Rozmowę poprowadzi Magdalena Bartczak – doktorantka Instytutu Sztuk Audiowizualnych Uniwersytetu Jagiellońskiego, gdzie przygotowuje rozprawę na temat kinematografii Azji Południowo-Wschodniej w perspektywie postkolonialnej. Publikowała w kilku pracach zbiorowych oraz czasopismach i portalach poświęconych audiowizualności (m.in. "Kino", "Panoptikum", "EKRANy", Stopklatka.pl). Współpracuje z redakcją PortaluFilmowego.pl.
Czym jest tajska Nowa Fala?
Koniec lat 90. XX wieku na długo zostanie zapamiętany jako czas gospodarczego kryzysu, jaki zapanował w wielu azjatyckich krajach, w tym Tajlandii. W tym samym czasie w Bangkoku znalazło się jednak kilku reżyserów, którzy, na przekór finansowym trudnościom, postanowili rozpętać artystyczną rewolucję i ożywić przemysł filmowy. Byli to młodzi twórcy z doświadczeniem zdobytym w telewizji i agencjach reklamowych – m.in. Nonzee Nimibutr, Pen-Ek Ratanaruang i Wisit Sasanatieng, do których dołączył Apichatpong Weerasethakul. Wkrótce generację zdolnych debiutantów okrzyknięto mianem tajskiej Nowej Fali, będącej jednym z najbardziej zjawiskowych nurtów w najnowszym kinie Dalekiego Wschodu.