Aktualizacja: 03.05.2020 13:54 Publikacja: 03.05.2020 13:54
Foto: Planete +
Na naszych oczach dokonują się epokowe zmiany. Dotąd żyliśmy w holocenie, który zaczął się pod koniec ostatniego zlodowacenia czyli 11 tys. 700 lat temu. Teraz nastał antropocen, czyli era człowieka. Jakie zmiany to spowodowały i jak do nich doszło – zastanawiają się twórcy dokumentu „Postęp – globalne oszustwo?”.
Film przypomina kolejne etapy ekspansji człowieka dając solidny materiał do rozważań na temat przyszłości, która nie jawi się w jasnych barwach. Postęp technologiczny z ostatnich 200 lat przyniósł nie tylko korzyści, ale i stał się zagrożeniem. Już w latach 70. XX wieku naukowcy przewidzieli załamanie cywilizacji przemysłowej w XXI wieku – przeludnienie, zanieczyszczenie środowiska, brak zasobów. Niepohamowanie rośnie konsumpcja, chociaż wzrost gospodarczy oznacza jeszcze intensywniejszą emisję dwutlenku węgla. Niszczycielski wpływ na przyrodę ma intensywne rolnictwo i nawozy sztuczne. Monokultury wyjaławiają gleby, giną odmiany roślin. Doświadczamy rewolucji geologicznej wywołanej przez człowieka . Przyśpieszyły zmiany klimatyczne. ale lobby przemysłowe nie wspiera ekologicznego myślenia o naszej planecie. Górę bierze dążenie do zysku za wszelką cenę.
Dokumentaliści opowiadają historię upadku przypominając m.in. masowe wydobycia węgla kamiennego w XIX wieku, które zapoczątkowało eksploatację paliw kopalnych i w efekcie wzrost emisji gazów cieplarnianych – istotną przyczynę obecnych klimatycznych zmian. Do brytyjskiego węgla dołączyła ropa z Ameryki – pierwszy szyb naftowy został wywiercony w 1859 roku w Pensylwanii. Pierwszym potentatem naftowym był Rockefeller, nestor słynnego rodu i założyciel firmy Standard Oil. Ropa stała się niezbędna w różnych gałęziach przemysłu. Eksploatacja nowych złóż w innych miejscach stała się kwestią strategiczną…
Kiedy rewolucja przemysłowa nabrała tempa, kolejne wynalazki, takie jak elektryczność i linia montażowa, umożliwiły rozwój masowej produkcji. Wpłynęło to na polepszenie poziomu życia społeczeństw i upowszechnienie wielu dóbr materialnych.
Wszyscy deklarują, że wojna jest złem, ale i wiedzą, że oznacza zwiększoną produkcję przemysłu m.in. motoryzacyjnego i chemicznego. Gazy używane w czasie Wielkiej Wojny otworzyły drogę do produkcji pestycydów. Czołgi stały się wzorem dla konstruktorów maszyn budowlanych, a nylon, radary i sonary - narzędziami rybołówstwa przemysłowego. II wojna światowa znacznie przyśpieszyła rozwój technologii. Hitler nakazał budowę pierwszej sieci autostrad na świecie, ale nie po to by lepiej żyło się obywatelom, lecz by szybciej przemieszczać sprzęt bojowy.
W 1958 roku uruchomiony został amerykański program Plowshare mający badać możliwości stosowania broni atomowej dla potrzeb gospodarczych. Trwał 20 lat. Amerykanie doprowadzili do 27 cywilnych wybuchów. Rosjanie takich eksplozji mają na koncie niemal 150...
Premiera skłaniającego do refleksji dwuczęściowego francuskiego dokumentu „Postęp – globalne oszustwo?” (reż. Jean-Robert Viallet) w niedzielę 3 maja o 22. w Planete+. Drugi odcinek zostanie wyemitowany tydzień później – 10 maja, także o 22.
W „Queer” reżyser Luca Guadagnino proponuje obraz nihilizmu i życia pozbawionego sensu. Ale najlepszą reklamę filmowi robi Daniel Craig, który, porzuciwszy postać niezniszczalnego Jamesa Bonda, wciela się w geja ogarniętego obsesyjną miłością.
