprodukowanego w Polsce sprzętu są Niemcy, jednak dużo trafia także do krajów, które zmagają się z kryzysem zadłużeniowym.

– Oczywiście obawiamy się potencjalnego wpływu obecnych zawirowań na rynkach finansowych, co może się przenieść na spadek popytu i w konsekwencji mniejszą produkcję sprzętu w polskich zakładach – mówi Wojciech Konecki, dyrektor generalny CECED Polska, związku producentów AGD. – Z drugiej strony realia są nieubłagane i jeśli dojdzie do spadku sprzedaży i firmy będą zmuszone ciąć produkcję, to należy się spodziewać, że prędzej zamkną zakłady w zachodniej Europie niż w Polsce, gdzie koszty, choćby pracy, są nadal dużo niższe – dodaje.

Ale utrzymywanie fabryk w Europie Zachodniej często nie zależy jedynie od kryteriów ekonomicznych. W grę wchodzi często polityka. Pokazał to przykład Fiata, który zdecydował o produkcji nowego modelu pandy we Włoszech, a nie w Polsce, gdzie działa jego najbardziej efektywny zakład.

Także włoski Indesit jest regularnie atakowany przez centrale związków zawodowych oraz polityków, gdy pojawiają się pogłoski o planach przenoszenia produkcji do Polski. Mimo to prezes Andrea Merloni potwierdził w wywiadzie dla „Rz", że spółka analizuje zamknięcie zakładu w None i przedstawiła związkom zawodowym propozycję rozwiązania tej sytuacji. Obecnie trwają negocjacje.

Dla polskich fabryk AGD eksport jest jedyną szansą na rozwój. Na rynki zagraniczne trafia średnio 70–80 proc. ich produkcji. Na krajowym rynku w zasadzie panuje stagnacja –  według danych GfK od początku roku do końca kwietnia sprzedaż dużego AGD wzrosła wartościowo tylko o 4,6 proc., ale to także efekt wprowadzanych od początku roku podwyżek cen.

Na razie producenci są raczej w niezłych nastrojach. FagorMastercook podał, że do końca maja sprzedaż eksportową zwiększył o 17 proc., a w całym pierwszym półroczu dynamika jest jeszcze lepsza i wynosi 21 proc. – Wzrost ten jest wynikiem wprowadzenia nowych linii produktowych, które cieszą się coraz większą popularnością zarówno na rynkach Europy Zachodniej, jak i Wschodniej – mówi Mariusz Kania, dyrektor finansowy FagorMastercook.

– Eksport to ponad 60 proc. naszej sprzedaży, co każe przypuszczać, że w roku bieżącym zachowane zostaną proporcje dotyczące struktury odbiorców – mówi Wojciech Kocikowski, wiceprezes Amiki Wronki. Większość eksportu spółki przypada na rynki wschodnie.

– Na 2012 r. zaplanowaliśmy wzrost produkcji i na koniec sierpnia realizujemy te założenia – mówi Zygmunt Łopalewski, rzecznik Indesit Company Polska.

W Polsce produkowanych jest ok. 20 proc. sprzętu AGD powstającego w Europie. Od kilku lat jesteśmy pod tym względem liderem – wyprzedzamy Włochy i Niemcy mające mniejszy od nas o kilka punktów procentowych udział.

masz pytanie, wyślij e-mail do autora p.mazurkiewicz@rp.pl

Finanse
Polacy ciągle bardzo chętnie korzystają z gotówki
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Finanse
Najwięksi truciciele Rosji
Finanse
Finansowanie powiązane z ESG to korzyść dla klientów i banków
Debata TEP i „Rzeczpospolitej”
Czas na odważne decyzje zwiększające wiarygodność fiskalną
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Finanse
Kreml zapożycza się u Rosjan. W jeden dzień sprzedał obligacje za bilion rubli