Polski eksport przekroczy w tym roku 170 mld euro

Wartość polskiego eksportu wzrośnie w tym roku o 7,5 proc. w porównaniu z rokiem ubiegłym i przekroczy 170 miliardów euro – prognozują ekonomiści Banku Zachodniego WBK.

Publikacja: 10.12.2015 11:53

Polski eksport przekroczy w tym roku 170 mld euro

Foto: Bloomberg

Jeszcze wyższą dynamikę będzie miał eksport w roku przyszłym: wzrost wyniesie nawet 10-11 proc. i przekroczy 188 mld euro.

Głównym kierunkiem eksportowej ekspansji polskich przedsiębiorstw pozostaje Unia Europejska. Dywersyfikacja rynków postępuje bardzo wolno, a sprzedaż towarów w krajach dalekich bardzo się różni w zależności od regionu. WBK podaje, że tegoroczna wielkość eksportu mocno wzrosła w przypadku Ameryki Południowej (o ponad 40 proc.), ale spadła w przypadku Afryki. Poprawiły się wyniki eksportowe na Bliskim Wschodzie, ale pogorszyły na Dalekim Wschodzie oraz w krajach WNP. – W sumie wzrost eksportu poza Europę był niestety praktycznie zerowy – twierdzi ekonomista BZ WBK, Marcin Luziński.

Tymczasem zróżnicowanie kierunków, zwłaszcza po wprowadzeniu embarga przez Rosję i spadku zamówień z Ukrainy oraz Białorusi okazuje się coraz bardziej niezbędne. W Europie możliwości zwiększenia sprzedaży ogranicza bardzo silna konkurencja, podczas gdy dalekie rynki są dużo bardziej chłonne i oferują możliwości osiągania znacznie wyższych zysków. Według Roberta Antczaka, dyrektora sprzedaży produktów bankowości korporacyjnej BZ WBK, w dalszych regionach w co najmniej kilku branżach istnieje popyt, który polscy producenci mogliby z sukcesem zaspokoić. - Możliwości są potencjalnie nieskończone, choć rzeczywiście istnieje kilka dopasowań nowych kierunków dla naszych branż, gdzie perspektywy wydają się szczególnie dobre – uważa Antczak. Przykładowo w Chinach jest duży popyt na polskie słodycze, w krajach Bliskiego Wschodu uznaniem cieszy się polska biżuteria i kosmetyki, w Afryce chętnie kupowane są polskie produkty zbożowe.

Lokomotywami polskiego eksportu jest m.in. sprzedaż maszyn i urządzeń, części i komponentów dla fabryk samochodów oraz gotowe samochody, produkty spożywcze. Motoryzacja wypracuje w tym roku wynik przekraczający 20 mld euro. rekordowy w swojej historii. Prognozy branżowej firmy analitycznej AutomotiveSuppliers.pl oparte są na wynikach pierwszego półrocza: zagraniczna sprzedaż branży motoryzacyjnej wyniosła 10,65 mld euro i była najwyższa w historii w pierwszych sześciu miesiącach roku. - Według danych GUS, na koniec II kwartału zatrudnienie w branży wyniosło 170,7 tys. osób – mówił Rafał Orłowski z AutomotiveSuppliers.pl

Bardzo dobre wyniki osiąga branża produkcji łodzi motorowych i jachtów, a także branża meblowa, w których polskie firmy weszły już do europejskiej czołówki. Przykładowo w tym roku Grupa Nowy Styl wspięła się na trzecia lokatę w rankingu europejskich producentów mebli oraz krzeseł biurowych. Eksport, który stanowi około 81 proc. sprzedaży Grupy, ma być w tym roku wart 280 mln euro (332 mln euro ze spółkami joint ventures), co będzie wynikiem lepszym od ubiegłorocznego o 29 proc. (14 proc. ze spółkami joint ventures). - Naszym celem na 2016 rok jest utrzymanie dwucyfrowego wzrostu organicznego. Prowadzimy też dalsze rozmowy akwizycyjne – mówi Roman Przybylski, członek zarządu i dyrektor handlowy Grupy Nowy Styl.

Przyszłością polskiego eksportu mają być nowe technologie i branża ICT. – Gospodarki oparte na wiedzy i technologiach informacyjnych będą jedynymi liczącymi się w świecie w perspektywie kolejnych lat – uważa Piotr Dylak, dyrektor ds. finansowania handlu w Banku Zachodnim WBK.

Dla rozwoju potencjału eksportowego branży ważne jest zapewnienie finansowania inwestycji. Szczególnie ważną rolę mogą odegrać inwestorzy kapitałowi, którzy w Polsce szukają najlepszych i najbardziej obiecujących startupów oraz mniejszych firm, a potem zapewniają im wsparcie. Często obejmuje ono właśnie pomoc we wprowadzeniu małej, innowacyjnej firmy na obce rynki. Kolejnym źródłem pieniędzy są fundusze unijne. Nowa perspektywa finansowa 2014-2020 zapewnia duże nakłady na dofinansowanie innowacji, a jednym z głównych adresatów jest właśnie sektor ICT.

Jeszcze wyższą dynamikę będzie miał eksport w roku przyszłym: wzrost wyniesie nawet 10-11 proc. i przekroczy 188 mld euro.

Głównym kierunkiem eksportowej ekspansji polskich przedsiębiorstw pozostaje Unia Europejska. Dywersyfikacja rynków postępuje bardzo wolno, a sprzedaż towarów w krajach dalekich bardzo się różni w zależności od regionu. WBK podaje, że tegoroczna wielkość eksportu mocno wzrosła w przypadku Ameryki Południowej (o ponad 40 proc.), ale spadła w przypadku Afryki. Poprawiły się wyniki eksportowe na Bliskim Wschodzie, ale pogorszyły na Dalekim Wschodzie oraz w krajach WNP. – W sumie wzrost eksportu poza Europę był niestety praktycznie zerowy – twierdzi ekonomista BZ WBK, Marcin Luziński.

Pozostało 82% artykułu
Finanse
Będzie konkurs dla członków Rady Fiskalnej
Finanse
Jak przestępcy ukrywają pieniądze? Kryptowaluty nie są wcale na czele
Finanse
Były dyrektor generalny Binance skazany za pranie brudnych pieniędzy
Finanse
Podniesienie kwoty wolnej od podatku. Minister finansów Andrzej Domański zdradził kiedy
Finanse
Co się dzieje z cenami złota? Ma być jeszcze drożej
Materiał Promocyjny
Dzięki akcesji PKB Polski się podwoił