Banki inwestycyjne będą starać się o mandat przy kolejnej próbie sprzedaży Multimedia Polska, ponieważ właściciele firmy nadal chętnie upłynniliby akcje tego operatora telewizji kablowej, Internetu i telefonii stacjonarnej – pisze dziś "Parkiet" o tym, co mówi się na rynku. Nie cichną też głosy, że po nieudanej próbie wejścia Vectry, inni inwestorzy przyglądają się Netii, choć ona sama tego nie potwierdza.

Według anonimowych rozmówców serwisu TMTFinance specjalizującego się w dostarczaniu informacji o fuzjach i przejęciach, tym razem nie ma na razie mowy o oficjalnym procesie sprzedaży papierów, a rozmowy na ten temat toczyć będą się raczej za zamkniętymi drzwiami.

Wśród potencjalnych zainteresowanych spółką wymieniani są zarówno inwestorzy branżowi: UPC (Mike Fries prezes Liberty Global, właściciela UPC zapowiedział aktywność w konsolidacji rynku w Polsce w rozmowie z „Wall Street Journal"), Vectra, która ostatnio próbowała przejąć 33 proc. akcji Netii, jak i fundusze private equity: Warburg Pincus (współwłaściciel sieci kablowej Inea) oraz Cinven (inwestuje w sektorze telekomunikacji, mediów i technologii, ale jak dotąd głównie w Europie Zachodniej, jest współwłaścicielem francuskiego operatora Numericable, a kiedyś posiadał udziały w holenderskiej kablówce Ziggo).

Gdy Andrzej Rogowski, prezes Multimedia Polska, wiosną omawiał plany powrotu (nie udał się na razie) firmy na giełdę z jego słów wynikało  jednak, że ma większą nadzieję na mariaż z operatorem komórkowym.  – Połączenie z platformą mobilną to cel, dla którego warto poświęcić wszystko, co do tej pory robiliśmy – mówił w maju Andrzej Rogowski.

Multimedia współpracują od kilku lat z P4, operatorem sieci Play, a od niedawna także z Polkomtelem, operatorem sieci Plus. Wprowadziły do oferty usługi telefonii komórkowej, które realizują w modelu MVNO przy współpracy z telekomem należącym do Cyfrowego Polsatu, czyli grupy Zygmunta Solorza-Żaka. Kooperacja Multimediów i Solorza-Żaka poszła też nieco dalej.

Wśród trzech przejęć, które kablówka sfinalizowała w 2013 roku jest również zakup infrastruktury od Sferii, operatora kojarzonego z Solorzem-Żakiem, wspierającego jego grupę w budowie sieci LTE. Co dokładnie kupiły Multimedia od Sferii – odpowiedzi od firmy jak na razie nie uzyskaliśmy.

Potencjalny mariaż z operatorem komórkowym to najwyraźniej jedna z przyczyn, dla których w Netię zainwestowali Zbigniew Jakubas i fundusz MCI. Adam Sawicki, nowy prezes Netii w niedawno udzielonym nam wywiadzie postawił tezę, że obecnie to operatorzy komórkowi potrzebują operatorów z infrastrukturą kablową.

Z nieoficjalnych informacji wynika, że zakup Netii analizował kilka lat temu Polkomtel. Potem jednak zarząd Mirosława Godlewskiego kusił przez kilka lat T-Mobile Polska. Telekom ten zdecydował się jednak najpierw na zakup GTS Central Europe i dziś Miroslav Rakowski, prezes T-Mobile Polska zapewnia: - W tym roku na pewno nie będziemy przeprowadzać kolejnych transakcji.

Bankierzy inwestycyjni wskazują, że pojawienie się w Netii inwestora branżowego to kwestia 1,5-2 lat. – Część dotychczasowych akcjonariuszy jest nadal skłonna sprzedać akcje. Cena musiałaby być tylko nieco wyższa niż ta zaoferowana przez Vectrę. Jest wielu zainteresowanych inwestorów, w tym także Vectra, dlatego inwestorzy czują, że mogą liczyć na lepszą ofertę – cytuje swojego rozmówcę TMT Finance.

Autopromocja
Wyjątkowa okazja

Roczny dostęp do treści rp.pl za pół ceny

KUP TERAZ

Netia tego, że zainteresowanie nią funduszy private equity czy inwestorów branżowych może przerodzić się w faktyczne transakcje nie potwierdza. Andrzej Kondracki, dyrektor ds. strategii, fuzji i przejęć i relacji inwestorskich mówi tylko: - Prawdą jest, że proste korzyści wynikające z możliwości ograniczenia kosztów między Netią a którąkolwiek z dużych sieci kablowych w Polsce to około 100 mln zł.

Nasi rozmówcy wskazują, że jednym z potencjalnych zainteresowanych Netią mogłoby być UPC, który miał walczyć z niemiecką grupą o GTS.

Jeśli wziąć to stwierdzenie za wskazówkę, jaką cenę akcjonariusze Netii uznaliby za godziwą wycenę, to można mówić o około 6-6,2 zł za akcję (2,1 mld zł, czyli około 4-krotność EBITDA, za całą firmę). Do tej ostatniej ceny podnieśli właśnie wycenę Vectry analitycy z DM PKO BP.  Vectra, podając się za inwestora finansowego, a więc takiego, który na efekty synergii nie liczy, oferowała maksymalnie 5,41 zł. Zbigniew Jakubas, dziś największy akcjonariusz Netii, oficjalnie o swoich oczekiwaniach cenowych mówić nie chce.

W przypadku Multimediów teza, że fala fuzji sieci mobilnych i kablowych przyjdzie do Polski nie pomogła, aby uplasować w tym roku 49-proc. pakiet akcji za około 1 mld zł w formule pierwotnej oferty publicznej. Spółka odwołała ofertę podając, że popyt na akcje był zbyt mały. Analitycy zaś wytykali zarządowi, że po dwóch latach od opuszczenia GPW próbują sprowadzić Multimedia z powrotem i przekonać inwestorów, że wartość firmy znacząco wzrosła. Nie pomógł też rzeczywisty powód oferty: upublicznienie miało pomóc jednemu z akcjonariuszy – M2 – zrealizować zapisy umowy kredytowej z Alior Bankiem. Bank w efekcie nacisków ze strony Komisji Nadzoru Finansowego, wymaga zabezpieczeń w płynnych aktywach.