Młodzi, młodsi, najmłodsi

Coraz młodsi reżyserzy przyjeżdżają z filmami do Gdyni. Na 34 FPFF termin "młody obiecujący" będzie oznaczał co najwyżej 30-latka. A jeszcze parę lat temu nikogo nie dziwił debiutant z czwartym krzyżykiem na karku.

Publikacja: 11.09.2009 15:36

Ciemnego pokoju nie trzeba się bać

Ciemnego pokoju nie trzeba się bać

Foto: Materiały Promocyjne

[srodtytul]Co mówią w szkołach[/srodtytul]

Młoda z założenia, i nazwy, będzie prezentacja Konkursu Młodego Kina. W sekcji tej znalazły się zarówno kilkuminutowe etiudy ze szkół filmowych w Łodzi, Katowicach i Warszawy jak i produkcje powstałe w ramach "30 minut" – projektu, który już zapracował na dobrą markę. I jako program ułatwiający fabularny debiut, doczekał się piątej edycji.

Tegoroczni selekcjonerzy FPFF, przy okazji Konkursu Młodego Kina selekcji właściwie nie przeprowadzili. Przyjęli niemal wszystkie zgłoszone tytuły. Zamiast eliminować je na wstępnym etapie, postawili na szansę spotkania w Gdyni, i bezpośredniej konfrontacji, twórców i ich filmów. Ocenę poziomu obrazów i wyłonienie najlepszych zostawili jury, któremu w tym roku przewodniczy Janusz Zaorski.

[srodtytul] Skala realizacji[/srodtytul]

W trzeciej już edycji Konkursu Młodego Kina do rywalizacji stanie trzydzieści filmów. Ich reżyserzy noszą także zagraniczne nazwiska. Choćby "Dekalog 89+” – siódme: Street feeling" wyreżyserował Kristoffer Karlsson Rus, film "Darek" zrealizował Jonas M. Gulbrandsen, "Echo" – Magnus von Horn a obraz pt. "Vena Cava" – Mariko Saga.

Nie tylko kraj pochodzenia reżyserów, czy szkoła, z którą są związani, określają charakter konkursowych tytułów. Różnią się one, co oczywiste, tematem, stylem czy wreszcie skalą realizacji. Ale jedno je łączy - estetyczne doświadczenia twórców.

– Dzisiejsi młodzi reżyserzy wychowali się w świecie obrazkowym. Niemal „wyssali tę estetykę z mlekiem matki” – komentuje Mirosław Bork, dyr. artystyczny FPFF, który z racji pełnionej funkcji widział już wszystkie, zgłoszone na festiwal filmy.

Dla młodych realizatorów najważniejsza jest strona wizualna. To widać na ekranie. Widać na nim również swobodę, z jaką korzystają z nowinek – technicznych i estetycznych. Debiutujący filmowcy mają dziś o wiele łatwiejszy dostęp do sprzętu i nowoczesnych programów. Są na bieżąco ze stylami i trendami, nie tylko czysto filmowymi ale też plastycznymi, telewizyjnymi, cyfrowymi. Stronę realizacyjną opanowali bardzo dobrze. Słabiej wypadają w roli narratorów.

– Opowiadanie historii wychodzi im najgorzej. Niepełny bywa też rysunek prezentowanych przez nich postaci. Za to sprawności dramaturgicznej trudno im odmówić – zapewnia Bork.

[srodtytul]Profesjonalne pół godziny[/srodtytul]

Trudno porównywać filmy, które znalazły się w Konkursie Młodego Kina. Są tu produkcje kilku- i kilkudziesięciominutowe. Nakręcone w realiach szkolnych, za stosunkowo skromne fundusze a także zrealizowane profesjonalnie – z odpowiednim budżetem, sprzętem i czasem realizacji. Takie warunki gwarantował program "30 minut" a te przełożyły się na jakość obrazów. O ich poziomie świadczy m.in. dopuszczenie do konkursu głównego 34.FPFF trzech produkcji z bloku.

