Polscy operatorzy inwestują po 6 mld złotych rocznie

Publikacja: 05.05.2011 18:54

Urząd Komunikacji Elektronicznej

opublikował analizę wydatków inwestycyjnych (CAPEX) polskich operatorów telekomunikacyjnych w latach 2006-2010

. Wedle tych danych w ciągu ostatnich dwóch lat wynosiły one po ok. 6,3 mld zł rocznie. Łącznie w ciągu pięciu lat branża telekomunikacyjna zainwestował 33 mld zł.

Wedle danych UKE gros wydatków - 3-4 mld zł rocznie - przypadło na operatorów sieci komórkowych. Stacjonarne telekomy wydawały na inwestycje 1,8 mld zł w roku 2009 i 2,4 mld zł w roku ubiegłym. Około 600 mln zł rocznie – z lekką tendencją spadkową – wydawali w ciągu ostatnich dwóch lat operatorzy sieci kablowych (wedle UKE w 2006 r. wydali ponad 1,5 mld zł).

W całym analizowanym przez UKE okresie na operatorów komórkowych przypadło 54 proc. łącznych wydatków inwestycyjnych branży telekomunikacyjnej, na operatorów stacjonarnych – 35 proc., na sieci TVK – 11 proc. Kablówki jednak reinwestowały najwięcej w stosunku do swoich przychodów – 39 proc.

UKE szacuje, że w ciągu ostatnich pięciu lat operatorzy telekomunikacyjni zainwestowali  5,07 mld zł w sieć transmisji danych xDSL, a 3,76 mld zł w mobilne technologie dostępowe – 2G i 3G. Największe pod względem wartości były tutaj inwestycje Polskiej Telefonii Cyfrowej. Inwestycje w uruchomienie hurtowych usług BSA przez operatorów alternatywnych wyniosły 64 mln zł, a LLU 170 mln zł.

Wartość rocznych nakładów na inwestycje w stacjonarne usługi głosowe oscylowała w ciągu minionych pięciu lat między 80 mln zł a 200 mln zł, ale z wyraźną tendencją spadkową.

Patronat Rzeczpospolitej
Naukowcy też zadbają o bezpieczeństwo polskiego przemysłu obronnego
Materiał Promocyjny
VI Krajowe Dni Pola Bratoszewice 2025
Ekonomia
E-Doręczenia: cyfrowa przyszłość listów poleconych
Patronat Rzeczpospolitej
Silna gospodarka da Polsce bezpieczeństwo
Ekonomia
Sektor farmaceutyczny pod finansową presją ustawy o KSC
Materiał Promocyjny
Cyberprzestępczy biznes coraz bardziej profesjonalny. Jak ochronić firmę
Ekonomia
Cyberprzestępczy biznes coraz bardziej profesjonalny. Jak ochronić firmę
Materiał Promocyjny
Pogodny dzień. Wiatr we włosach. Dookoła woda po horyzont