Operatorzy telekomunikacyjni i sieci telewizji kablowych zachęcają do zakupu coraz większej liczby swoich produktów. Oferta rynkowa w odbiorze konsumentów jest skomplikowana, czego dowodzą badania szwedzkiego dostawcy infrastruktury telekomunikacyjnej Ericssona, przeprowadzone wśród użytkowników sieci komórkowych.
Jak wynika z badania, dwa lata temu 37 proc. Polaków przypisywało mobilnym telekomom cechę „nieskomplikowany". W najnowszej fali, której wyniki opublikowane zostały wczoraj, w ten sposób o polskich telekomach komórkowych mówi już tylko 16 proc. badanych konsumentów. Mniej niż połowa obdarza swoich dostawców mianem „uczciwy".
Wizerunek oferty skomplikowanej to – niewykluczone – w dużej mierze efekt budowania pakietów usług. Dlatego warto wiedzieć o ich konstrukcjach jak najwięcej i dobrze policzyć. Czy i dlaczego są korzystne? Co składa się na ich cenę? Jaki udział ma podlegający odpisowi podatkowemu Internet? Czy „paczki" zawierające wiele usług są faktycznie tańsze niż każda z usług oddzielnie? Czy dodatki i gadżety to ciekawe uzupełnienie oferty czy zbędny wydatek?
Na wszystkie te pytania warto szukać odpowiedzi. Jednej – obowiązującej dla całego rynku operatorskiego – niestety nie ma.
Więcej za prawie tyle samo
Najpopularniejsze wśród dostawców pakiety usług to kombinacje Internetu, telewizji i telefonu, przy czym nie dostaniemy jeszcze ciągle wariantu łączącego telewizję, stacjonarny Internet i bogatą ofertę abonamentową telefonii komórkowej wraz z dopłatą do aparatu.