„Non stop kolor” Marii Sadowskiej, „Droga wewnętrzna” Doroty Lamparskiej i „Pokój szybkich randek” Anny Maliszewskiej złożyły się na nowelowy film zatytułowany „Demakijaż”.

W Konkursie Młodego Kina znalazło się aż siedem filmów z programu „30 minut”. Niektóre z nich odniosły już sukcesy. „Co mówią lekarze” Michała Wnuka i „Moja nowa droga” Barbary Białowąs otrzymały ex aequo nagrodę na festiwalu w Koszalinie za najlepszą fabułę krótkometrażową.

Filmowe "30-tki" rozpoznać można m.in. po cenionej zawodowej obsadzie. W "Ciemnego pokoju nie trzeba się bać" Jakuba Czekaja zagrali m.in. Przemysław Bluszcz, Jowita Budnik i Andrzej Mastalerz. W "Co mówią lekarze" Michała Wnuka – reżyserka Agnieszka Glińska i Dominika Ostałowska.

"Lunatycy" Macieja Sterto-Orlickiego przyciągnęli na plan Ewę Dałkowską, Andrzeja Grabowskiego, Tomasza Kota i Dominikę Kluźniak a "Moja nowa droga" Barbary Białowąs – m.in. Romę Gąsiorowską, Michała Sitarskiego, Dorotę Pomykałę i Macieja Damięckiego. W "Na kredyt", reż. Przemysława Nowakowskiego, zagrał Łukasz Garlicki.

Na nieznanych młodych aktorów postawili za to twórcy filmów: "Przyjdź do mnie" (reż. Ewa Banaszkiewicz) i "Wszystkie małe kłamstwa Anny" (reż. Krzysztof Bizio).

[srodtytul] Odmłodzony konkurs główny[/srodtytul]

Nie tylko Konkurs Młodego Kina promuje nowych twórców. Także w głównym festiwalowym nurcie FPFF można zaobserwować pokoleniową zmianę warty. Bardziej widoczną niż w latach poprzednich.

Więcej będzie debiutów w ogóle. Na 39 zgłoszonych filmów piętnaście stanowiły pierwsze tytuły. Ostatecznie do konkursu przyjęto ich dziesięć. I choć wśród prezentujących swoją debiutancką fabułę, pojawili się też twórcy mocno dojrzali np. Andrzej Maleszka, rocznik 55, reżyser "Magicznego drzewa" czy Piotr Dumała – rocznik 56, reżyser "Lasu"), albo bliscy 40-tki: Rafał Wieczyński, rocznik 68, reżyser "Popiełuszki"; Michał Rogalski, rocznik '70 – "Ostatnia akcja" czy Jacek Głomb, rocznik '64 - "Operacja Dunaj", to średnia wieku i tak znacznie się obniżyła. Głównie za sprawą silnej reprezentacji 30-latków (reżyserek: "Demakijażu" – Marii Sadowskiej, Darii Lamparskiej, Anny Maliszewskiej; autorki "Helu" – Kingi Dębskiej; twórcy "Mojej krwi" Marcina Wrony, Borysa Lankosza – reżysera "Rewersu" czy Pawła Borowskiego ("Zero"). Najmłodszą uczestniczką konkursu głównego jest Katarzyna Rosłaniec – reżyserka "Galerianek” urodziła się w 1980 roku.

[i] Jolanta Gajda-Zadworna[/i]

[ramka]

[b]Filmy Konkursu Młodego Kina[/b]

1. [link=http://fpff.pl/index.php/pol/Konkursy-i-Panorama/Konkurs-Mlodego-Kina/Filmy/Ciemnego-pokoju-nie-trzeba-sie-bac]Ciemnego pokoju nie trzeba się bać[/link], reż. Jakub Czekaj, 34`

2. [link=http://fpff.pl/index.php/pol/Konkursy-i-Panorama/Konkurs-Mlodego-Kina/Filmy/Co-mowia-lekarze]Co mówią lekarze[/link], reż. Michał Wnuk, 24`27``

3. [link=http://fpff.pl/index.php/pol/Konkursy-i-Panorama/Konkurs-Mlodego-Kina/Filmy/Darek]Darek[/link], reż. Jonas M. Gulbrandsen, 14`

