Polski Instytut Sztuki Filmowej czeka na dyrektora

Do konkursu zgłosiło się 13 osób. Przesłuchania odbędą się w dniach 12-13 czerwca.

Publikacja: 11.06.2024 20:00

Polski Instytut Sztuki Filmowej czeka na dyrektora

Foto: PAP/Radek Pietruszka

11 kwietnia br. Bartłomiej Sienkiewicz, wówczas minister kultury i dziedzictwa narodowego odwołał  Radosława Śmigulskiego ze stanowiska dyrektora Polskiego Instytutu Sztuki Filmowej. Decyzję tę poprzedził list wystosowany przez Gildię Reżyserow, Gildię Scenarzystów, Krajową Izbę Producentów Audiowizualnych, Kobiety Filmu, Szkołę Wajdy. Na jego miejsce została powołana p.o. dyrektora Kamila Dorbach, prawniczka, która pracowała w tej instytucji. 

Pierwsze posiedzenie komisji, która wybierze nowego dyrektora PISF odbyło się 5 czerwca. W jej skład weszło 11 osób: pisarz, wiceprezes ZAiKS-u Michał Komar, prezeska Krajowej Izby Producentów Audiowizualnych Irena Strzałkowska, montażystka, rektorka PWSFTviT w Łodzi dr hab. Milenia Fiedler, Andrzej Saramonowicz reprezentujący Gildię Scenarzystów i reżyser Łukasz Ronduda reprezentujący Gildię Reżyserów Filmów Dokumantalnych, prezes TVP Tomasz Sygut, Łukasz Poniński z TVN, Urszula Piasecka z Kino-świat Canal+, dr hab. Paweł Kossecki (PWSFTviT) , Ewa Krawczyk reprezentująca Sowarzyszenie Kina Polskie i Dorota Żebrowska – prawniczka z Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego.

Czytaj więcej

Albert Stawiszyński: Nowy szef PISF będzie miał co sprzątać

Podczas pierwszego posiedzenia otwarte zostały koperty z nazwiskami kandydatów. W kilku przypadkach dokumentacja wymagała uzupełnień. Wszystkie zostały dokonane. Ostatecznie komisja przesłucha 13 osób. Ci kandydaci to:

  • Marlena Gabryszewska – filmoznawczyni, polonistka, manedżerka kultury. W 2009 r. zaczęła pracę w kinie Iluzjon Filmoteki Narodowej, najpierw jako programerka, a później kierowniczka działu programowego. W latach 2010-2016 była koordynatorką Festiwalu Święto Niemego Kina. W 2016 roku objęła kierownictwo kina Elektronik przy Warszawskiej Szkole Filmowej, w 2018 roku została laureatką nagrody Kiniarz Roku. W latach 2018-2019 członkini Rady Sieci Kin Studyjnych, współtwórczyni platformy MOJEeKINO.PL. Od grudnia 2019 roku prezeska Stowarzyszenia Kin Studyjnych, od 2021 roku Członkini Rady PISF.
  • Jakub Tadeusz Gadek - fotograf, poeta, podróżnik i nauczyciel uniwersyteckim. Ukończył fotografię na Wydziale Sztuk Pięknych Uniwersytetu Marii Curie Skłodowskiej. Jest członkiem Stowarzyszenia Fotografów Sztuki Polskiej.
  • Wojciech Kabarowski – producent. W latach 2009-2012 zastępca dyrektora Studia Filmowego Kadr. W okresie 2013-lipiec 2016 związany z Chimney Poland. Współwłaściciel i prezes zarządu firmy producenckiej Naima Films, gdzie powstały m.in. filmy „Wszystko o mojej matce” i Sala samobójców. Hejter”. Członek Polskiej Akademii Filmowej i Europejskiej Akademii Filmowej.
  • Izabela Kiszka-Hoflik – animatorka kultury, producentka. Od 2005 roku związana była z Polskim Instytutem Sztuki Filmowej, w latach 2010-15 pełniła funkcję kierowniczki Działu Współpracy Międzynarodowej, od roku 2016 pełnomocniczką dyrektora kierującą Działem Produkcji Filmowej i Rozwoju Projektów Filmowych. W 2017 roku startowała w konkursie na dyrektora instytutu — przegrała w drugiej turze z Radosławem Śmigulskim. Od 2021 roku zajmuje się produkcją i promocją filmów. Członkini Europejskiej Akademii Filmowej.
  • Joanna Kotłowska –prezeska Polskiego Stowarzyszenia Nowe Kina, od 2015 roku dyrektorka relacji inwestorskich Cinema City International.
  • Oriana Kujawska – scenarzystka, producentka. W latach 2005-2015 Project Manager w Studiu Munku. W latach 2015-2021 dyrektorka ds. rozwoju i producent telewizyjny w Discovery Warner Bros TVN. W latach 2010-20121 była producentką serialu „Usta-usta”.
  • Michał Merczyński – kulturoznawca, animator i menedżer kultury. W latach 1984–1989 pracował jako menedżer Orkiestry Ósmego. W 1991 zainicjował Międzynarodowy Festiwal Teatralny MALTA w Poznaniu, został jego dyrektorem.  W latach 1996 -1997 pracował w TVP Poznań. Kierował Teatrem Rozmaitości w Warszawie (2002–2005), i Festiwalem Czterech Kultur (2003–2005) W 2005 został dyrektorem Polskiego Wydawnictwa Audiowizualnego, przekształconego w 2009 w Narodowy Instytut Audiowizualny. Pracował tam do roku 2017. Koordynował Krajowy Program Kulturalny Polskiej Prezydencji w Radzie Unii Europejskiej. W 2002 został uhonorowany przez tygodnik „Polityka” dyplomem „Kreator kultury”.
  • Kamila Morgisz – od 2020 roku związana była z Polskim Instytutem Sztuki Filmowej - w latach 2020-21 jako specjalistka ds. współpracy międzynarodowej, w latach 2021-23 jako kierowniczka Działu Produkcji Filmowej i Rozwoju Projektów Filmowych.
  • Marta Plucińska – producentka, reżyserka filmu „Kochaj” i dokumentu „Jutro będzie jutro”. Producentka m.in. „Mojego roweru” Piotra Trzaskalskiego. Członek Komisji Rewizyjnej Krajowej Izby Producentów Audiowizualnych (KIPA) oraz Stowarzyszenia Niezależnych Producentów Filmowych i Telewizyjnych. Od maja 2006 roku Pełnomocnik Zarządu ds. funduszy regionalnych na rzecz kinematografii (RIA), od 2008 Rzecznik Regionalnej Inicjatywy Audiowizualnej. Właścicielka założonej w roku 1997 firmy producenckiej "Federico Film".
  • Karolina Rozwód – iberystka, menedżerka kultury. W latach 2012-24 dyrektorka Teatru Starego w Lublinie. Wcześniej była związana m.in. z TVP Kultura i Polskim Instytutem Sztuki Filmowej. Dyrektorka Festiwalu Malta.
  • Albert Stawiszyński – radca prawny, specjalizujący się w prawie autorskim. W latach 2008-16 pracownik Polskiego Instytutu Sztuki Filmowej.
  • Katarzyna Ślesicka – producentka, przez lata związana ze Szkołą Wajdy, obecnie zastępczyni dyrektorki do spraw merytorycznych i kierowniczka Działu Edukacji Filmowej w Centrum Kultury Filmowej im. Andrzeja Wajdy, współzałożycielka Doc Lab Poland. Producentka wielu filmów dokumentalnych, m.in. „Nie jesteś sama” Karoliny Lucyny Domagalskiej, „Vika!” Agnieszki Zwiefki, „K2 Dotknąć nieba” Elizy Kubarskiej, „Koniec świata” i „Kiedy będę ptakiem” Moniki Pawluczuk.
  • Arkadiusz Wojnarowski – z wykształcenia prawnik, ale też absolwent Wydziału Produkcji Filmowej w PWSFTviT w Łodzi, producent, dystrybutor filmowy, wykładowca uniwersytecki. Autor opracowań naukowych z dziedziny production studies, a także pracy doktorskiej pt. „Współczesny scenariusz filmowy. Formaty, odmiany, programy”. Jest koproducentem polsko-rumuńskiego, wielokrotnie nagradzanego, animowanego filmu animowanego „Droga na drugą stronę”.  

