Producent strachu doskonałego

Alfred Hitchcock mawiał, że dobry film to taki, który jest wart opłacenia kolacji dla żony, dwóch biletów do kina i opiekunki dla dziecka. Na rozpoczynającym się dziś przeglądzie twórczości reżysera w Iluzjonie zobaczymy czternaście arcydzieł zdecydowanie godnych tej ceny

Publikacja: 12.08.2009 11:53

“Nieznajomi z pociągu“ (1951) to jeden z klasycznych obrazów Hitchcocka. Współautorem scenariusza by

“Nieznajomi z pociągu“ (1951) to jeden z klasycznych obrazów Hitchcocka. Współautorem scenariusza był mistrz kryminału Raymond Chandler

Foto: WARNER BROS.

Przewinął się przez kilka filmowych epok, kręcąc blisko 60 filmów w ciągu sześciu dekad. Filmografia Alfreda Hitchcocka składa się niemal z samych arcydzieł, bo – jak mawiał sam reżyser – nawet jego porażki w kinach zarabiają miliony i po roku stają się klasykami. 13 sierpnia skończyłby 110 lat.

[srodtytul]Psychoza i psychoanaliza[/srodtytul]

Zorganizowany na tę okazję przegląd w Iluzjonie przedstawia dorobek mistrza suspensu przekrojowo, ale nieoczywistymi tytułami. Zobaczymy więc mniej znane dzieła z wczesnego okresu twórczości reżysera: „Tajnego agenta” i „Bałkany”, oba z 1936 roku, wiele filmów nakręconych przez niego w latach 40., m.in. „Rebekę” (1940), „W cieniu podejrzenia” (1943), „Łódź ratunkową” (1944) oraz „Akt oskarżenia” (1947), a także znakomite produkcje z okresu największej sławy: „Nieznajomych z pociągu” (1951) oraz „Zawrót głowy” (1958).

– Warto zwrócić szczególną uwagę na „Urzeczoną” z 1945 roku. W filmie znalazła się hipnotyzująca sekwencja snu bohaterki granej przez Ingrid Bergman, zaprojektowana przez Salvadora Dali. Sama zaś produkcja poruszała jeden z najgorętszych tematów tego okresu, psychoanalizę – przekonuje Estera Pastuszka, specjalista ds. programowych kina Iluzjon.

– Polecam również „Szał” z 1972 roku, który zbiegł się z powrotem reżysera do Wielkiej Brytanii po kilku dekadach spędzonych w Ameryce. W tym dziele Hitchcock przewrotnie podsumowuje swoją karierę, odwołując się do swoich poprzednich utworów

– dodaje.

[srodtytul]Morderstwo jak miłość[/srodtytul]

Fenomen Hitchcocka można z pewnością tłumaczyć na wiele sposobów. Twórca „Psychozy” dostrzegł, że film nie opiera się jedynie na aktorach, ale można go kształtować także za pomocą sprytnych cięć montażowych, nastrojowej muzyki czy umiejętnie prowadzonej narracji.

Francois Truffaut (nie tylko znakomity reżyser, ale też autor wywiadu rzeki z Hitchcockiem) stwierdził, że przyczyn jego świetności należy dopatrywać się w tym, że sceny morderstwa filmował on jak sceny miłosne, a sceny miłosne – jak sceny morderstwa.

Hitchcock potrafił zresztą budować napięcie nie tylko w swoich filmach, ale także wokół własnej osoby. Kiedyś, na lotnisku we Francji, podejrzliwy celnik, oglądając paszport Hitchcocka, w którym zapisano jako zawód „producent”, zapytał: – A co pan produkuje? – Strach – bez zastanowienia odpowiedział reżyser.

Sam miał mnóstwo fobii: bał się policjantów, małych dzieci, wysokich budynków i kobiet w ciąży. I jak nikt inny potrafił wykreować atmosferę grozy poprzez pokazanie rzeczy prostych i pozornie niegroźnych. Takich jak choćby słynny prysznic z „Psychozy” czy ptaki z legendarnego horroru z 1963 roku.

[srodtytul]Idealny thriller[/srodtytul]

Choć swój ostatni film – „Intrygę rodzinną” – Hitchcock nakręcił w 1976 roku, wiele z jego dzieł pozostaje do dziś wzorem idealnego thrillera.

Do inspiracji twórczością mistrza suspensu przyznają się Steven Spielberg, Quentin Tarantino i Brian De Palma. A o jego żywotności świadczy choćby fakt, że już za dwa tygodnie wchodzi do kin „Wojna domowa” będąca nową wersją Hitchcockowskiej „Łatwej cnoty” z 1928 roku.

[ramka][b]Co zobaczymy[/b]

[srodtytul]Alfred Hitchcock w iluzjonie[/srodtytul]

[b]12 sierpnia [/b]

- Złodziej w hotelu, godz. 18

[b] 13 sierpnia [/b]

- Akt oskarżenia, godz. 18

- Ptaki, godz. 20

[b]14 sierpnia[/b]

- Bałkany, godz. 18

- Rebeka, godz. 20

[b]15 sierpnia[/b]

- Intryga rodzinna, godz. 17.45

- Zawrót głowy, godz. 20

[b] 16 sierpnia[/b]

- Łódź ratunkowa, godz. 18.15

- Szał, godz. 20

[b]17 sierpnia[/b]

- Podejrzenie, godz. 18.15

[b]18 sierpnia[/b]

- Nieznajomi z pociągu, godz. 18

- Urzeczona, godz. 20

[b] 19 sierpnia[/b]

- W cieniu podejrzenia, godz. 18.30

- Tajny agent, godz. 20.30

[b]20 sierpnia[/b]

- Ptaki, godz. 18

[b]24 sierpnia[/b]

- Zawrót głowy, godz. 20

[b]31 sierpnia[/b]

- Tajny agent, godz. 20.45

[/ramka]

Film
Hermanis piętnuje źródło rosyjskiego faszyzmu u Dostojewskiego. Pisarz jako kibol
Film
Polskie dokumentalistki triumfują na Krakowskim Festiwalu Filmowym
Film
Nie żyje Loretta Swit, major "Gorące Wargi" z serialu "M*A*S*H"
Film
Cannes 2025: Złota Palma dla irańskiego dysydenta
Film
Krakowski Festiwal Filmowy będzie w tym roku pełen hitów
Film
Festiwal w Cannes i zaskakujące opowieści o rodzinie
Patronat Rzeczpospolitej
Największe kino plenerowe w Polsce powraca!