4. [link=http://fpff.pl/index.php/pol/Konkursy-i-Panorama/Konkurs-Mlodego-Kina/Filmy/Dekalog89-siodme-Street-feeling]“Dekalog 89 +” – siódme: “Street Feeling”[/link], reż. Kristoffer Karlsson Rus, 30`

5. [link=http://fpff.pl/index.php/pol/Konkursy-i-Panorama/Konkurs-Mlodego-Kina/Filmy/Dlonie]Dłonie[/link], reż. Maciej Jurewicz, 7`06``

6. [link=http://fpff.pl/index.php/pol/Konkursy-i-Panorama/Konkurs-Mlodego-Kina/Filmy/Dzien-po-jutrze]Dzień po jutrze[/link], reż. Michał Janów, 14`

7. [link=http://fpff.pl/index.php/pol/Konkursy-i-Panorama/Konkurs-Mlodego-Kina/Filmy/Echo]Echo[/link], reż. Magnus von Horn, 14`50``

8. [link=http://http://fpff.pl/index.php/pol/Konkursy-i-Panorama/Konkurs-Mlodego-Kina/Filmy/Grobari]Grobari[/link], reż. Bartek Cierlica, 8`

9. [link=http://fpff.pl/index.php/pol/Konkursy-i-Panorama/Konkurs-Mlodego-Kina/Filmy/Hanoi-Warszawa]Hanoi[/link] – Warszawa, reż. Katarzyna Klimkiewicz, 30`

10. [link=http://fpff.pl/index.php/pol/Konkursy-i-Panorama/Konkurs-Mlodego-Kina/Filmy/Historia-o-braku-samochodu]Historia o braku samochodu[/link], reż. Grzegorz Jaroszuk, 12`

11. [link=http://fpff.pl/index.php/pol/Konkursy-i-Panorama/Konkurs-Mlodego-Kina/Filmy/Kaszel-umarlaka]Kaszel umarlaka[/link], reż. Krzysztof Borówka, 22`

12. [link=http://fpff.pl/index.php/pol/Konkursy-i-Panorama/Konkurs-Mlodego-Kina/Filmy/Kolejny-dzien]Kolejny dzień[/link], reż. Weronika Tofilska, 9`38``

13. [link=http://fpff.pl/index.php/pol/Konkursy-i-Panorama/Konkurs-Mlodego-Kina/Filmy/Konferencja]Konferencja[/link], reż. Jan Foryś, 10`40``

14. [link=http://fpff.pl/index.php/pol/Konkursy-i-Panorama/Konkurs-Mlodego-Kina/Filmy/Kontrakt]Kontrakt[/link], reż. Ksawery Szczepanik, 19`

15. [link=http://fpff.pl/index.php/pol/Konkursy-i-Panorama/Konkurs-Mlodego-Kina/Filmy/Laleczka]Laleczka[/link], reż. Natalia Kostenko, 19`10``

16. [link=http://fpff.pl/index.php/pol/Konkursy-i-Panorama/Konkurs-Mlodego-Kina/Filmy/Lunatycy]Lunatycy[/link], reż. Maciej Sterto-Orlicki, 28`40``

17. [link=http://fpff.pl/index.php/pol/Konkursy-i-Panorama/Konkurs-Mlodego-Kina/Filmy/Malzonkowie]Małżonkowie[/link], reż. Dara van Dusen, 12`

18. [link=http://fpff.pl/index.php/pol/Konkursy-i-Panorama/Konkurs-Mlodego-Kina/Filmy/Moja-nowa-droga]Moja nowa droga[/link], reż. Barbara Białowąs, 38`

19. [link=http://fpff.pl/index.php/pol/Konkursy-i-Panorama/Konkurs-Mlodego-Kina/Filmy/Moje-Houston]Moje Houston[/link], reż. Edyta Sewruk, 7`06``

20. [link=http://fpff.pl/index.php/pol/Konkursy-i-Panorama/Konkurs-Mlodego-Kina/Filmy/Na-kredyt]Na kredyt[/link], reż. Przemysław Nowakowski, 30`

