W notatce do inwestorów z 30 sierpnia analitycy Deutsche Banku ocenili wyniki Polkomtela operatora sieci Plus. Spodziewają się wzrostu kosztów pozyskania klienta (SAC), ale chwalą tzw. KPI, czyli kluczowe wskaźniki efektywności.
Oto, co piszą analitycy DB:
* EBITDA Polkomtela w II kw. br. okazała się o 3,6 proc. niższa od ich przewidywań, ale trzeba patrzyć na jej 4,5-proc. spadek także zestawiając wynik z osiągami konkurencji (6-proc. spadek EBITDA w Orange, 15-proc. w polskim T-Mobile).
* Spadek EBITDA bank łączy ze wzrostem kosztów pozyskania klienta o 20 proc. w porównaniu z II kw. b.r., na co złożył się wyższy SAC. Drugim elementem, który sprawił, że zysk sieci Plus był niższy od oczekiwań banku były wolniej spadające koszty usług zewnętrznych: spadły w II kw. o 5,5 proc., podczas gdy w I kw. o 11,5 proc. – podkreślają analitycy nie podając kwot. Z kolei koszty pracownicze w II kw. br. były o 21 proc. niższe niż rok wcześniej, czyli spadły silniej niż w I kw. (6,5 proc.), a to – zdaniem DB - oznacza duży postęp w kontroli kosztów.
* CAPEX (nakłady inwestycyjne) Polkomtela wyniosły w II kw. 89 mln zł, a w całym półroczu 292 mln zł. Bank spodziewa się przyspieszenia wydatków w II półroczu, choć nie zakłada, aby operator przekroczył wcześniej zakładane przez analityków 814 mln zł w całym 2012 roku.