Przesłuchania kandydatów odbędą się 12-13 czerwca.

11 kwietnia br. Bartłomiej Sienkiewicz, wówczas minister kultury i dziedzictwa narodowego odwołał  Radosława Śmigulskiego ze stanowiska dyrektora Polskiego Instytutu Sztuki Filmowej. Decyzję tę poprzedził list wystosowany przez Gildię Reżyserow, Gildię Scenarzystów, Krajową Izbę Producentów Audiowizualnych, Kobiety Filmu, Szkołę Wajdy. Na jego miejsce została powołana p.o. dyrektora Kamila Dorbach, prawniczka, która pracowała w tej instytucji. 

Pierwsze posiedzenie komisji, która wybierze nowego dyrektora PISF odbyło się 5 czerwca. W jej skład weszło 11 osób: pisarz, wiceprezes ZAiKS-u Michał Komar, prezeska Krajowej Izby Producentów Audiowizualnych Irena Strzałkowska, montażystka, rektorka PWSFTviT w Łodzi dr hab. Milenia Fiedler, Andrzej Saramonowicz reprezentujący Gildię Scenarzystów i reżyser Łukasz Ronduda reprezentujący Gildię Reżyserów Filmów Dokumantalnych, prezes TVP Tomasz Sygut, Łukasz Poniński z TVN, Urszula Piasecka z Kino-świat Canal+, dr hab. Paweł Kossecki (PWSFTviT) , Ewa Krawczyk reprezentująca Sowarzyszenie Kina Polskie i Dorota Żebrowska – prawniczka z Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego.

Pozostało 82% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Film
Koszaliński Złoty Jantar dla „Tyle co nic” Grzegorza Dębowskiego
Film
Rekomendacje filmowe na weekend: Inni w nas i wokół nas
Film
„Królestwo zwierząt” Thomasa Cailleya: Ludzie mutują jak po pandemii
Film
„Ród Smoka”, czyli „oko za oko, syn za syna” w drugim sezonie
Materiał Promocyjny
Jaki jest proces tworzenia banku cyfrowego i jakie czynniki są kluczowe dla jego sukcesu?
Materiał partnera
Największe kino plenerowe w Polsce powraca
Film
Niepewność i rozchwianie rzeczywistości – 10 debiutów na festiwalu „Młodzi i Film”