Dobry interes dla flot, kowalski musi poczekać

Biopaliwo jest opłacalne dla przewoźników, ale trudno osiągalne dla indywidualnych klientów

Publikacja: 27.09.2010 04:50

Z biopaliw najbezpieczniej jest korzystać latem. W niskich temperaturach silniki na bioetanol trudno

Z biopaliw najbezpieczniej jest korzystać latem. W niskich temperaturach silniki na bioetanol trudno uruchomić, a biodiesel może zatykać filtry

Foto: Archiwum

Ponad dwa lata temu Ford zaoferował w Polsce samochody osobowe spalające bioetanol (oznaczony E85) lub benzynę.

– Nie ma zainteresowania tymi modelami, bo klienci nigdzie nie kupią do nich biopaliwa, więc wybierają wersje z silnikami benzynowymi lub wysokoprężnymi – mówi rzecznik Ford Polska Monika Stefaniak.

[srodtytul]Najpierw drożej, bo ekologicznie...[/srodtytul]

Auta spalające bioetanol są droższe od wersji benzynowych. Dla przykładu: renault clio z silnikiem benzynowym kosztuje 39 200 zł, zaś wersja spalająca E85 została wyceniona na 46 150 zł. – Samochody muszą być przystosowane do nowego paliwa, a zmiany techniczne kosztują. W stosunku do wersji benzynowej clio z silnikiem o pojemności 1,6 litra spalające paliwo E85 kosztuje do 40 procent więcej, zaś wersja spalająca biodiesel B30 jest nawet o 90 procent droższa – mówi dyrektor projektu paliw alternatywnych w Renault Alice de Brauer.

Auta na biopaliwa można kupić m.in. także w salonach Saab, Volvo i markach grupy Volkswagena. Jednak żaden z importerów nie może się pochwalić sukcesami w sprzedaży. Bez zachęt ze strony państwa sytuacja się nie zmieni.

[srodtytul]...później taniej, bo ekologicznie[/srodtytul]

W Szwecji już jeździ ponad 200 tys. zasilanych biopaliwem aut. Co czwarte z nowo rejestrowanych ma zasilanie dwupaliwowe. Klienci decydują się na biopaliwowe modele, bo od rządu dostają 1300 dolarów dopłaty do auta.

Co więcej, dofinansowany bioetanol jest o 30 procent tańszy od benzyny, biodiesel zaś – o 40 procent od oleju napędowego. Właściciele samochodów na takie paliwo płacą o 20 procent mniejsze ubezpieczenie, w Sztokholmie nie płacą podatków od zatłoczenia, a w większości szwedzkich miast mogą parkować za darmo. Biopaliwo sprzedawane jest na ponad 3 tys. stacji.

[srodtytul]W Słupsku zaryzykowali[/srodtytul]

Bioetanol używany jest także do napędu ciężarówek i autobusów. Spalany jest w przerabianych na zapłon iskrowy silnikach wysokoprężnych. Tego typu autobusy oferuje np. Scania. Pięć sztuk zakupił słupski Miejski Zakład Komunikacyjny.

[wyimek]200 tysięcy zasilanych biopaliwem aut jeździ już w Szwecji[/wyimek]

– Autobusy na paliwie E95 pracują ciszej niż diesle, nie kopcą, a woń spalin jest inna, dla niektórych mdła – opisuje funkcjonowanie pojazdów rzecznik MZK Słupsk Anna Szabłowińska. Dodaje, że paliwo sprowadzane jest ze Szwecji. Takie autobusy testowała Warszawa, ale nie zdecydowała się na zakup taboru, do którego paliwo musi być importowane.

Z biodiesla mogą korzystać samochody dostawcze, ciężarówki i autobusy. Są to fabrycznie przystosowane modele.

