Ta książka to rozwinięcie bardzo dziś popularnych w internecie podsumowań w rodzaju „10 zwyczajów ludzi sukcesu/ludzi szczęśliwych/szefów dużych firm" etc. Każdy, kto kiedykolwiek przeglądał tego rodzaju internetowe poradniki, wie, że pewne punkty zawsze są w nich stałe. Otóż generalnie w życiu procentuje umiejętność słuchania i poświęcania uwagi innym, otaczanie się szerokim gronem życzliwych ludzi oraz umiejętność wyczuwania potrzeb innych osób i – idąc dalej – rynku. Zdaniem autora „Dawaj i bierz" bardzo ważną cechą jest także umiejętność przeanalizowania siebie i innych osób pod kątem tego, czy bardziej jest się osobą skłonną do ofiarowania wszystkiego, co ma się najlepsze, otoczeniu, czy też wręcz przeciwnie: jest się nastawionym na branie.
Napisana przez jednego z profesorów Wharton Business School (Wydział Uniwersytetu w Pensylwanii, USA) książka nie jest na szczęście wyłącznie zbiorem złotych myśli (choć każdy jej rozdział zaczyna się od cytatu z jakiegoś autorytetu), ale bogato ilustrowanym przykładami analitycznym poradnikiem umożliwiającym zrozumienie, dlaczego jedne zachowania doprowadzają do klęsk, a inne do zwycięstw. Oraz jak wypośrodkować swoje zachowania odnośnie do dawania i brania, by rzeczywiście jak najwięcej w życiu ugrać. Nie tylko wtedy, kiedy kieruje się wielką firmą i ma do stracenia naprawdę wiele, ale także gdy walczy się w swojej korporacji o awans czy podwyżkę. Zaletą książki jest na pewno jej niezwykle przystępny język.