In­no­wa­cja w szkol­nic­twie nie jest wy­my­ślo­nym pro­duk­tem, ale zmia­ną w za­rzą­dza­niu, me­to­dzie sa­mo­ucze­nia i na­ucza­nia uczniów – stwier­dzi­ła Ce­cy­lia Szy­mań­ska­-Bar, me­ne­dżer ds. sektora edu­ka­cyj­ne­go w Mi­cro­sotf Pol­ska pod­czas pa­ne­lu dys­ku­syj­ne­go „Czy pol­skie szkol­nic­two za­bi­ja in­no­wa­cyj­ność".

Uczest­ni­cy IV Kon­gre­su In­no­wa­cyj­nej Go­spo­dar­ki, któ­re­go or­ga­ni­za­to­rem jest Kra­jo­wa Izba Go­spo­dar­cza, uzna­li, że pol­skie szko­ły nie uczą kre­atyw­no­ści, twór­cze­go my­śle­nia, nie po­bu­dza­ją do roz­wi­ja­nia za­in­te­re­so­wań, a wciąż sku­pia­ją się na wy­peł­nie­niu wskaź­ni­ków pro­gra­mo­wych. – Naj­więk­szym pro­ble­mem szkol­nic­twa jest je­go zbyt­nie wy­stan­da­ry­zo­wa­nie. Oczy­wi­ście mu­szą ist­nieć na­rzę­dzia do mie­rzenia pro­cesu szko­le­nia, po­nie­waż uczniowie mu­szą opa­no­wać pod­sta­wy ję­zy­ka pol­skie­go i obce­go, ma­te­ma­ty­ki itp. Ale ten scen­tra­li­zo­wa­ny sys­tem nie po­tra­fi so­bie po­ra­dzić z tym, co jest nie­wy­mier­ne, ory­gi­nal­ny­mi roz­wią­za­nia­mi pro­po­no­wa­ny­mi i przez uczniów, i przez na­uczy­cie­li hob­by­stów – za­uwa­żył Jan Wró­bel, dy­rek­tor Ze­spo­łu Spo­łecz­nych Szkół Ogól­no­kształ­cą­cych „Bed­nar­ska".

In­ter­net, do­stęp­ność wie­dzy w sie­ci, tech­no­logie mo­bil­ne, nie są, zda­niem uczest­ni­ków Kon­gre­su, prze­szko­dą, ale sty­mu­la­to­rem zmian w edu­ka­cji. – To, co się dzie­je obec­nie, jest więk­szą re­wo­lu­cją w edu­ka­cji niż re­wo­lu­cja Gu­te­nber­ga, Pol­skę mu­si objąć ta re­wo­lu­cja – pod­kre­ślał Łu­kasz Tur­ski, prze­wod­ni­czą­cy ra­dy pro­gra­mo­wej?Cen­trum Na­uki Ko­per­nik, gdzie od­by­wa się Kon­gres.

Wczo­raj od­by­­ła się też de­ba­ta „Kre­atyw­ne Mia­sta" z udzia­łem Char­le­sa Lan­dry, autora po­ję­cia „twór­cze mia­sto", któ­re prze­ciw­sta­wia­ne jest in­ży­nie­rii miej­skiej. Go­ściem spe­cjal­nym pierw­sze­go dnia był Jo­seph E. Sti­glitz, ame­ry­kań­ski eko­no­mi­sta, lau­re­at Na­gro­dy No­bla w dziedzinie ekonomii.

Dzi­siaj, pod­czas dru­gie­go dnia Kon­gre­su, ko­lej­na por­cja wy­zwań XXI wie­ku. Dys­ku­sje sku­piać się bę­dą m.in. wo­kół ta­kich te­ma­tów jak „Kon­ku­ren­cyj­na Pol­ska. Jak awan­so­wać w świa­to­wej li­dze go­spo­dar­czej?" (ra­port prof. Je­rze­go Hau­sne­ra), jak żyć w miej­skich kor­kach (ko­mu­ni­ka­cja w aglo­me­ra­cjach), czy te­le­me­dy­cy­na. Wrę­czo­ne zo­sta­ną też na­gro­dy Pre­ze­sa KIG „In­no­va­ti­ca".