Ułatwienia przy przenoszeniu rachunków bankowych

Banki załatwiają za nas formalności. Powiadamiają pracodawcę czy urząd skarbowy o nowym numerze. A my i tak niechętnie zmieniamy rachunek

Publikacja: 30.03.2011 14:25

Ułatwienia przy przenoszeniu rachunków bankowych

Foto: Fotorzepa, Dariusz Gorajski Dariusz Gorajski

Szacuje się, że w ciągu miesiąca konto bankowe samodzielnie zmienia około 20 tys. osób, czyli dwudziestokrotnie więcej niż za pomocą banku (średnio 1000 osób miesięcznie). Łączna skala migracji klientów jest niewielka, zważywszy że w Polsce jest około 20 mln ROR.

Zdaniem ekspertów rekomendacja Związku Banków Polskich z sierpnia 2009 r., mająca ułatwić przenoszenie się z banku do banku, jest niewystarczająca. Cała procedura jest zbyt skomplikowana i nie wszystko da się załatwić.

Już na wstępie kilkanaście procent wniosków o przeniesienie rachunku jest odrzucanych.

– Dzieje się tak m.in. dlatego, że podpis na formularzu nie zgadza się z wzorem pozostawionym w poprzednim banku. Inna przyczyna to nieuregulowanie wszystkich zobowiązań wobec poprzedniego banku – mówi Adam Miziołek, naczelnik wydziału produktów podstawowych mBanku.

Zaakceptowanie wniosku przez bank nadal nie gwarantuje, że operacja zakończy się sukcesem. Najwięcej problemów występuje przy zamykaniu „starych" rachunków.

– Im więcej mamy dodatkowych produktów, takich jak np. kredyty, karty kredytowe, tym trudniej będzie nam przenieść ROR – twierdzi Paweł Majtkowski, analityk Expandera.

Najłatwiej jest przetransferować same pieniądze. Kłopoty mogą pojawić się przy przenoszeniu usług, choćby stałych zleceń. Jeśli bank zrobi to nieprawidłowo, płatności klienta nie zostaną na czas uregulowane.

7 dni

powinna trwać procedura przenoszenia rachunku zgodnie z rekomendacją ZBP

Dużym problemem może być odcięcie klienta na jakiś czas od pieniędzy na koncie. – Dzieje się tak, gdy stary bank już zastrzegł kartę debetową, a nowy bank jeszcze nie zdążył wydać nowej – mówi Paweł Jaskulski, specjalista ds. rozwoju produktów w BNP Paribas Fortis.

Tego ludzie obawiają się najbardziej. I żeby nie tracić dostępu do środków, wolą samodzielnie zmienić bank. W praktyce wygląda to tak, że przez pewien czas mają dwa rachunki, a zlecenia stałe i usługi dodatkowe przenoszą stopniowo.

Banki przesyłają między sobą informacje o klientach za pomocą systemu Ognivo obsługiwanego przez Krajową Izbę Rozliczeniową. Jednak system ten nie jest w stanie przenieść wszystkich danych. – Dotyczy to m.in. listy zdefiniowanych odbiorców w bankowości elektronicznej – tłumaczy Paweł Jaskulski.

Z dotychczasowej praktyki wynika, że klienci przenoszą konta do tych banków, które prowadzą aktywne kampanie reklamowe. Tak było w przypadku Alior Banku, który zachęcał klientów do takiego kroku jeszcze przed wejściem w życie rekomendacji Związku Banków Polskich. Kampanie reklamowe – zeszłoroczna pod hasłem „Wydajesz i zarabiasz" oraz promocja „100 zł za konto" – okazały się też skuteczne w przypadku Banku Zachodniego WBK.

Natomiast coraz mniejsze znaczenie ma nagradzanie klientów za lojalność. Co prawda przy podejmowaniu decyzji kredytowych banki często biorą pod uwagę to, czy klient już korzystał z ich usług, ale wiele instytucji wyciągi z innego banku traktuje na równi ze swoimi. W zasadzie wszędzie aktywni klienci przeprowadzający dużo operacji są mile widziani.

Gdy korzystamy z pośrednictwa

>> Aby przenieść rachunek przy pomocy banku, należy:

– uregulować zobowiązania wobec poprzedniego banku,

– odwiedzić placówkę nowego banku,

– podpisać pełnomocnictwo dla nowego banku, aby mógł on skontaktować się z poprzednim i załatwić wszelkie sprawy,

– wypełnić formularz; powinny w nim znaleźć się: nasze dane osobowe, informacje dotyczące starego rachunku oraz usług finansowych, które chcemy przenieść.

>> Wybrany przez nas bank, w porozumieniu z poprzednim bankiem, przeniesie pieniądze, limit debetowy oraz usługi dodatkowe takie jak: lista przelewów, zlecenia stałe, lista odbiorców przelewów i inne związane z kontem. Poza tym poinformuje o zmianie numeru konta: ZUS, pracodawcę oraz właściwy urząd skarbowy.

>> Procedura przenoszenia rachunku według rekomendacji Związku Banków Polskich powinna trwać do siedmiu dni.

Kiedy nie przeniesiemy rachunku

>> Gdy podpis na formularzu jest niezgodny z podpisem złożonym w starym banku.

>> Jeśli nie rozliczyliśmy się ze starym bankiem ze wszystkich należnych mu opłat i prowizji.

>> Gdy na naszym koncie są blokady z nierozliczonych transakcji (np. płatności kartą kredytową), gdy mamy niespłacony kredyt w rachunku.

>> Niestety, niezależnie od sytuacji nie uda się przenieść listy zdefiniowanych odbiorców płatności w bankowości elektronicznej oraz rachunków walutowych (wszelkiego rodzaju).

Z jakimi trudnościami należy się liczyć

>> Musimy zapamiętać nowy PIN do kart, nowe hasła i loginy do bankowości internetowej. ? Trzeba uregulować wszelkie opłaty związane z prowadzeniem rachunku przez poprzedni bank. ? Należy poczekać co najmniej kilka dni na przesłanie nowej karty debetowej. ? Możemy zostać odcięci na jakiś czas od pieniędzy na koncie, jeśli poprzedni bank już zastrzegł kartę debetową, a kolejny bank jeszcze nie zdążył wydać nowej.

Ekonomia
Gaz może efektywnie wspierać zmianę miksu energetycznego
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Ekonomia
Fundusze Europejskie kluczowe dla innowacyjnych firm
Ekonomia
Energetyka przyszłości wymaga długoterminowych planów
Ekonomia
Technologia zmieni oblicze banków, ale będą one potrzebne klientom
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Ekonomia
Czy Polska ma szansę postawić na nogi obronę Europy