Dziewczynka z kotem - recenzja filmu

W „Dziewczynce z kotem" włoska reżyserka Asia Argento opowiada o niekochanym dziecku. Od jutra na ekranach - pisze Barbara Hollender.

Aktualizacja: 04.12.2014 08:09 Publikacja: 04.12.2014 07:43

Dziewczynka z kotem - recenzja filmu

Foto: Spectator

Matka to kobieta piękna i pełna temperamentu. Ojciec - niebywały przystojniak. Ona jest pianistką i jeździ z koncertami, on - uwielbiany przez tłumy wielbicielek - czeka na wielką rolę. Ona ma córkę z poprzedniego związku, on też. I jest jeszcze ich wspólne dziecko - Aria, dziewięcioletnia dziewczynka z wielkimi oczami.

Szczęśliwa patchworkowa rodzina? Nic podobnego. W tym domu każdy zajęty jest swoimi ambicjami. Dla niego ważna jest sława, dla niej - kolejni kochankowie. W powietrzu wisi agresja i nienawiść. Aż wszystko wybucha, mężczyzna zabiera swoją podrastającą córkę i po gwałtownej, wulgarnej awanturze wyprowadza się. Kobieta zostaje ze swoją starszą córką. Ale jest jeszcze Aria - trochę jego, trochę jej. Rozdarta i jakby niczyja.

W tym filmie powtarza się stale podobna scena. Przez ulice Rzymu idzie mała dziewczynka, niosąc klatkę z kotem. To Aria kursuje między apartamentami ojca i matki. Nigdzie niechciana. Czarny zwierzak z klatki jest jedynym wiernym towarzyszem jej dzieciństwa. Dziewczynka wierzy, że to Anioł Stróż. Bo każdy potrzebuje poczucia bezpieczeństwa i świadomości, że jest dla kogoś ważny. Choćby dla kota.

Asia Argento zrobiła film o samotności dziecka. I o wielkim fałszu. Szkolni koledzy zazdroszczą Arii sławnych rodziców. A przecież ona sama czuje się niekochana i niepotrzebna. Wśród ludzi zajętych wyłącznie własnym życiem i własnymi przyjemnościami robi wszystko, by zwrócić na siebie uwagę. Rozpaczliwe i desperacko żebrze o miłość. „Dziewczynka z kotem" to film prosty, dość oczywisty i w gruncie rzeczy mało wyrafinowany. A jednak ta nielukrowana opowieść wzrusza. Bo ile jest takich dzieci, które mają wszystko z wyjątkiem miłości?

„To nie jest film o mnie" - mówi reżyserka, choć nie ukrywa, że są w nim elementy autobiograficzne.

Argento jest córką zwariowanego twórcy horrorów i makabry Dario Argento, wnuczką producenta filmowego Salvatore Argento, prawnuczką kompozytora Alfredo Casello. Ładna, atrakcyjna, pełna temperamentu, bardzo twórcza. Dobiega czterdziestki, ma dwie córki. Reżyseruje, gra, śpiewa, pisze.

Tworzyła od dziecka. Miała osiem lat, gdy wydała tomik wierszy, 9 - gdy pierwszy raz stanęła przed kamerą, 19 — kiedy dostała swoją pierwszą nagrodę Donatello - włoski odpowiednik Oscara, 21 - gdy to wyróżnienie przypadło jej po raz drugi, a 25 — kiedy wyreżyserowała swój pierwszy film. Ale przecież za tą niezwykłą karierą kryją się lęki i niepewność.

W wywiadach Asia Argento opowiada o samotnym dzieciństwie i o tym, że mnóstwo rzeczy robiła po to, by zwrócić na siebie uwagę ojca, który długo niemal jej obecności nie zauważał. Jako czternastolatka uciekła z domu. Przeszła przez okres bolesnej agorafobii, miesiącami bała się wychodzić na ulicę, pójść do sklepu, w tłumie dostawała ataków paniki.

I jeszcze jedno — rzymscy urzędnicy nie zgodzili się zarejestrować jej jako Asi. W metryce i oficjalnych dokumentach wpisali jej imię Aria.

Barbara Hollender

Matka to kobieta piękna i pełna temperamentu. Ojciec - niebywały przystojniak. Ona jest pianistką i jeździ z koncertami, on - uwielbiany przez tłumy wielbicielek - czeka na wielką rolę. Ona ma córkę z poprzedniego związku, on też. I jest jeszcze ich wspólne dziecko - Aria, dziewięcioletnia dziewczynka z wielkimi oczami.

Szczęśliwa patchworkowa rodzina? Nic podobnego. W tym domu każdy zajęty jest swoimi ambicjami. Dla niego ważna jest sława, dla niej - kolejni kochankowie. W powietrzu wisi agresja i nienawiść. Aż wszystko wybucha, mężczyzna zabiera swoją podrastającą córkę i po gwałtownej, wulgarnej awanturze wyprowadza się. Kobieta zostaje ze swoją starszą córką. Ale jest jeszcze Aria - trochę jego, trochę jej. Rozdarta i jakby niczyja.

Film
Kryzys w polskiej kinematografii. Filmowcy spotkają się z ministrą kultury
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Film
Najbardziej oczekiwany serial „Sto lat samotności” doczekał się premiery
Film
„Emilia Perez” z największą liczbą nominacji do Złotego Globu
Film
Europejskie Nagrody Filmowe: „Emilia Perez” bierze wszystko
Materiał Promocyjny
Do 300 zł na święta dla rodziców i dzieci od Banku Pekao
Film
Harry Potter: The Exhibition – wystawa dla miłośników kultowej serii filmów