21. [link=http://fpff.pl/index.php/pol/Konkursy-i-Panorama/Konkurs-Mlodego-Kina/Filmy/Nocna-zmiana]Nocna zmiana[/link], reż. Gosia Kozera, 46`

22. [link=http://fpff.pl/index.php/pol/Konkursy-i-Panorama/Konkurs-Mlodego-Kina/Filmy/Polska-nowela-filmowa]Polska nowela filmowa[/link], reż. Dorota Lamparska, 32`

23. [link=http://fpff.pl/index.php/pol/Konkursy-i-Panorama/Konkurs-Mlodego-Kina/Filmy/Pralka]Pralka[/link], reż. Jakub Pączek, 13`33`

24. [link=http://fpff.pl/index.php/pol/Konkursy-i-Panorama/Konkurs-Mlodego-Kina/Filmy/Przyjdz-do-mnie]Przyjdź do mnie[/link], reż. Ewa Banaszkiewicz, 31`

25. [link=http://fpff.pl/index.php/pol/Konkursy-i-Panorama/Konkurs-Mlodego-Kina/Filmy/Syn]Syn[/link], reż. Jan Wagner, 28`

26. [link=http://fpff.pl/index.php/pol/Konkursy-i-Panorama/Konkurs-Mlodego-Kina/Filmy/Vena-Cava]Vena Cava[/link], reż. Mariko Saga, 28`

27. [link=http://fpff.pl/index.php/pol/Konkursy-i-Panorama/Konkurs-Mlodego-Kina/Filmy/Wstyd]Wstyd[/link], reż. Edyta Sewruk, 17`14``

28. [link=http://fpff.pl/index.php/pol/Konkursy-i-Panorama/Konkurs-Mlodego-Kina/Filmy/Wszystkie-male-klamstwa-Anny]Wszystkie małe kłamstwa Anny[/link], reż. Krzysztof Bizio, 29`35``

29. [link=http://fpff.pl/index.php/pol/Konkursy-i-Panorama/Konkurs-Mlodego-Kina/Filmy/Wycinanka]Wycinanka[/link], reż. Grzegorz Krawiec, 12`

30. [link=http://fpff.pl/index.php/pol/Konkursy-i-Panorama/Konkurs-Mlodego-Kina/Filmy/Zly]Zły[/link], reż. Michał Biliński, 22`

Zobacz też:

[link=http://www.dekalog89plus.pl/]www.dekalog89plus.pl[/link]

[link=http://www.studiomunka.pl/]http://www.studiomunka.pl/[/link]

[/ramka]

[ramka]

[b]34. FPFF w Gdyni – 14 - 19 września[/b]

W tym roku konkursowa rywalizacja odbędzie się w trzech kategoriach: Młodego Kina, Kina Niezależnego oraz o Złote Lwy, najważniejszą nagrodę festiwalu. Platynowe Lwy - nagrodę za artystyczny dorobek, otrzymają: Kazimierz Kutz i Jerzy Hoffman. Nagroda zostanie wręczona podczas uroczystej festiwalowej Gali - 19 września w Teatrze Muzycznym w Gdyni.

W przyszłym roku Festiwal Polskich Filmów Fabularnych odbywać będzie się nie we wrześniu, a w maju. Agnieszka Odorowicz, dyrektor Polskiego Instytutu Sztuki Filmowej tłumaczyła, że ten termin jest lepszy ponieważ, umożliwi promocję i dystrtybucję najlepszych filmów jeszcze w tym samym roku, obrazy wytypowane do Gdyni będą mogły być prezentowane na letnich festiwalach filmowych, poza tym ładna, majowa pogoda , da szansę na organizowanie imprez towarzyszących w plenerze.

[b]24 filmy w konkursie o Złote Lwy[/b]

Z blisko 50 filmów wyprodukowanych w ostatnim roku, do konkursu zgłoszono 40 tytułów, 24 z nich walczyć będą o Złote Lwy. Z piętnastu filmów debiutanckich w konkursie znalazło się aż dziesięć. W tym roku, po raz pierwszy, wprowadzona została zupełnie nowa kategoria: nagroda za charakteryzację.

