Mastercard Off Camera. Kino z nowymi nazwiskami

Od premiery „Dominiona”, na którą przyjedzie John Malkovich, rozpocznie się w Krakowie Mastercard Off Camera.

Publikacja: 28.04.2023 03:00

Rhys Ifans jako poeta Dylan Thomas w filmie „Dominion”

Rhys Ifans jako poeta Dylan Thomas w filmie „Dominion”

Foto: OFF Camera/Mat. Pras.

„Dominion” to znakomity początek festiwalu. Ten trudny i wstrząsający film opowiada o drodze do śmierci wybitnego walijskiego poety Dylana Thomasa. Gra go Rhys Ifans. Reżyser Steven Bernstein odtwarza jeden dzień, który poeta zamiast na wykładach spędził w nowojorskiej knajpie. Czas znaczony szklankami whisky, barowymi rozmowami, wspomnieniami o zostawionych w Europie żonie i dzieciach. Nocą Thomas w śpiączce trafił do szpitala. Zmarł sześć dni później, 9 listopada 1953 roku.

„Dominion” to studium pijaństwa, degrengolady geniusza. Tragedii tych, którzy mu w życiu zaufali. To również historia relacji poety z doktorem Feltonem (w tej roli John Malkovich), który mówi: „Nie będę nalegał na rzucenie picia. Chcę tylko spytać: czy chce pan umrzeć?”.

Oprócz Johna Malkovicha w premierze weźmie udział jeden ze współproducentów film Jacek Szumlas. Nadzorował nagranie muzyki i postprodukcję robione w Polsce.

Więcej empatii

Od 29 kwietnia zacznie się regularny festiwalowy tydzień. Co przyniesie? – Mam wrażenie, że po pandemii kino zmienia się – mówi dyrektor artystyczny festiwalu Grzegorz Stępniak. – W ostatnich latach twórcy trochę inaczej podchodzą do bohaterów i opowiadanych historii. Nastąpił zwrot w stronę empatii, większego zrozumienia drugiej osoby. Zawsze było to cechą dobrego kina, ale dziś staje się bardziej powszechne i widoczne.

W konkursie „Wytyczanie drogi” o Krakowską Nagrodę Filmową im. Andrzeja Wajdy jak zwykle będą walczyć pierwsze i drugie filmy reżyserów z całego świata.

– Staramy się, żeby był to konkurs różnorodny tematycznie, kulturowo i demograficznie – mówi Grzegorz Stępniak. – W tym roku udało nam się pozyskać wszystko, na czym nam najbardziej zależało. Mamy filmy w różnych konwencjach: od komedio-horroru „Medusa Deluxe” Brytyjczyka Thomasa Hardimana aż do „Matherhood” Pilar Palomero nakręconego częściowo z amatorkami z domu pomocy dla nieletnich matek w Hiszpanii.

Są w konkursie dwa interesujące obrazy z północy Europy – norweski „Storm” Eriki Calmeyer, dramat o dziewczynce, którą w szkole posądzają o przyczynienie się do śmierci brata, i duński „The Great Silence” Katrine Brocks – o rodzinnych sekretach, kłamstwach i przebaczeniu. Ale jest też „A Room of My Own” – nakręcony za minimalny budżet debiut młodego Gruzina Ioseba Bliadze o życiu milenialsów czy „Do you love me?” Tonyi Noyabrovej o transformacji w Ukrainie. Polską kinematografię reprezentuje „Chleb i sól” Damiana Kocura.

Nowe nagrody i sekcje

Inne rodzime filmy startują w Konkursie Polskich Filmów Fabularnych. Poza znanymi tytułami („Kobieta na dachu” czy „Apokawixa”) o laury będą rywalizować filmy premierowe: opowieść o relacjach ojca i córki „Miało cię nie być” Jakuba Michalczuka z Borysem Szycem i jego córką Sonią, „Hela” Anny Kasperskiej o nastolatce z sierocińca próbującej odszukać małą siostrę oraz polsko-norweska koprodukcja Leiva Devolta „Norwegian Dream”, której akcja toczy się wśród polskich emigrantów zarobkowych. Łącznie o główną nagrodę w wysokości 100 tys. zł będzie walczyć 10 filmów.

