Szybsze dotacje dla ważnych projektów

Dzięki uproszczeniu procedur wartość wniosków o unijną refundację na projekty transportowe już w czerwcu może się zbliżyć do kwoty, którą zaplanowaliśmy na cały rok

Publikacja: 03.03.2009 02:52

Jak dowiedziała się „Rz”, rząd pracuje nad przyspieszeniem wypłat dotacji z UE na inwestycje z listy projektów kluczowych. Chodzi o projekty transportowe warte powyżej 50 mln euro, a w sektorze środowiska powyżej 25 mln euro.

Przygotowywane zmiany są rewolucyjne: beneficjenci (np. GDDKiA) będą mogli podpisać umowy i prosić o wypłatę części dotacji zaraz po przesłaniu wniosku do Brukseli przez właściwą instytucję (np. Centrum Unijnych Programów Transportowych). Dotychczas, aby zwrócić się o refundację, musieli czekać na decyzję KE. Na zweryfikowanie i akceptację projektu miała ona trzy miesiące. W praktyce, w skrajnych przypadkach, procedury trwały nawet rok.

[wyimek]16,8 mld zł o zwrot takiej kwoty z funduszy strukturalnych z KE chce wystąpić Polska w tym roku[/wyimek]

Zdaniem Patrycji Wolińskiej-Bartkiewicz, wiceminister infrastruktury, zmiany przyspieszą wykorzystanie dotacji nawet o pół roku. – Obecnie plan przewiduje, że do końca grudnia zwrócimy się do KE o refundację 2 mld zł. Jeśli proponowane rozwiązania wejdą w życie, już w czerwcu kwota, o którą zwrócimy się do Brukseli, sięgnie 1,8 mld zł – wyjaśnia. Polska szybciej dostanie pieniądze m.in. na modernizację fragmentu trasy kolejowej Wrocław – Poznań czy budowę ekspresówki między Szczecinem a Gorzowem.

Planowane zmiany to przeniesienie na polski grunt propozycji Komisji. Bruksela w ramach pakietu antykryzysowego umożliwia wypłatę funduszy na inwestycję jeszcze przed jej formalną akceptacją. Taki system nakłada jednak ogromną odpowiedzialność na polskie instytucje, np. CUPT, odpowiedzialne za obsługę transportowej części programu „Infrastruktura i środowisko”. Błędy w projektach mogą skutkować nawet odebraniem dotacji. – Na liście nie ma mało istotnych projektów. Z dofinansowaniem czy bez będziemy je realizować. Musimy podjąć ryzyko – podkreśla Wolińska-Bartkiewicz.

Nowe regulacje mają być gotowe w marcu. Pracują nad nimi resorty finansów, rozwoju i infrastruktury.

Jak dowiedziała się „Rz”, rząd pracuje nad przyspieszeniem wypłat dotacji z UE na inwestycje z listy projektów kluczowych. Chodzi o projekty transportowe warte powyżej 50 mln euro, a w sektorze środowiska powyżej 25 mln euro.

Przygotowywane zmiany są rewolucyjne: beneficjenci (np. GDDKiA) będą mogli podpisać umowy i prosić o wypłatę części dotacji zaraz po przesłaniu wniosku do Brukseli przez właściwą instytucję (np. Centrum Unijnych Programów Transportowych). Dotychczas, aby zwrócić się o refundację, musieli czekać na decyzję KE. Na zweryfikowanie i akceptację projektu miała ona trzy miesiące. W praktyce, w skrajnych przypadkach, procedury trwały nawet rok.

Ekonomia
Stanisław Stasiura: Harris kontra Trump – pojedynek na protekcjonizm i deficyt budżetowy
Materiał Promocyjny
Z kartą Simplicity można zyskać nawet 1100 zł, w tym do 500 zł już przed świętami
Ekonomia
Rynek kryptowalut ożywił się przed wyborami w Stanach Zjednoczonych
Ekonomia
Technologie napędzają firmy
Ekonomia
Od biznesu wymaga się odpowiedzialności
Materiał Promocyjny
Najszybszy internet domowy, ale także mobilny
Ekonomia
Polska prezydencja to szansa, by zostać usłyszanym
Materiał Promocyjny
Polscy przedsiębiorcy coraz częściej ubezpieczeni