Intymny świat ludzi i bestii

W piątek początek piątej edycji Festiwalu Filmów Planete Doc Review. Zobaczymy dokumentalny obraz naszych czasów

Publikacja: 07.05.2008 01:48

Wstrząsająca „Cena złota”

Wstrząsająca „Cena złota”

Foto: Życie Warszawy

Sto sześć filmów w dziesięć dni – tak potężną porcję dokumentów będzie można zobaczyć w warszawskiej Kinotece od 9 do 18 maja. Popularność tego gatunku nieustannie rośnie, czego dowodzą badania analityków box office`u. Festiwale filmów dokumentalnych wyrastają jak grzyby po deszczu i odbywają się w mniejszych i większych aglomeracjach świata – Los Angeles, Montrealu, Sao Paulo.

Ludzie wciąż potrzebują czyjegoś osobistego, niezależnego spojrzenia na rzeczywistość.

A to jest im w stanie dać właśnie dokument. Niefabularny gatunek, który wymaga od autora serca do ludzi, żelaznej konsekwencji, a nierzadko anielskiej cierpliwości.

Na wyjątkowo bogaty tegoroczny program składa się aż 15 sekcji, retrospektywy Siergieja Dworcewoja i Jorgena Letha, sześć debat, wystawa fotografii prasowej z okazji 4. Grand Press Photo oraz koncert szwajcarskiego duetu Stimmhorn.

Masakra na placu Tiananmen, obraz niezwykłego procesu postępu technologicznego w Chinach okresu transformacji i przemiany obyczajowe w tym kraju, los dzieci skrzywdzonych w wyniku wojny domowej w Ugandzie, intymne życie amerykańskich zoofilów, imperialne rosyjskie resentymenty – związki między tymi z pozoru odległymi od siebie kwestiami łatwiej będzie nam zrozumieć po obejrzeniu dokumentów z najbardziej interesujących sekcji. To Nauki Polityczne, Fetysze i Kultura, Historie Intymne, Art Doc i Back in USSR. Tutaj właściwie każdy z filmów oferuje nam frapujący temat i okazję, by dowiedzieć się czegoś nowego o świecie, w którym żyjemy.

Najciekawsze obrazy Doc Review to produkcje zaangażowane politycznie, oryginalne formalnie, zrealizowane z dbałością o odtworzenie historycznych realiów omawianych wypadków, a jednocześnie nie tracące z oczu postaci, którym zostały poświęcone.

Nominowany do Oscara w kategorii najlepszego pełnometrażowego filmu dokumentalnego „Bez końca” Charlesa Fergusona demaskuje niewygodną prawdę o wojnie w Iraku, podczas której już zniszczono dorobek kulturalny i cywilizacyjny Irakijczyków. Oryginalne połączenie musicalu, filmu historycznego, komedii, dokumentu fabularyzowanego, love story i filmu eksperymentalnego stanowi obraz Massouda Bakhshiego „W Teheranie nie rosną już granaty”. Warto będzie powrócić do garstki ocaleńców z najsłynniejszej katastrofy lotniczej w chilijskich Andach z 1972 r. Taką możliwość dadzą nam „Rozbitkowie” Gonzalo Arijona, nagrodzeni prestiżową nagrodą Jorisa Ivensa – wybitnego holenderskiego dokumentalisty.

Jednak najważniejszy w kinie dokumentalnym pozostaje bohater. Przebojem Doc Review może się stać film „Wróć, Kate” Quirine Racké i Heleny Muskens, którego bohaterką stała się postać jednej z najważniejszych wizjonerek muzycznych ostatnich trzech dekad – Kate Bush.

Życie innej kobiety – zamordowanej dziennikarki Anny Politkowskiej, której zawodowe powołanie określiły realia nieustannego łamania praw człowieka w Rosji, wypełniły film Maszy Nowikowej „Anna, siedem lat na froncie”.