Jednym z najważniejszych elementów Międzynarodowego Festiwalu Kina Niezależnego Mastercard OFF CAMERA jest Konkurs Główny „Wytyczanie Drogi”. Jako jeden z dwóch głównych konkursów Festiwalu tworzy niezwykłą przestrzeń dla najlepszych twórców światowego kina niezależnego do przedstawienia swoich niezwykle intrygujących idei oraz zestawieniu ich z sobą. Zeszłoroczny konkurs zwyciężył film „Power Alley” w reżyserii Lillah Halli, która obecnie pracuje nad kolejnym projektem – „Flehmen”. Rokrocznie uczestnicy Konkursu Głównego „Wytyczanie Drogi” znajdują się w shortlistach najlepszych festiwali kina niezależnego na świecie. Krakowska scena to dla twórców nieodłączny punkt ich festiwalowych tras. Laureatowi nagrody głównej zostanie przyznany czek w postaci 25 000 dolarów.
Ruszył wielki projekt filmowy „50 na 50”, który będzie trwał do końca 2025 roku. Na pięćdziesięciolecie Festiwalu Polskich Filmów Fabularnych w Gdyni odbędzie się 57 przeglądów w całej Polsce, przez cały rok 2025, z najważniejszymi dziełami festiwalu.
W „Bogini Partenope” Paolo Sorrentino po raz pierwszy główną bohaterką uczynił kobietę, którą gra w scenerii Capri i Neapolu zjawiskowa debiutantka Celeste Dalla Porta. Pisarza Johna Cheevera intrygująco zagrał Gary Oldman.
Przesłanki i czynniki efektywnego wdrażania projektów OZE przez JST uwzględniające kwestie ekonomiczne, środowiskowe i społeczne.
Film Magnusa von Horna dostał 11 Polskich Orłów, wyrównując rekord, jaki ustanowiło „Boże ciało”.
Jazda na motocyklu to z całą pewnością wielka przyjemność, o czym zaświadczy każdy, kto chociaż raz miał okazję – legalnie, podkreślmy – poprowadzić maszynę na dwóch kołach.
Oscary dostarczyły wielu emocji. „Anora” triumfowała, „Brutalista” dostał mniej, niż zasługiwał, a „Substancja” zdobyła tyle co nic. Na dodatek kontrowersje wokół rosyjskich aktorów wzbudziły dyskusje i zawiedzione komentarze. Jaka opowieść o współczesności wyłania się z gali oscarowej 2025?
Bong Joon-ho nie mógł się zdecydować, w jakiej konwencji utrzymać film „Mickey 17”. W efekcie jest za długi, wyszedłem z niego znużony i trochę obojętny. Jednak nie sposób go zignorować, bo zbyt przypomina nasz świat.
Filmowa biografia Marii Callas z Angeliną Jolie w roli głównej to skrzywiona wersja życiorysu wielkiej śpiewaczki i wrażliwej kobiety. Dla mnie nie w porządku.
W „Jak zostałam perliczką” nie daje łatwych odpowiedzi. Są za to trudne pytania, ale zadawane tak, żeby zmusić do refleksji, a nie przytłoczyć.
Jak dobrze w całym tym zalewie przeczuć katastroficznych móc opisać coś, co zachwyca i uruchamia chęć działania. Właściwie przeciwdziałania raczej.
Czyham jak wampir na momenty, kiedy mogę dotknąć czegoś ważnego. To się czasem zdarza w teatrze, czasem w filmie. Ale prywatnie nie mam potrzeby bycia zauważaną na ulicy. Wolę się wtopić w tłum. Walczę, żeby zachować w sobie siebie, Agatę Kuleszę - mówi Agata Kulesza, aktorka.
W Fabryce Snów dostrzeżono, że może Donald Trump nie jest przyczyną problemów lewicowej Ameryki, ale ich skutkiem.
Ustawa implementująca w Polsce Dyrektywę CSRD weszła w życie 1 stycznia 2025 roku. Celem dyrektywy jest wspieranie transformacji ekologicznej oraz osiągnięcie neutralności klimatycznej do 2050 roku.
Masz aktywną subskrypcję?
Zaloguj się lub wypróbuj za darmo
wydanie testowe.
nie masz konta w serwisie? Dołącz do nas