Blisko 47 procent polskiego eksportu do Chin to miedź – informuje Piotr Soroczyński, główny ekonomista Korporacji Ubezpieczeń Kredytów Eksportowych KUKE SA. A polski eksport do Chin w ubiegłym roku wyniósł 1,347 mld euro. – Dużego ruchu w tamtym kierunku nie ma – przyznaje. Zapewnia jednocześnie, że KUKE jest gotowa wspierać przedsiębiorców, którzy zdecydują się także w ramach projektu „Go China" „zaatakować" Państwo Środka.
Marcin Kowalczyk, prezes Axtone, producenta elementów do produkcji wagonów kolejowych na portalu eChiny.pl ostrzega, że w tym kraju biznesu nie robi się ani łatwo, ani szybko. Zaufanie lokalnych partnerów zdobywa się stopniowo. Trudno tam załatwić nawet drobną sprawę na odległość (np. e-mailem, telefonicznie), a umawianie spotkań trwa bardzo długo. Gdy już do nich dojdzie, często nie zapadają żadne ustalenia. Każdą sprawę trzeba omawiać nawet po kilka razy – Chińczycy nie lubią, gdy ktoś na nich naciska – ostrzega prezes Axtone.
Zdaniem Pawła Panczyja, doradcy w Ernst & Young, problemem polskich firm jest brak rozeznania w sposobie prowadzenia negocjacji. – Rozmowy oficjalne to jedno, ale te nieformalne mają także ogromne znaczenie. Tymczasem polscy przedsiębiorcy nie doceniają ich – twierdzi Panczyj. Zwłaszcza że warunki inwestowania w Chinach nie są jednoznacznie określone. Mogą się różnić nie tylko w zależności od miejsca, ale także urzędnika, z którym prowadzone są rozmowy. – Lokalny sekretarz partii może dać firmie preferencje, o jakich innym nawet się nie śniło – dodaje Panczyj.
Większość polskich firm chcących działać w Chinach wybiera miejsca wszystkim inwestorom już znane, np. rejony stref ekonomicznych. Tymczasem jest tam już silna konkurencja, co podnosi koszty. Zatrudnienie informatyka ze znajomością angielskiego w Szanghaju kosztuje tyle samo co w Polsce. Żeby wypracować większe zyski, trzeba ulokować się tam, gdzie innych jeszcze nie ma. Na takie rozwiązanie decydują się jednak nieliczni, głównie globalni gracze, którzy w Chinach już działają, znają zasady rządzące rynkiem i mają rozległe kontakty.