Reklama
Rozwiń
Reklama

Testy ryzyka bez szczegółów o majątku

Gotowy jest wzór testów dla klientów TFI. Na szczęście nie trzeba będzie odpowiadać na zbyt osobiste pytania

Aktualizacja: 24.06.2009 12:31 Publikacja: 19.06.2009 02:38

Testy ryzyka bez szczegółów o majątku

Foto: copyright PhotoXpress.com

Od 13 lipca każda osoba, która zechce kupić jednostki uczestnictwa w funduszach inwestycyjnych, będzie musiała wypełnić przynajmniej jedną ankietę. Takie obowiązki wynikają z rozporządzenia ministra finansów.

Dla klientów bardziej doświadczonych, to znaczy takich, którzy chcą tylko nabyć jednostki, obowiązywać będzie tzw. test odpowiedniości. Wczoraj Izba Zarządzających Funduszami i Aktywami przedstawiła wzór takiej ankiety (wypracowany razem z TFI). Zainteresowany będzie musiał odpowiedzieć na cztery pytania. Na bardzo podstawowym poziomie badają one wiedzę na temat funduszy inwestycyjnych (np. czy klient zgadza się ze stwierdzeniem ”zalecany okres inwestowania zależy od wybranego funduszu”), doświadczenie inwestycyjne, zaangażowanie inwestycyjne (czy ulokowana suma stanowi niewielką czy znaczącą część wolnych środków) oraz źródła wiedzy w tym zakresie.

[wyimek]34,4 proc. wyniósł w maju roczny spadek wartości funduszy inwestujących w akcje polskich spółek [/wyimek]

Jeżeli wynik testu jest pozytywny – to znaczy jeśli klient wykaże, że ma potrzebne doświadczenie i wiedzę – nie ma żadnego problemu. Jeśli okaże się negatywny, klient uzyska informację, że w jego przypadku nabywanie jednostek TFI jest nieodpowiednią inwestycją. Oczywiście będzie mógł kupić, co chce, ale po podpisaniu stosownego oświadczenia.

Zdecydowanie bardziej rozbudowany jest test dla osób, które przed zakupem jednostek poproszą o pomoc doradcę inwestycyjnego. To tzw. test adekwatności. Liczy on dziesięć pytań. Oprócz wiedzy i doświadczenia bada skłonność do podejmowania ryzyka (np. pytanie, jaki spadek wartości jednostek jesteśmy skłonni zaakceptować w ciągu roku) czy oczekiwania co do inwestycji (np. maksymalizacja zysku czy bezpieczne kumulowanie oszczędności).

Reklama
Reklama

Wbrew obawom ankieta dla mniej doświadczonych nie ingeruje mocno w osobiste sprawy klientów TFI. Rozporządzenie wymaga, by w teście podać źródła dochodów, ich wysokości oraz stałe wydatki. Na szczęście pytania tego typu są sformułowane bardzo ogólnikowo (np. czy przybliżona wartość dochodów po odjęciu stałych wydatków wynosi poniżej czy powyżej 5 tys. zł). Przedstawiciele TFI uznali, że wiedza o dokładnej wysokości zarobków nie jest potrzeba doradcom inwestycyjnym.

W sumie w teście adekwatności można uzyskać 62 punkty. Na podstawie ich liczby doradca określa profil inwestycyjny klienta – od konserwatywnego, dla którego zalecane są inwestycje w obligacje, po agresywny, dla którego stosowne są fundusze akcyjne.

Co ciekawe, część TFI rozważało pomysł, by odmawiać klientom jednostek takich funduszy, które są niezgodne z jego profilem. Ostatecznie jednak ta idea upadła, m.in. ze względu na brak podstawy prawnej.

Od 13 lipca każda osoba, która zechce kupić jednostki uczestnictwa w funduszach inwestycyjnych, będzie musiała wypełnić przynajmniej jedną ankietę. Takie obowiązki wynikają z rozporządzenia ministra finansów.

Dla klientów bardziej doświadczonych, to znaczy takich, którzy chcą tylko nabyć jednostki, obowiązywać będzie tzw. test odpowiedniości. Wczoraj Izba Zarządzających Funduszami i Aktywami przedstawiła wzór takiej ankiety (wypracowany razem z TFI). Zainteresowany będzie musiał odpowiedzieć na cztery pytania. Na bardzo podstawowym poziomie badają one wiedzę na temat funduszy inwestycyjnych (np. czy klient zgadza się ze stwierdzeniem ”zalecany okres inwestowania zależy od wybranego funduszu”), doświadczenie inwestycyjne, zaangażowanie inwestycyjne (czy ulokowana suma stanowi niewielką czy znaczącą część wolnych środków) oraz źródła wiedzy w tym zakresie.

Reklama
Ekonomia
Model monopolu państwowego nie sprawdził się w żadnym kraju Unii Europejskiej
Ekonomia
Świętujący swe 60-lecie PONAR Wadowice zaczyna dwa duże, nowe przedsięwzięcia
Ekonomia
Zakończył się BraveCamp – tygodniowa akademia przedsiębiorczości dla młodych innowatorów
Ekonomia
Polska dekada innowacji: z akwarium na bezkresne morze
Materiał Promocyjny
Jak budować strategię cyberodporności
Ekonomia
Dzięki BraveCampowi uczelnie budują przestrzeń do innowacji
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama