Mają sporo cech Jacka Welcha, legendarnego już byłego szefa General Electric, znanego ze zdecydowanych działań i szybkich decyzji. I wcale nie muszą być fachowcami z branży czy insiderami świetnie znającymi firmę od środka – wynika z badań naukowców z Graduate School of Business Uniwersytetu w Chicago.
Steven Kaplan, profesor przedsiębiorczości i finansów na GSB, wraz z Markiem Klebanovem i Mortenem Sorensenem przeanalizował, które z umiejętności i cech charakteru kandydatów na szefów firm liczą się w procesie rekrutacji i w osiąganych przez nich później wynikach. Podstawą ich badań były szczegółowe dane o 300 kandydatach, którzy w latach 2000 – 2006 ubiegali się o stanowiska prezesów i dyrektorów generalnych firm związanych z inwestycjami funduszy private equity. Każdy z kandydatów był oceniany pod kątem ponad 40 cech i umiejętności, związanych m.in. z jego zdolnościami przywódczymi, interpersonalnymi, kwalifikacjami zawodowymi i motywacją.
Jak wynika z badania „Which CEO characteristics and abilities matter?”, uniwersalne kompetencje, talenty i umiejętność zarządzania są ważniejsze niż specyficzne umiejętności zawodowe już na etapie rekrutacji. Kandydaci na szefa, którzy lepiej wypadli w testach ogólnych predyspozycji, mają więc większe szanse na stanowisko niż ci, którzy mogą się pochwalić znajomością branży.
A co z podkreślanymi ostatnio miękkimi umiejętnościami związanymi z pracą zespołową? Okazuje się, że nawet nastawieni na sukces i wyniki kandydata pracodawcy zwracają teraz na nie sporą uwagę. I być może przeceniają nawet ich znaczenie, skoro sukcesy szefów są związane raczej z ich twardymi umiejętnościami, czyli skutecznym, zdecydowanym działaniem – dodają naukowcy z Chicago. Ich zdaniem pracodawcy mają też tendencję do przeceniania znaczenia znajomości firmy od środka; kandydaci z wewnątrz, w tym obecni szefowie, mają często przewagę nad konkurentami zewnętrznymi. Tymczasem z badania wynika, że znajomość specyfiki działania firmy wcale nie jest gwarancją sukcesu; kandydaci z zewnątrz często okazują się bardziej skuteczni.
Steven Kaplan, Uniwersytet w Chicago, profesor przedsiębiorczości i finansów Wyższej Szkoły Biznesu (Graduate School of Business) Uniwersytetu w Chicago