Chopin: młodość, romanse i muzyka. Filmy o życiu Chopina

Portrety kompozytora w kinie zmieniają się jak interpretacje jego muzyki w wykonaniu wybitnych pianistów

Publikacja: 26.08.2010 01:02

Piotr Adamczyk w „Chopin. Pragnienie miłości”

Piotr Adamczyk w „Chopin. Pragnienie miłości”

Foto: Fotorzepa, Jak Jakub Ostałowski

„Chopin. Filmowe motywy” – jubileuszowe trzypłytowe wydawnictwo Filmoteki Narodowej przypomina filmy dokumentalne i fabularne.

Najwcześniejsze krótkometrażowe „Utwory Chopina w kolorze” w reż. Eugeniusza Cękalskiego pochodzą z 1944 roku. Po rekonstrukcji obrazu i dźwięku film na płytach DVD i Blue Ray odzyskał dawną świetność. Jest to eksperyment podobny do filmów Themersonów, poszukujący wizualnych skojarzeń z utworami Chopina.

Dwa filmy biograficzne: „Młodość Chopina” (1951) w reż. Aleksandra Forda i „Chopin. Pragnienie miłości” (2002) w reż. Jerzego Antczaka, pozwalają porównać wielkie role Czesława Wołłejki i Piotra Adamczyka. Pierwszy gra w stylu teatralno-romantycznym. Drugi – w konwencji psychoanalityczno-melodramatycznej.

Film Forda był pierwszym polskim obrazem biograficznym. Powstał z okazji setnej rocznicy śmierci kompozytora. Mówi o studiach Chopina w Warszawie, ludowych inspiracjach i patriotycznych nastrojach poprzedzających wybuch powstania listopadowego. Mimo że film jest czarno-biały, ma wiele znakomitych malarskich scen. Utwory Chopina grała Halina Czerny-Stefańska.

Film Antczaka opowiada o związku Fryderyka Chopina z George Sand i skomplikowanych relacjach z jej dziećmi. Nie tylko mówi o geniuszu Chopina, który w tym okresie skomponował około 40 utworów, ale też pokazuje niestereotypowy wizerunek Sand (ciekawa rola Danuty Stenki). Kobiety namiętnej, która rzuca męża i angażuje się w nowy trudny związek. Głównym wykonawcą utworów Chopina był Janusz Olejniczak.

Największą siłą wszystkich filmów pozostaje muzyka Chopina. Przemijanie jej nie dotyka. Interpretacje wybitnych pianistów także nie tracą świeżości.

„Chopin. Filmowe motywy” – jubileuszowe trzypłytowe wydawnictwo Filmoteki Narodowej przypomina filmy dokumentalne i fabularne.

Najwcześniejsze krótkometrażowe „Utwory Chopina w kolorze” w reż. Eugeniusza Cękalskiego pochodzą z 1944 roku. Po rekonstrukcji obrazu i dźwięku film na płytach DVD i Blue Ray odzyskał dawną świetność. Jest to eksperyment podobny do filmów Themersonów, poszukujący wizualnych skojarzeń z utworami Chopina.

Film
Kożuchowska: ona ma siłę, kreacja trafiona w dziesiątkę.
Film
Ministerstwo Kultury nie chce Agnieszki Holland w jury konkursu na szefa PISF
Film
Lionel Baier - Szwajcar zakochany w Warszawie
Film
Miłość z Manhattanu nominowanej do Oscara Celine Song
Materiał Promocyjny
Bank Pekao nagrodzony w konkursie The Drum Awards for Marketing EMEA za działania w Fortnite
Film
Film „Próba łuku” to intymna opowieść Łukasza Barczyka