Pod koniec października na stacjach PKN ORLEN ruszyła mająca potrwać niecałe dwa miesiące promocja pod hasłem „Ikony Polskiej Motoryzacji”, w której do zdobycia są monety z wizerunkami kultowych polskich samochodów. Każdy, kto tankuje tam paliwo lub robi zakupy, otrzymuje specjalne naklejki, a gdy zbierze ich trzy i naklei na kupon, może odebrać numizmat umieszczony w czerwonym flokowanym pudełku wraz z indywidualnym numerem na certyfikacie wystawionym przez Mennicę Polską, gwarantującą jego oryginalność. Do wygrania są cztery mosiężne numizmaty z umieszczonym na rewersie wizerunkiem Syreny, Fiata 126p, Fiata 125p i Poloneza. Jest też piąta, wykonana ze srebra moneta z wizerunkiem samochodu Warszawa, która oferowana jest w ramach programu VITAY („kosztuje” 14 900 punktów).
Można by pomyśleć, że zbieranie monet to staromodne hobby naszych dziadków, jednak promocja PKN ORLEN ujawniła, że zainteresowanych posiadaniem takiego zestawu nie brakuje. Numizmatyka okazuje się pasją, która przeżywa swój renesans, a zaczyna się nią interesować coraz więcej młodych osób.
– Kolekcjonowanie monet i numizmatów jest popularnym hobby. To zasługa ciekawych tematów, pięknego wykonania oraz – w niektórych przypadkach – przyrostu wartości – mówi Mariusz Przybylski, rzecznik Mennicy Polskiej.
Słowa te potwierdzają dane liczbowe. Spółka Skarbiec Mennicy Polskiej, która zajmuje się sprzedażą numizmatów, tylko w 2009 r. miała w swojej bazie 100 tys. klientów, którzy kupili jej produkty. Kilkadziesiąt tysięcy osób kupuje wszystkie monety, ponieważ kolekcjonerstwo to ich wielka pasja. Dalszych kilkaset tysięcy nabywców decyduje się na zakup monet okazjonalnie, traktując je na przykład jako dobry pomysł na prezent lub idąc za medialnym rozgłosem wokół niektórych ważnych rocznic.
– Numizmatyka to dzisiaj jedno z bardziej popularnych hobby. Kiedyś na pierwszym miejscu było zbieranie znaczków, teraz są to monety – mówi Tomasz Witkiewicz, kolekcjoner i autor książki „Inwestowanie w monety”.