– Oferujemy autobusy, które mogą spalać biodiesla B20 (z 20-procentowym udziałem estrów) i B100. Pojazdy mają specjalnie dla nich zaprojektowaną instalację elektryczną oraz zmienione ogrzewanie, mimo to kosztują tyle samo co modele spalające olej napędowy – mówi rzecznik prasowy Solarisa Mateusz Figaszewski.

Solaris wykorzystuje silniki DAF, które w wersji dla oleju napędowego mają wymianę oleju przewidzianą co 60 tys. km, natomiast dla biopaliwowych B20 i B100 przebiegi między wymianami zostały skrócone do 15 tys. km.

Stare silniki, spełniające normę czystości spalin Euro 2 i starsze, są mniej wybredne co do rodzaju paliwa.

– Biodiesla sprowadzamy do naszej bazy w Piasecznie, gdzie mamy starsze autobusy – mówi dyrektor PKS Warszawa Piotr Grzegorczyk. – Hurtownia nie była w stanie zapewnić nam ciągłości dostaw, ale w przyszłym roku chcemy kupować jeszcze więcej biopaliwa. Jest tańsze od ON. Dlatego choć spalanie jest nieco większe, to per saldo takie paliwo się opłaca – zapewnia.

PKS Warszawa stosuje biodiesla jedynie w sezonie letnim. Zimą korzysta z paliw mineralnych.

Biopaliwa są popularne w sporej liczbie baz transportowych, bo jest to nadal korzystne finansowo.

– Koncerny naftowe muszą sprzedać wyznaczony odsetkiem od całej sprzedaży procent biopaliw, więc niskie ceny się utrzymają. Pytanie brzmi: czy różnicę pomiędzy kosztami produkcji i ceną detaliczną pokryją podatnicy poprzez dopłaty z MF, czy też konsumenci innych paliw, więcej płacąc za benzynę i olej napędowy – zastanawia się dyrektor Polskiej Organizacji Przemysłu i Handlu Naftowego Leszek Wieciech.

[ramka][srodtytul]W 2011 roku nie będzie ulgi akcyzowej dla biopaliw[/srodtytul]

W projekcie ustawy o zmianie niektórych ustaw związanych z realizacją ustawy budżetowej z 17 września Ministerstwo Finansów zaproponowało zmiany w ustawie o podatku akcyzowym. MF planuje likwidację ulg akcyzowych dla benzyn z dodatkiem biokomponentów, olejów napędowych z dodatkiem biokomponentów oraz dla biopaliw. Polska Organizacja Przemysłu i Handlu Naftowego uważa, że likwidacja ulg doprowadzi do wzrostu cen paliw o 5 – 7 groszy na litrze, może również zakłócić dostawy wewnątrzwspólnotowe. Polska przyjęła bardzo wyśrubowane obowiązki co do wykorzystania biopaliw, które są sprzedawane poniżej kosztów. POPiHN ostrzega, że likwidacja ulg oznacza duże podwyżki cen paliw w nadchodzących latach, którymi rafinerie pokryją straty ze sprzedaży biopaliw. Zdaniem POPiHN bez ulg nie ma szans na rozwijanie rynku biopaliw. [/ramka]

Ponad dwa lata temu Ford zaoferował w Polsce samochody osobowe spalające bioetanol (oznaczony E85) lub benzynę.

– Nie ma zainteresowania tymi modelami, bo klienci nigdzie nie kupią do nich biopaliwa, więc wybierają wersje z silnikami benzynowymi lub wysokoprężnymi – mówi rzecznik Ford Polska Monika Stefaniak.

Pozostało 94% artykułu
Ekonomia
Gaz może efektywnie wspierać zmianę miksu energetycznego
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Ekonomia
Fundusze Europejskie kluczowe dla innowacyjnych firm
Ekonomia
Energetyka przyszłości wymaga długoterminowych planów
Ekonomia
Technologia zmieni oblicze banków, ale będą one potrzebne klientom
Materiał Promocyjny
Do 300 zł na święta dla rodziców i dzieci od Banku Pekao
Ekonomia
Czy Polska ma szansę postawić na nogi obronę Europy