Co ciekawe, koreański koncern ustami Kim Hyunjoonga, wiceprezesa ds. planowania mobilnego, którego cytuje agencja Bloomberga, zapowiedział brak wzrostu światowego rynku smartfonów w II kwartale i powrót do wzrostu w drugiej połowie roku. Brakuje na razie precyzyjnych informacji, czy stagnacja oznaczać ma sprzedaż na poziomie I kw. br., czy powrót do poziomu z II kw. 2012 r., gdy dostawcy upłynnili 156,2 mln sztuk smartfonów. Z kontekstu wypowiedzi Hyunjoonga wynika jednak, że chodzi o tę pierwszą sytuację.
Drugie miejsce, biorąc pod uwagę ogólną liczbę urządzeń mobilnych zarówno typu smart jak i tradycyjnych telefonów komórkowych, wciąż zajmuję Nokia. Jej pozycja w zestawieniu nie uległa zmianie mimo 25,1-proc. spadku sprzedaży rok do roku. Finowie sprzedali w I kw. 61,9 miliona urządzeń. Skandynawowie zapowiedzieli, że 14 maja pokażą nowy produkt, najpewniej z dobrze przyjętej linii Lumia pracującej na systemie Windows Phone.
Trzecie miejsce w I kw. br. zajmuje amerykańskie „jabłuszko". Apple nie ma w swojej ofercie typowych telefonów komórkowych i z doniesień napływających zza Oceanu wynika nie należy się spodziewać, że taka pozycja się pojawi. Nie ulega jednak kwestii, że Cook i jego ekipa nie są zadowoleni z rosnącej dominacji w segmencie smart Samsunga. Aby zapobiec jeszcze wyraźniejszej dysproporcji sprzedażowej, koncern z Cupertino zapowiedział nowe tańsze produkty, które na rynku pojawić się mają latem 2013 roku.
Wśród ogólnej liczby sprzedawanych urządzeń, 12,4 proc. wzrost zanotował LG, którego sprzedaż przez trzy miesiące wyniosła 15,4 miliona egzemplarzy. Mimo to wynik ten stanowi jedynie 3,7 proc. całego rynku. Inaczej sytuacja kształtuje się w segmencie smart. Tu LG zajmuje najniższy stopień podium ze sprzedanymi 10,3 milionami produktów i spektakularnym, ponad 110 proc. wzrostem sprzedaży w porównaniu z pierwszym kwartałem 2012 roku.
W defensywie jest za to ZTE, którego sprzedaż spadła o 16,5 proc. rok do roku, a wynik 13,4 miliona egzemplarzy daje koncernowi 5 pozycję na rynku. Udział w ogólnej sprzedaży spadł rok do roku z 4 do 3,2 proc. Smartfony ZTE znalazły uznanie w oczach 9,1 miliona użytkowników, podczas gdy rok wcześniej tylko 6,1 miliona produktów miało swoich nabywców.
Wszyscy pozostali producenci, z których najwięksi to Sony, HTC, Huawei i BlackBerry, sprzedali łącznie 175,4 miliona sztuk nowych urządzeń. Aż 78,8 miliona stanowiły „inteligentne" telefony. Wspólna pozycja na rynku wzmocniła się, ponieważ sumaryczny procentowy wzrost sprzedaży wyniósł 8,9 proc. w stosunku do analogicznego okresu poprzedniego roku. Najważniejszym producentem smarfonów, który przyczynił się do tej zmiany był Huawei, który przez trzy miesiące sprzedał 9,9 miliona urządzeń, co stanowiło 94,1 proc. wzrost w porównaniu z 2012 rokiem.