Reklama

Niewinna ***

To przeciętny melodramat, który niezgrabnie podszywa się pod thriller. Czyli spore rozczarowanie.

Publikacja: 02.09.2010 09:51

To sztampowa, sentymentalna opowieść o godzeniu się ze stratą najbliższej osoby, która mogłaby się z

To sztampowa, sentymentalna opowieść o godzeniu się ze stratą najbliższej osoby, która mogłaby się zmieścić w formacie godzinnego filmu dla telewizji

Foto: BEST FILM

Zwłaszcza że film powstał na podstawie opowiadania Bernharda Schlinka (adaptacja jego „Lektora” była obsypana nominacjami do Oscara). A w rolach głównych wystąpiło trio cenionych aktorów: Liam Neeson, Laura Linney i Antonio Banderas.

Lisa (Linney) i Peter (Neeson) są małżeństwem z długoletnim stażem. On odnosi sukcesy w biznesie. Ona jest rozchwytywaną projektantką butów, a pokazy mody z jej udziałem należą do ważnych wydarzeń towarzyskich w Londynie. Akcja filmu się rozpoczyna, kiedy końca dobiega kolejny pokaz. Lisa udaje się z mężem na kolację. Ich córka woli spędzić czas z chłopakiem z trudem akceptowanym przez ojca. Tego wieczoru Lisa zadaje Peterowi pytanie, czy ją kocha i czy jeśliby miał okazję, to spędziłby noc z inną. Mąż zaprzecza, zapewniając o swojej wierności. Ale Lisa z rozbrajającą szczerością tłumaczy, że miłość nie jest kwestią przywiązania, tylko wyboru. Albo korzysta się z okazji albo nie.

Następnego dnia po tym specyficznym wieczorze Lisa znika – tak przynajmniej próbuje nam sugerować reżyser Richard Eyre. Peter odchodzi od zmysłów. Nie umie pogodzić się z odejściem ukochanej. Tym bardziej że odkrywa sekretne życie Lisy. W jej komputerze znajduje zdjęcia z podróży do Włoch i listy od tajemniczego kochanka o imieniu Ralph. Zamierza go odszukać i – jak wszystko na to początkowo wskazuje – zabić. Ale kiedy wreszcie spotyka Ralpha (Banderas), podejmuje z nim dziwną grę.

To sztampowa, sentymentalna opowieść o godzeniu się ze stratą najbliższej osoby, która mogłaby się zmieścić w formacie godzinnego filmu dla telewizji. Tymczasem reżyser niewprawnie manipuluje czasem akcji, by zasugerować kino sensacyjne spod znaku Hitchcocka.

Przymknąłbym oko na tę tanią sztuczkę, gdyby „Niewinna” oferowała odrobinę suspensu. W poprzednim filmie Eyre – „Notatki o skandalu” – aż iskrzyło od napięcia między bohaterkami. Tu prym wiodą panowie. Tyle że Neeson gra na jednej, zaciętej minie, jakby zapomniał, że to nie jest kino akcji z mścicielem w roli głównej. Zaś Banderas jak kogucik stroszy piórka, zbytnio przerysowując postać włoskiego kochanka.

Reklama
Reklama

Skąd więc trzy gwiazdki? Wyłącznie z sympatii dla aktorów, którym – takie odnoszę wrażenie – reżyser nie umiał na planie pomóc. Pozostali bezbronni jak mężczyzna, który traci ukochaną kobietę.

[i]USA, Wielka Brytania 2008, reż. Richard Eyre, wyk. Liam Neeson, Laura Linney, Antonio Banderas[/i]

Zwłaszcza że film powstał na podstawie opowiadania Bernharda Schlinka (adaptacja jego „Lektora” była obsypana nominacjami do Oscara). A w rolach głównych wystąpiło trio cenionych aktorów: Liam Neeson, Laura Linney i Antonio Banderas.

Lisa (Linney) i Peter (Neeson) są małżeństwem z długoletnim stażem. On odnosi sukcesy w biznesie. Ona jest rozchwytywaną projektantką butów, a pokazy mody z jej udziałem należą do ważnych wydarzeń towarzyskich w Londynie. Akcja filmu się rozpoczyna, kiedy końca dobiega kolejny pokaz. Lisa udaje się z mężem na kolację. Ich córka woli spędzić czas z chłopakiem z trudem akceptowanym przez ojca. Tego wieczoru Lisa zadaje Peterowi pytanie, czy ją kocha i czy jeśliby miał okazję, to spędziłby noc z inną. Mąż zaprzecza, zapewniając o swojej wierności. Ale Lisa z rozbrajającą szczerością tłumaczy, że miłość nie jest kwestią przywiązania, tylko wyboru. Albo korzysta się z okazji albo nie.

Reklama
Film
Niedoszły Bond na tropie Laury Palmer z Yosemite, czyli serial „Dzikość” Netflixa
Film
Bond, Batman i Supermeni wracają do akcji. Lubimy tych bohaterów, których już znamy
Film
Rzeź w konstancińskiej rezydencji, czyli pechowe „13 dni do wakacji"
Patronat Rzeczpospolitej
Znamy zwycięzców 19. BNP Paribas Dwa Brzegi
Film
Żubr świadkiem krwawych wydarzeń. Finał Festiwalu Filmu i Sztuki BNP Paribas Dwa Brzegi
Materiał Promocyjny
Nie tylko okna. VELUX Polska inwestuje w ludzi, wspólnotę i przyszłość
Reklama
Reklama