– Jeśli kiedyś będę bardzo chory, a życie nie będzie mi miało do zaoferowania niczego prócz bólu, to chciałbym móc zadecydować o własnej śmierci. Każdy człowiek powinien mieć prawo do podjęcia takiej decyzji – mówi Pedro Almodóvar.
Scenariusz „W pokoju obok” jest luźno oparty na wydanej w 2000 roku powieści „What Are You Going Through” Sigrid Nunez. Bohaterki filmu w młodości pracowały w tej samej gazecie, przyjaźniły się. Potem ich drogi się rozeszły. Martha (Tilda Swinton) została korespondentką wojenną, Ingrid (Julianne Moore) – poczytną pisarką. Po latach, w czasie spotkania autorskiego w Nowym Jorku Ingrid dowiaduje się, że Martha jest ciężko chora na raka. Odwiedza dawną przyjaciółkę w szpitalu. Martha jeszcze walczy. Wkrótce jednak okaże się, że terapia nie przynosi skutku i dochodzi do przerzutów. To dopiero wstęp do filmu.
„W pokoju obok”. Zwiastun filmu
Martha jest mocną kobietą. I bardzo samotną. Wiecznie zajęta, wiecznie w drodze tam, gdzie toczyły się wojny, zaniedbała własną córkę i praktycznie ją straciła. A teraz chce odejść na własnych warunkach: nie cierpieć, nie tracić coraz bardziej świadomości, nie zamieniać się w strzęp człowieka. Postanawia dokonać na sobie eutanazji, w Stanach zabronionej. Nielegalnie kupuje pastylkę, która ma ją zabić, i wynajmuje dom wśród lasów pod Nowym Jorkiem, by tam umrzeć. Chce tylko, żeby ktoś – w pokoju obok – towarzyszył jej w ostatnich dniach. I wiedział, że gdy zamknie drzwi do swojej sypialni, to będzie oznaczało koniec. Zawiadomi jej córkę, znajomych.
Jej trzy bliskie znajome odmówiły towarzyszenia jej podczas eutanazji. Ingrid się zgodziła. Martha zabezpieczyła ją listem do policji, w którym napisała, że to była jej samodzielna decyzja, a przyjaciółka o jej zamiarach nie wiedziała.