Telekomunikacja Polska
nie przestrzega porozumienia z
Urzędem Komunikacji Elektronicznej
– uważa
Krajowa Izba Gospodarcza Elektroniki i Telekomunikacji
Aktualizacja: 16.04.2012 08:05 Publikacja: 15.04.2012 23:12
Foto: ROL
Telekomunikacja Polska
nie przestrzega porozumienia z
Urzędem Komunikacji Elektronicznej
– uważa
Krajowa Izba Gospodarcza Elektroniki i Telekomunikacji
zrzeszająca operatorów alternatywnych. W datowanym na ostatni piątek piśmie KIGEiT dowodzi, że TP nie przestrzga zasad procesu
time-to-market
(TTM), zgodnie z którą, przygotowując detaliczną ofertę usług głosowych lub szerokopasmowego dostępu do internetu TP jest zobowiązana dać operatorom korzystającym z jej infrastruktury czas na przygotowanie konkurencyjnej propozycji, czyli przedstawienia adekwatnej oferty hurtowej.
Powrót do retail minus
Jak czytamy w piśmie izby z 13 kwietnia br. do prezes UKE Magdaleny Gaj zasada ta nie spełnia obecnie swojej roli, bo TP nie przestrzega kryterium czasu. Operatorzy alternatywni skarżą się, że operator narodowy z opóźnieniem przekazuje im potrzebne do startu prac wdrożeniowych dane. Wedle KIGEiT TP dopuszcza się dyskryminacji konkurentów. - Część detaliczna TP była traktowana w sposób preferencyjny – pisze izba.
KIGEiT podnosi m.in., że ta sytuacja może powtórzyć się jutro, gdy TP ogłosi rebranding na Orange i przedstawi nową ofertę. Według pisma KIGEiT bowiem, 3 tyg. temu TP poinformowała o chęci wprowadzenia usługi na rynek, co nie dało im czasu na przygotowanie detalicznej kontrpropropozycji.
Co jeszcze ciekawsze, TP zdecydowała się oprzeć analogiczną ofertę hurtową na mechanizmie 51-proc. opustu od ceny detalicznej, czyli tzw. retail minus. Z tym mechanizmem TP walczyła od 2006 r. określając go, jako rynkowo niesprawiedliwy. W 2010 r. na mocy porozumienia z UKE zastąpił do mechanizm testu marży (potocznie: cost plus), na mocy którego UKE sprawdza, czy hurtowa i detaliczna oferta TP daje konkurentom pole manewru.
W listopadzie 2011 r. nowa oferta TP („MR Hyde dla Neo") nie przeszła tego testu. Mimo to, operator narodowy - jak wynika z pisma KIGEiT - zdecydował się ją wprowadzić na starych zasadach. Powodem jest zapewne rebarnding marki na Orange i chęć połączenia go z atrakcyjną, nową ofertą usług szerokopasmowych.
TTM na nowo
Według KIGEiT świadczy to o tym, że cały proces TTM nie działa, bo jego istota zakładała, że TP nie zaskakuje konkurentów, ale daje im czas na przygotowanie oferty detalicznej. W zamian za to UKE zgodził się zrezygnować z niekorzystnej dla TP procedury retail minus. Trudno ocenić, czy TP może zaskoczyć rynek tak dobrą ofertą, aby w krótkim czasie - jaki będą potrzebowali konkurenci na wdrożenie swoich, prawdopodobnie tańszych - zdobyć tak istotny procent nowych przyłączeń. Wydaje się, że chodzi raczej o symboliczne wzmocnienie efektu rebrandingu.
Tak, czy inaczej KIGEiT postuluje zatem zmiany, tak aby TTM stał się już nie multilateralnym procesem pomiędzy operatorami, ale kontrolowanym przez UKE postępowaniem administracyjnym. Tak, aby urząd był gospodarzem procedury oraz, aby mógł zablokować ofertę detaliczną TP do czasu aż powstanie jej hurtowy odpowiednik.
To twarde słowa, zważywszy, że ugoda z UKE ma uchronić TP przed formalnym podziałem na dwie części: hurtową i detaliczną, a prezes UKE – zapowiadała niedawno w rozmowie z Polską Agencją Prasową – że o tym, czy giganta należy czy nie należy dzielić oceni wkrótce. UKE czeka na raport audytora podsumowujący działania TP w ramach wywiązywania się z porozumienia. Gaj wskazywała przy tym, że ryzyko podziału TP jest raczej niewielkie.
© Licencja na publikację
© ℗ Wszystkie prawa zastrzeżone
Źródło: rpkom.pl
Kolejne trzy wyższe uczelnie i dwa resorty dołączyły do prac nad specjalnym raportem pt. „Bezpieczeństwo łańcuch...
Od strony użytkowej najważniejszy element e-Doręczeń to szybkość. Nie musimy też odwiedzać placówki pocztowej, ż...
Wyzwania związane z sytuacją geopolityczną w różnych kontekstach, także gospodarczych, zdominowały Polski Kongre...
Nowelizacja ustawy o Krajowym Systemie Cyberbezpieczeństwa (KSC) miała być tarczą chroniącą polskie firmy i inst...
Lokalizacja, lokalizacja, lokalizacja – to trzy główne czynniki, które należy brać pod uwagę decydując się na inwestycję w mieszkanie – czy to z myślą o przechowaniu lub wzroście wartości, czy zwrocie z najmu.
Cyberprzestępcy wykorzystują dziś coraz bardziej wyrafinowane metody. Skalę zagrożeń ujawnia najnowszy raport CE...
Masz aktywną subskrypcję?
Zaloguj się lub wypróbuj za darmo
wydanie testowe.
nie masz konta w serwisie? Dołącz do nas