Reklama

Historyczne równanie z wieloma niewiadomymi

Do głębokiej wody skoczył debiutujący w pełnometrażowej fabule Adrian Panek, realizując kostiumowy film „Daas" – półfantazję historyczną odwołującą się do autentycznej postaci Jakuba Franka.

Publikacja: 06.10.2011 04:18

Historyczne równanie z wieloma niewiadomymi

Foto: BEST FILM

Pro i kontra: Finezja czy chaos w filmie o proroku

Temu XVIII-wiecznemu samozwańczemu mesjaszowi udało się przekonać do stworzonej przez siebie religii tysiące Żydów, a później także do konwersji na katolicyzm.

Zobacz fotosy z filmu

W zamian obiecywał nieśmiertelność, przy okazji wikłając swych świeżo pozyskanych wyznawców w różnego kalibru polityczne intrygi. Działał przede wszystkim na ziemiach polskich, skąd – oskarżony o herezję – uciekł do Wiednia, zdobywając protekcję i opiekę cesarzowej Marii Teresy. Tam właśnie w 1776 roku toczy się akcja filmu.

Radca cesarskiej Kancelarii Nadwornej Klein (doskonały Bonaszewski) otrzymuje skargę na przebywającego w Wiedniu hrabiego Jakuba Franka (Łukaszewicz). Jej autorem jest polski Żyd Goliński (Chyra), jego były wyznawca pragnący zemścić się za upokorzenia, jakich doznał po opuszczeniu sekty. Klein podejmuje dochodzenie, choć niezbyt interesują go osobiste motywacje autora donosu. W działaniach Franka dostrzega bowiem przygotowania do zamachu stanu. Niestety, gdy swymi podejrzeniami próbuje zainteresować zwierzchników, trafia na mur milczenia lub protekcyjne lekceważenie.

Reklama
Reklama

Reżyser tak prowadzi wątki, że obaj tropiciele Franka nie mają ze sobą kontaktu. Ich drogi skrzyżują się dopiero w zaskakującej sekwencji finałowej. „Daas" to pełen fałszywych tropów mroczny thriller w historycznym kostiumie przedstawiający świat skrajnie nieprzejrzysty, za to w równym stopniu fascynujący i drażniący.

Reżyser i scenarzysta w jednej osobie nie przedkłada jednak sensacyjności nade wszystko. W równym stopniu stawia na nastrój wszechobecnego osaczenia, spotęgowany zdjęciami Arkadiusza Tomiaka. Świat cesarskiego dworu sprzed niemal 250 lat jawi się dziwnie współcześnie. Domorosłych mesjaszów i ich mniej lub bardziej ukrytych protektorów wciąż nie brakuje.

Polska 2011, scen. i reż. Adrian Panek, wyk. Andrzej Chyra, Mariusz Bonsaszewski, Olgierd Łukaszewicz, Danuta Stenka.

Pro i kontra: Finezja czy chaos w filmie o proroku

Temu XVIII-wiecznemu samozwańczemu mesjaszowi udało się przekonać do stworzonej przez siebie religii tysiące Żydów, a później także do konwersji na katolicyzm.

Pozostało jeszcze 88% artykułu
Reklama
Patronat Rzeczpospolitej
Znamy zwycięzców 19. BNP Paribas Dwa Brzegi
Film
Żubr świadkiem krwawych wydarzeń. Finał Festiwalu Filmu i Sztuki BNP Paribas Dwa Brzegi
Film
Nie żyje reżyser Jerzy Sztwiertnia
Film
„To był tylko przypadek”: Co się dzieje, gdy do władzy wracają przestępcy
Patronat Rzeczpospolitej
Złota Palma z Cannes, Marcin Dorociński i „Papusza”. Weekend otwarcia 19. BNP Paribas Dwa Brzegi zapowiada się wyśmienicie
Materiał Promocyjny
Nie tylko okna. VELUX Polska inwestuje w ludzi, wspólnotę i przyszłość
Reklama
Reklama