Doc Review to festiwal, którego wyklarowana formuła świetnie łączy sprawy poważne z zabawnymi i kulturowo kompletnie nam obcymi. Widzowie złaknieni takich tematów będą się znakomicie bawić na „Mechanicznej miłości” Phie Ambo, której bohaterowie weszli w głębokie relacje uczuciowe z robotami, nawet w postaci sztucznych białych fok. „Zagubione wakacje” Lucie Kralovej to rezultat niezwykłego śledztwa zainspirowanego znalezieniem przez czeskiego turystę w szwedzkim kontenerze na śmieci 22 rolek niewywołanych zdjęć zaginionych Chińczyków.

Inną zagadkę – sukcesu rumuńskich gimnastyczek – tropi Anca Miruna Lazarescu w „Tajemnicy Devy”. To rzecz o grupce dziewczynek trenujących w bardzo ostrym rygorze codziennych, żmudnych ćwiczeń.

W wirtualnym kinie iplex.pl będzie można oglądać projekcje festiwalowe w trakcie trwania Doc Review w Kinotece.

Bilety na każdy seans kosztują 13 zł. Program festiwalu na stronie www.docreview.pl.

Artur Liebhart, dyrektor doc review

ŻW: Piąta, jubileuszowa edycja Doc Review skłania do podsumowań. Co się przez ten czas udało osiągnąć?

Artur Liebhart: Stworzyliśmy renomowany festiwal przyciągający 20 tys. widzów. Doc Review jest jedyną w Europie imprezą w całości poświęconą kinu dokumentalnemu. Dzięki znacznie większemu niż w poprzednich edycjach budżetowi piąte urodziny będziemy świętować festiwalem marzeń, wypełnionym atrakcjami, które pięć lat temu były dla nas nieosiągalne.

Jedną z nich będą odbywające się po raz pierwszy w tym roku warsztaty Masterclass. Co to takiego?

To warsztaty połączone z retrospektywami twórczości Jorgena Letha i Siergieja Dworcewoja. Obaj reżyserzy przyjadą na festiwal. Będzie szansa na dłuższą rozmowę i analizę ich filmów, możliwość zdobycia nieocenionej wiedzy o dokumencie od ludzi, którzy są legendami kina.

W tym roku filmy z repertuaru festiwalu będzie można obejrzeć także w kinie internetowym...

Jesteśmy otwarci na nowe technologie i bardzo zależy nam na dotarciu do ludzi, którzy nie mogą w tych dniach być w Warszawie. Dlatego 20 tytułów udostępnimy w kinie internetowym iplex.pl. Projekcje będą się odbywać w tym samym czasie, co te w Kinotece. Ale i tu liczba miejsc jest ograniczona, a biletów może zabraknąć.

Które filmy w tej edycji są szczególnie warte uwagi?

Polecam „Rozbitków” Gonzalo Arijóna i „W górę Jangcy” Yunga Changa. Ciekawą propozycją jest duńska „Mechaniczna miłość” Phie Ambo, a szczególnie zapraszam na najnowszy film Wernera Herzoga „Spotkania na krańcach świata”.

rozmawiała Urszula Lipińska

Sto sześć filmów w dziesięć dni – tak potężną porcję dokumentów będzie można zobaczyć w warszawskiej Kinotece od 9 do 18 maja. Popularność tego gatunku nieustannie rośnie, czego dowodzą badania analityków box office`u. Festiwale filmów dokumentalnych wyrastają jak grzyby po deszczu i odbywają się w mniejszych i większych aglomeracjach świata – Los Angeles, Montrealu, Sao Paulo.

Ludzie wciąż potrzebują czyjegoś osobistego, niezależnego spojrzenia na rzeczywistość.

Pozostało 92% artykułu
Film
„28 lat później”. Powrót do pogrążonej w morderczej pandemii Wielkiej Brytanii
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Film
Rekomendacje filmowe: Wchodzenie w życie nigdy nie jest łatwe
Film
Kryzys w polskiej kinematografii. Filmowcy spotkają się z ministrą kultury
Film
Najbardziej oczekiwany serial „Sto lat samotności” doczekał się premiery
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Film
„Emilia Perez” z największą liczbą nominacji do Złotego Globu