Solaris zbuduje Czechom 105 autobusów

Polski producent autobusów, firma Solaris, zdobyła kolejny zagraniczny kontrakt. Po rekordowym pod względem produkcji i sprzedaży roku ubiegłym, ten obecny zaczyna się równie korzystanie dzięki umowie z Czechami.

Publikacja: 25.02.2015 18:43

Polski producent autobusów, firma Solaris, zdobyła kolejny zagraniczny kontrakt.

Polski producent autobusów, firma Solaris, zdobyła kolejny zagraniczny kontrakt.

Foto: Fotorzepa, Mateusz Dąbrowski MD Mateusz Dąbrowski

Tamtejsza miejska spółka przewozowa zamówiła w podpoznańskiej firmie 105 autobusów Urbino. Wszystkie mają mieć napęd na sprężony gaz ziemny CNG. Kontrakt jest wart 104 miliony złotych.

90 pojazdów typu Urbino 12 oraz 15 przegubowych Urbino 18 ma być dostarczonych do Ostrawy jeszcze w tym roku. To część planu Czechów, którzy odnawiają tabor Ostrawy oraz inwestują w nowe technologie, czego przejawem jest wybór paliwa dla zamawianych autobusów. Oprócz rozwoju floty, ostrawski przewoźnik zamierza wybudować w najbliższym czasie dwie stacje tankowania CNG.

Ostrawa już wcześniej kupowała autobusy produkowane przez Solarisa. Obecnie w mieście kursuje 170 pojazdów polskiego producenta – autobusów i trolejbusów. Liczba tych ostatnich ma się za kilka miesięcy zwiększyć. Solaris bowiem buduje razem ze Skodą autobusy elektryczne w wersjach 12-metrowej oraz 18-metrowej.

Solaris to jeden z największych producentów autobusów w Polsce. Produkuje autobusy miejskie i międzymiastowe, a także trolejbusy oraz tramwaje, które jeżdżą już w 28 państwach w ponad 600 miastach, m.in.: Berlinie, Paryżu, Rzymie czy Dubaju. Firma zatrudnia 2300 osób w czterech fabrykach w Wielkopolsce oraz ponad 300 pracowników w swoich zagranicznych przedstawicielstwach. Jest firmą rodzinną, należącą do Solange i Krzysztofa Olszewskich.

Solaris, który w ubiegłym roku wyprodukował rekordową liczbę 1380 autobusów, w roku 2015 jeszcze poprawi ten wynik. Firma planuje wprowadzenie do seryjnej produkcji nowego modelu autobusu miejskiego Solaris Urbino.

- W pojeździe wprowadzono wiele udoskonaleń. Ma m.in. lżejszą, jeszcze bardziej trwałą konstrukcję, połączoną z atrakcyjnym wyglądem – zapowiada wiceprezes Solarisa, Dariusz Michalak.

W porównaniu z poprzednią generacją Urbino, w nowym autobusie jest więcej miejsc siedzących, a pojazd dzięki niższej masie zużywa mniej paliwa. Bardziej ergonomiczne jest miejsce pracy kierowcy.

W tym roku firma będzie prowadzić prace nad budową pierwszego dwuprzegubowego autobusu elektrycznego z wodorowym ogniwem paliwowym. Projekt takiego autobusu mega o długości ponad dwudziestu metrów realizowany jest w konsorcjum utworzonym wspólnie z Politechnikami Poznańską i Warszawską. Przedsięwzięcie uzyskało wsparcie Narodowego Centrum Badań i Rozwoju w ramach programu InnoTech.

Ekonomia
Gaz może efektywnie wspierać zmianę miksu energetycznego
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Ekonomia
Fundusze Europejskie kluczowe dla innowacyjnych firm
Ekonomia
Energetyka przyszłości wymaga długoterminowych planów
Ekonomia
Technologia zmieni oblicze banków, ale będą one potrzebne klientom
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Ekonomia
Czy Polska ma szansę postawić na nogi obronę Europy