3,987 mld zł wyniosły w minionym kwartale przychody Telekomunikacji Polskiej – [link=http://pl.tp-ir.pl/Download.aspx?ResourceId=17996]wynika z ogłoszonego dzisiaj raportu operatora[/link]. Przychody narodowego operatora obniżyły się w zasadzie we wszystkich najważniejszych segmentach rynku. Tradycyjnie najmocniej – blisko o 200 mln zł w ujęciu rocznym – w dziedzinie usług telefonii stacjonarnej. TP wieszczy jednak odwrócenie tego trendu. W II kwartale liczba łączy spadła „tylko” o 143 tys. (183 tys. w poprzednim kwartale), co zdaniem TP oznacza, że rynek tradycyjnych usług telefonicznych zaczyna się stabilizować. Warto zwrócić uwagę na 12 tys. abonentów stacjonarncyh usług telefonicznych realizowanych w sieci GSM/UMTS PTK Centertel. To względnie nowa usługa operatora.
- Na wartość rynku największy wpływ mają związane z decyzjami regulacyjnymi ceny hurtowe. Organiczny wzrost biznesu nie jest w stanie zrekompensować gwałtownego spadku przychodów z rynku hurtowego. Najgorsze jest już jednak za nami. Nie spodziewamy się w przyszłości kataklizmów porównywalnych do zeszłorocznej obniżki stawek MTR. Regulacje hurtowych cen SMS nie ugodzi nas mocniej, chociaż dzisiaj każdy z trzech dużych operatorów ma ok. 20 mln zł miesięcznie przychodów z tej usługi - powiedział podczas dzisiejszej konferencji prasowej Maciej Witucki, prezes zarządu TP.
W II kwartale spadały jednak również przychody z usług dostępu do internetu, czy transmisji danych. Do wyjątków należał obszar rynku hurtowego, na którym TP inkasuje coraz wyższe kwoty (283 mln zł w II kwartale) od operatorów alternatywnych, korzystających z jej produktów hurtowych. Warto równie zwrócić uwagę na usługi telefonii komórkowej, gdzie spadek przychodów w II kwartale był na granicy błędu statystycznego (1 mln zł).
W komentarzu do wyników TP podkreśla 7,4-procentowy wzrost przychodów w rynku komórkowego w stosunku do I kwartału 2010 r. oraz rekordową – 254-tysięczną – liczbę przyłączeń netto (w tym 354 tys. klientów abonamentowych). Według szacunków TP jej udział w rynku komórkowym wzrósł do blisko 32 proc. Liczba abonentów mobilnego dostępu do internetu wyniosła 433 tys. co oznacza, że w II kwartale udało się przyłączyć 33 tys. klientów. 13 tys. klientów usług dostępowych przybyło również w drugiej radiowej sieci operatora – CDMA. Łącznie TP obsługuje na niej już ponad 100 tys. klientów. Znacznie gorzej wygląda sytuacja z dostępem w sieci stacjonarnej.