– Już jakiś czas temu powiększyliśmy też pulę nagród w tym konkursie o laury aktorskie czy Mastercard Rising Star za najciekawszy debiut, a od tego roku będziemy również przyznawać nagrodę Female Voice w wysokości 50 tys. zł. Ma ona wspierać utalentowane kobiety kina, pomóc im rozwijać niezależne projekty – dodaje Grzegorz Stępniak.

Na Mastercard Off Camerze zawsze pojawiają się nowe sekcje. W tym roku, według Grzegorza Stępniaka, zapowiadają się naprawdę interesująco: – „Wszystko w rodzinie” to filmy portretujące rodziny patchworkowe i z wyboru, pokazujące nienormatywne oblicza rodzin i przetasowania wynikające z przemian cywilizacyjno-obyczajowych. Sekcja „Ahoj przygodo!” zbiera filmy odnoszące się do kina nowej przygody popularnego w latach 70. i 80., które wyraźnie odżyło w ostatnim czasie. W „Herstoriach” mamy filmy zrobione przez kobiety reżyserki. Ale chcieliśmy odejść od prostego dzielenia kina na męskie i kobiece, a terminy w stylu „słaba płeć” nie mają już racji bytu. Wszystkie filmy z tej sekcji pokazują bohaterki silne, niezależne i niejednowymiarowe.

Ostatnia nowa sekcja to „Techno-party” o przemianach wynikających z rozwoju technologii, o granicach tego, co rzeczywiste i co wirtualne, o tym wszystkim, co niosą nam nowe media i nowe technologie.

I wreszcie ci, którzy dodają blasku każdemu festiwalowi. Do Krakowa przyjadą twórcy konkursowych filmów. Będą też gwiazdy zagraniczne. Wśród nich oczywiście John Malkovich, ale też Jessie Eisenberg promujący swój reżyserski debiut „When You Finish Saving the World”, słodko-gorzką opowieść o rodzinnych relacjach i pokoleniu Z. A w jury „Wytyczania drogi” zasiądzie m.in. Aidan Gillen, znany z seriali „Gra o tron” czy „Kin”.

Festiwalowe filmy będzie można oglądać w Kinie pod Baranami, Małopolskim Ogrodzie Sztuki, kinie Kijów, a także w pięciu kinach plenerowych, m.in. w krakowskim ogrodzie botanicznym.

Mastercard Off Camera potrwa do 7 maja.

„Dominion” to znakomity początek festiwalu. Ten trudny i wstrząsający film opowiada o drodze do śmierci wybitnego walijskiego poety Dylana Thomasa. Gra go Rhys Ifans. Reżyser Steven Bernstein odtwarza jeden dzień, który poeta zamiast na wykładach spędził w nowojorskiej knajpie. Czas znaczony szklankami whisky, barowymi rozmowami, wspomnieniami o zostawionych w Europie żonie i dzieciach. Nocą Thomas w śpiączce trafił do szpitala. Zmarł sześć dni później, 9 listopada 1953 roku.

„Dominion” to studium pijaństwa, degrengolady geniusza. Tragedii tych, którzy mu w życiu zaufali. To również historia relacji poety z doktorem Feltonem (w tej roli John Malkovich), który mówi: „Nie będę nalegał na rzucenie picia. Chcę tylko spytać: czy chce pan umrzeć?”.

Pozostało 85% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Film
Znakomite „Rodzaje życzliwości”, chińskie „Przypływy”, bezkompromisowe „Balkoniary” - filmy z Cannes na 18. BNP Paribas Dwa Brzegi
Film
Gdynia 2024: Kto będzie walczył o Złote Lwy?
Film
„Zabierz mnie na Księżyc”. Wyprawa w kosmos jako tło komedii romantycznej. Recenzja
Film
Nie żyje Shelley Duvall, aktorka z filmu "Lśnienie"
Materiał Promocyjny
Mazda CX-5 – wszystko, co dobre, ma swój koniec
Film
Krzysztof Zanussi nie robi zdjęć telefonem
Materiał Promocyjny
Branża bankowa gorszy okres ma za sobą