Ścieżka mini da uczelni szansę na rozpoczęcie podstawowych działań zmierzających do tworzenia uczelni dostępnej dla wszystkich. Przykładowe działania w ścieżce mini to m.in. zatrudnienie pełnomocnika rektora ds. osób z niepełnosprawnościami lub utworzenie stanowiska ds. dostępności uczelni, szkolenia kadry w zakresie dostępności itp.
Ścieżka midi ma zapewnić uczelni znaczny wzrost dostępności dla osób z niepełnosprawnościami w stosunku do poziomu minimalnego. Można to osiągnąć poprzez zwiększenie dostępności wewnętrznych procesów, w szczególności rekrutacji, kształcenia i działalności naukowej, a także upowszechnienie rozwiązań zapewniających dostępność we wszystkich jednostkach organizacyjnych uczelni. Przykładowe działania w ramach tej ścieżki to: wdrażanie dostosowanych form zajęć sportowych wraz ze szkoleniem osób odpowiedzialnych za prowadzenie takich zajęć, zatrudnienie doradców edukacyjnych/konsultantów, dodatkowe wynagrodzenia dla lektorów języków obcych, autorów zajęć sportowych, psychologów zajmujących się wsparciem zdrowia psychicznego.
– Od ponad dekady NCBR pomaga tworzyć rozwiązania odpowiadające na potrzeby zarówno gospodarcze, jak i społeczne. Wspieramy pokonywanie barier technologicznych oraz rozwój usług i produktów pomagających osobom z niepełnosprawnościami w pełni włączać się w życie społeczne. W ramach dwóch edycji konkursu „Uczelnia dostępna" przekazaliśmy łącznie ponad 550 mln zł na realizację projektów na 151. uczelniach. Teraz dajemy szansę kolejnym szkołom wyższym. Ponownie przeznaczamy unijne fundusze na rozwój uczelnianych kadr. Tym razem jednak skupiamy się na obszarze projektowania uniwersalnego. Wiemy, że uczelnie dostosowane do potrzeb wszystkich studentów oraz wyższe kwalifikacje personelu to wyższy poziom nauczania, a więc także istotny element kształtowania innowacyjnej gospodarki – ocenia dr inż. Wojciech Kamieniecki, dyrektor Narodowego Centrum Badań i Rozwoju.
Dobre inspiracje
Zachętą dla uczelni do udziału w naborach mogą być efekty realizacji projektów, które uzyskały dofinansowanie z Funduszy Europejskich w poprzednich edycjach konkursu Uczelnia dostępna. Politechnika Wrocławska wraz ze Stowarzyszeniem na rzecz równego dostępu do kształcenia „Twoje Nowe Możliwości" od 2019 r. do 2023 r. realizuje projekt poprawy dostępności szkolnictwa wyższego „Politechnika nowych szans". Celem projektu jest generalna poprawa dostępności Politechniki Wrocławskiej dla osób z niepełnosprawnościami. Działania w projekcie odnoszą się do samej placówki, kadry oraz studentów. Wartość grantu na realizację projektu to ponad 14 mln zł. Dzięki tym funduszom na PWr trwa m.in. generalny przegląd statutu, wszystkich dokumentów i regulaminów, a także procedur pod kątem potrzeb studentów z niepełnosprawnościami. Powstaje podręcznik – zbiór dobrych praktyk w zakresie pracy z osobami z niepełnosprawnościami dla wszystkich kategorii personelu uczelni. PW przygotowuje też dla niepełnosprawnych studentów nowe aplikacje i usługi, optymalizuje parametry budynków, w tym domów studenckich, przystosowuje wszelkie materiały dydaktyczne, tworzy projekt „Wirtualnej politechniki".
Innym przykładem dobrej praktyki może być „Akademia Dostępności – wzmocnienie potencjału AGH w zakresie wsparcia osób z niepełnosprawnościami". Projekt Akademii Górniczo-Hutniczej jest realizowany w ścieżce midi. W planach na najbliższe 4 lata AGH ma m.in.: wdrożenie teleinformatycznego systemu nawigacji po budynkach i terenie AGH w szczególności dla osób z problemami wzroku i ruchu. Uruchomiona ma zostać także platforma do zdalnej obsługi studentów z niepełnosprawnościami, kursów e-learningowych wraz z filmami instruktażowymi, standardów dostępności architektonicznej, cyfrowej i komunikacyjnej. Projekt przewiduje również poprawę dostępności serwisów internetowych zgodną z aktualnymi standardami WCAG, digitalizację i udostępnienie zasobów edukacyjnych dla osób ze szczególnymi potrzebami, wynikającymi z niepełnosprawności oraz umożliwienie skorzystanie ze zdalnego dostępu do konsultacji psychiatrycznych dla pracowników w zakresie nabycia fachowej wiedzy do wsparcia studentów z niepełnosprawnościami w sytuacji kryzysowej. Przy realizacji projektu uczelnia współpracuje z organizacjami pozarządowymi: Fundacją Instytut Rozwoju Regionalnego, Fundacją na Rzecz Osób z Niepełnosprawnościami oraz Stowarzyszeniem na rzecz równego dostępu „Twoje nowe możliwości".
Więcej informacji na temat konkursów NCBR dla uczelni: