Na pograniczu sztuki i psychologii

W samej sali kinowej jest już coś magicznego: wygodne fotele, cisza i mrok. Wszystko to sprawia, że na czas seansu z łatwością można zapomnieć o rzeczywistości. Po co? By ze wzrokiem utkwionym w ekran spokojnie ją przeanalizować.

Publikacja: 19.02.2009 11:09

„Zelig” będzie początkiem dyskusji o rozumieniu odmienności

„Zelig” będzie początkiem dyskusji o rozumieniu odmienności

Foto: Życie Warszawy

Właśnie szukanie analogii między prawdziwym a wykreowanym w kinie światem to podstawowe założenie kinoterapii.

Ta metoda z pogranicza psychologii i sztuki narodziła się w Stanach Zjednoczonych. W Polsce wciąż jest mało znana. Zmienić ma to nowa propozycja Kina.Lab: „Kinoterapia. Spotkania między kadrami”.

Cykl otworzy pokaz filmu „Zelig” Woody’ego Allena. To stylizowana na dokument z lat 30. historia mężczyzny, który ma niespotykaną zdolność adaptowania się do nowych sytuacji.

W zależności od tego, z kim i gdzie przebywa, Zelig nabywa odmiennych cech. Owa zdolność metamorfozy sprawia, że wzbudza zainteresowanie zarówno lekarzy, jak i zwykłych ludzi. Zwykłych, czyli także widzów sobotniego seansu, często – podobnie jak bohater – szukających akceptacji.

Głośny, choć dziś trudno dostępny, film z lat 80. stanie się przyczynkiem do dyskusji o „byciu odmiennym” we współczesnym świecie. Udział w niej weźmie Anna Jędryczka-Hamera, prekursorka filmoterapii w Polsce.

Zaproszeni zostali również Jacek Rakowiecki, redaktor naczelny magazynu „Film”, Jacek Wasilewski, wykładowca Szkoły Wyższej Psychologii Społecznej i Ewa Kownacka, psycholożka międzykulturowa.

Kto podczas panelu nie uzyska wyczerpujących odpowiedzi na nurtujące go pytania, może wziąć udział w warsztatach rozwoju osobistego prowadzonych m.in. przez psycholożkę Annę Twardowską. To ona wraz z Karoliną Giedrys-Majkut, kulturoznawczynią, Lucyną Zembowicz, filmoznawczynią i Moniką Zakrzewską-Blauth, redaktorką, stworzyła projekt.

Jak podkreślają organizatorki spotkań, chcą zaproponować niecodzienne obcowanie z kinem osobom zainteresowanym m.in. samopoznaniem.

Pokazy – zawsze połączone z dyskusjami i warsztatami – będą się odbywać co trzy tygodnie.

Zapisy na zajęcia już trwają. Szczegóły o ich programie i „rekrutacji” dostępne są na stronie [link=http://www.kinoterapia.pl" target="_blank]www.kinoterapia.pl[/link].

[i]Zelig, Kino.Lab, Warszawa, ul. Jazdów 2, tel. 022 628 12 71-3 w. 135, film i dyskusja – wstęp wolny, warsztat – 60 zł, rezerwacje: [mail=anna@kinoterapia.pl]anna@kinoterapia.pl[/mail], sobota (21.02), godz. 10 – 16 (13 – 16 warsztat)[/i]

Właśnie szukanie analogii między prawdziwym a wykreowanym w kinie światem to podstawowe założenie kinoterapii.

Ta metoda z pogranicza psychologii i sztuki narodziła się w Stanach Zjednoczonych. W Polsce wciąż jest mało znana. Zmienić ma to nowa propozycja Kina.Lab: „Kinoterapia. Spotkania między kadrami”.

Pozostało 84% artykułu
Film
Kryzys w polskiej kinematografii. Filmowcy spotkają się z ministrą kultury
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Film
Najbardziej oczekiwany serial „Sto lat samotności” doczekał się premiery
Film
„Emilia Perez” z największą liczbą nominacji do Złotego Globu
Film
Europejskie Nagrody Filmowe: „Emilia Perez” bierze wszystko
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Film
Harry Potter: The Exhibition – wystawa dla miłośników kultowej serii filmów