Społeczna odpowiedzialność biznesu na dojrzałych rynkach odgrywa coraz większą rolę. Również w Polsce zyskuje na znaczeniu. W branży audytorskiej nie brak firm, które w ostatnich latach prowadzą aktywną działalność charytatywną. Wśród wyróżnionych przez „Rzeczpospolitą" są zarówno reprezentanci wielkiej czwórki, jak i mniejsi gracze.
– Od 2008 r. w PwC działa program usług pro bono, nasi eksperci doradzali m.in. Polskiej Federacji Banków Żywności, Fundacji Incjatyw Społeczno-Ekonomicznych czy organizacji Ashoka – wymienia Günter Westphal, partner PwC. W 2015 r. firma otworzyła Klub Innowatorów Społecznych, jako forum dla kreatywnych ludzi z różnych środowisk, którzy chcą współpracować na rzecz innowacyjnych, prospołecznych rozwiązań. – Angażujemy się także w działania na rzecz transparentności i dobrego zarządzania w organizacjach pozarządowych, np. wsparliśmy wydanie polskiej wersji „Przewodnika po sprawozdawczości opartej na rezultatach" – wskazuje Westphal.
Rafał Hummel, dyrektor w dziale audytu EY, podkreśla, że dobry audytor, podobnie jak każdy odnoszący sukcesy biznes, powinien wnosić do otoczenia więcej niż tylko profesjonalne wywiązywanie się z zawodowych obowiązków. – Jak mawiał Molier, jesteśmy odpowiedzialni nie tylko za to, co robimy, ale także za to, czego nie robimy – mówi Hummel.
Wskazuje na zaangażowanie firmy w audyty pro bono, konkurs „Dobroczyńca roku" czy aktywne wsparcie działań na rzecz poprawy funkcjonowania polskiej gospodarki poprzez autorski program „Sprawne państwo". – Nie do przecenienia jest rola pracowniczej Fundacji EY dla wspierania rodzicielstwa zastępczego – dodaje Hummel. Firma promuje też polskich przedsiębiorców poprzez lokalną edycję międzynarodowego konkursu EY „Przedsiębiorca roku".
Aktywnie udziela się również KMPG. – Widzimy duże zainteresowanie i zaangażowanie pracowników w akcje społeczne. Często sami wychodzą z inicjatywą, dlatego zainaugurowaliśmy dla nich program grantowy – mówi Magdalena Maruszczak, dyrektor marketingu i komunikacji w KPMG w Polsce. Dodaje, że w pierwszej edycji programu wyróżniono cztery projekty, które zrealizowane zostaną poprzez pracę wolontariacką pracowników, przy wsparciu finansowym KPMG w kwocie do 5000 zł. – Wyróżnione projekty dotyczą wsparcia rozwoju młodzieży, pomocy chorym oraz działań na rzecz kultury – wymienia Maruszczak.