W Konkursie Kina Niezależnego wystartuje 17 z 37 zgłoszonych tytułów, do Konkursu Młodego Kina zakwalifikowano 30 tytułów.

Decyzję o wyborze zwycięzców w Konkursie Głównym podejmie jury pod przewodnictwem Krzysztofa Krauzego. Jurorów w Konkursie Kina Niezależnego oraz Młodego Kina poprowadzi Janusz Zaorski.

Szersze spojrzenie na najnowsze polskie kino zapewni pozakonkursowa Panorama, w której pokazanych zostanie 10 tytułów. Polonica ukaże twórcze zaangażowanie polskich artystów w znaczących produkcjach światowych.

[b]Imprezy towarzyszące[/b]

Tradycyjnie już, w ramach Festiwalu Polskich Filmów Fabularnych, odbywać się będzie pokaz kinematografii wybranego kraju - w tym roku będzie to Izrael.

Głównym wydarzeniom festiwalowym towarzyszyć będą przeglądy tematyczne, w tym pełnometrażowych filmów dokumentalnych, konferencje, warsztaty scenariuszowe oraz prezentacje najnowszych technologii w produkcji filmowej.

Otwarte debaty (Forum SFP, Rozmowa dnia), spotkania autorskie, koncerty muzyki filmowej i wystawy („100 lat polskiego filmu. 1908-2008”, „Roman Polański. Aktor. Reżyser”), pokazy „Gdynia Dzieciom”, projekcje filmów z audiodeskrypcją dla osób niewidomych skierowane są nie tylko do profesjonalistów.

W trakcie sześciu dni odbędzie się około 300 projekcji ponad 160 tytułów.

Na otwarcie 34. FPFF w Gdyni przygotowane zostało specjalne wydarzenie – pokaz najnowszego filmu Tomasza Bagińskiego, „Kinematograf”. Uroczystość uświetni premierowy pokaz filmu „Miasto z morza” poświęconego powstaniu Gdyni.

Uroczysta Gala kończąca festiwal, w tym roku reżyserowana przez Krzysztofa Maternę, poświęcona będzie stuleciu polskiego filmu.

Pełny program - na stronie internetowej: [link=http://www.festiwalgdynia.pl]www.festiwalgdynia.pl[/link].

[b] Komitet Honorowy 34. Festiwalu Polskich Filmów Fabularnych w Gdyni[/b]

[b]Bogdan Zdrojewski[/b] Minister Kultury i Dziedzictwa Narodowego

[b] Limor Livnat [/b] Minister Kultury Izraela

[b] Agnieszka Odorowicz [/b] Dyrektor Polskiego Instytutu Sztuki Filmowej

[b]Jan Kozłowski[/b]

Marszałek Województwa Pomorskiego

[b]Wojciech Szczurek [/b] Prezydent Miasta Gdyni

[b]Jacek Bromski [/b]

Prezes Stowarzyszenia Filmowców Polskich

[i]eb[/i] [/ramka]

[srodtytul]Co mówią w szkołach[/srodtytul]

Młoda z założenia, i nazwy, będzie prezentacja Konkursu Młodego Kina. W sekcji tej znalazły się zarówno kilkuminutowe etiudy ze szkół filmowych w Łodzi, Katowicach i Warszawy jak i produkcje powstałe w ramach "30 minut" – projektu, który już zapracował na dobrą markę. I jako program ułatwiający fabularny debiut, doczekał się piątej edycji.

Pozostało 96% artykułu
Film
Kryzys w polskiej kinematografii. Filmowcy spotkają się z ministrą kultury
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Film
Najbardziej oczekiwany serial „Sto lat samotności” doczekał się premiery
Film
„Emilia Perez” z największą liczbą nominacji do Złotego Globu
Film
Europejskie Nagrody Filmowe: „Emilia Perez” bierze wszystko
Materiał Promocyjny
Do 300 zł na święta dla rodziców i dzieci od Banku Pekao
Film
Harry Potter: The Exhibition – wystawa dla miłośników kultowej serii filmów