Pieprzne żarty

"Złoty środek" Olafa Lubaszenki jest marną farsą, która wykorzystuje modę na warszawską Pragę

Publikacja: 22.03.2009 19:44

Pieprzne żarty

Foto: Materiały Promocyjne

Jako reżyser Lubaszenko często skupia się na humorystycznym portretowaniu półświatka.

Tak jest i tym razem. Mirka (Anna Przybylska po raz pierwszy w głównej roli) wywodzi się z szemranej praskiej rodziny. Jednak nie poszła w ślady ojca (Cezary Pazura) i dziadka (Edward Linde-Lubaszenko), którym życie upłynęło na włamach, rozbojach i cinkciarstwie. Skończyła prawo, ma szansę na karierę. Tyle że jest zmuszona do wzięcia udziału w przekręcie.

Kancelaria Pokrzywa i Łopian (Robert Gonera i Szymon Bobrowski) wraz z łasym na pieniądze ministrem (Krzysztof Kowalewski) zamierza doprowadzić do wyburzenia kamienicy, w której mieszka dziewczyna. Na odzyskanym placu chce postawić apartamentowiec.

Mirka jest pewna, że kryją się za tym szemrane interesy, więc zatrudnia się w kancelarii. A ponieważ do pracy przyjmują tam wyłącznie mężczyzn, Mirka staje się Mirosławem...

Z tej przebieranki, która powinna być głównym źródłem komizmu, nic nie wynika. Lubaszenko nie wykorzystuje pomysłu ani do gry płciowymi stereotypami, ani do gagów w stylu brytyjskich fars. Proponuje za to widzom zestaw pieprznych, szczeniackich dowcipów: Pokrzywa ląduje przyrodzeniem na kaktusie, praskie babcie myślą tylko o seksie, dziadek łyka polską viagrę, a pewna kobietka jest żywcem wyjęta z dowcipów o blondynkach.

Lubaszenko próbuje połączyć ten rodzaj humoru z nostalgią za odchodzącym klimatem starej, charakternej Pragi. Mam wrażenie, że to wykalkulowany zabieg. Reżyser po prostu wykorzystuje fakt, że ta warszawska dzielnica jest dziś w modzie. "Złoty środek" – w przeciwieństwie do "Rezerwatu" Łukasza Palkowskiego – nie ujmuje kolorytem miejsca. Nie ma w nim liryzmu, atmosfery ciepłej, miejskiej ballady. Jest płaski żart.

Jako reżyser Lubaszenko często skupia się na humorystycznym portretowaniu półświatka.

Tak jest i tym razem. Mirka (Anna Przybylska po raz pierwszy w głównej roli) wywodzi się z szemranej praskiej rodziny. Jednak nie poszła w ślady ojca (Cezary Pazura) i dziadka (Edward Linde-Lubaszenko), którym życie upłynęło na włamach, rozbojach i cinkciarstwie. Skończyła prawo, ma szansę na karierę. Tyle że jest zmuszona do wzięcia udziału w przekręcie.

Film
„28 lat później”. Powrót do pogrążonej w morderczej pandemii Wielkiej Brytanii
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Film
Rekomendacje filmowe: Wchodzenie w życie nigdy nie jest łatwe
Film
Kryzys w polskiej kinematografii. Filmowcy spotkają się z ministrą kultury
Film
Najbardziej oczekiwany serial „Sto lat samotności” doczekał się premiery
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Film
„Emilia Perez” z największą liczbą nominacji do Złotego Globu